Analýza: Úskalí přenosů F1 na placené TV

Přesun závodů F1 na placenou televizi není sebevraždou, ale logickým vývojem. Narazí však na úskalí, která v následujícím materiálu rozebírá komentátor uplynulých sedmi sezon F1 Tomáš Richtr.

39 Štítky: TV Zveřejněno 30. 09 2014 — Tomáš Richtr

Po šestnáct let měl český divák možnost sledovat závody F1 zadarmo prostřednictvím volně dostupné televize. A to, co postihlo i jiné země, přišlo i k nám: závody F1 se přesouvají na placený televizní program.

Pro českého diváka je to po takové době bez přehánění revoluce. Mohla by být úspěšná, kdyby všechny faktory, které to mohou ovlivnit, ležely v rukou majitelů nové televize (Sport 1 a Sport 2).

Co je tím konkrétně myšleno? Nejde v konečném důsledku o nic víc, než o parametry obchodního (nebo finančního, chcete-li) modelu: kolik diváků (zákazníků) jsem schopen získat? Jaké zdroje příjmů jsem schopen aktivovat? V jakém objemu? A v jakém poměru vůči nákladům? Bude to rentabilní?

S přesunem přenosů F1 na placené programy klesne jejich sledovanost na úroveň 5 % až 10 % současnosti. Tak velký je rozdíl v počtu lidí, kteří ‚běžně‘ sledují Českou televizi, Novu nebo Primu, a těmi ostatními, kteří sledují ostatní alternativní programy (jednoduše řečeno). Je to fenomén podobný tomu jinde na světě, kde formule 1 přešla na placené programy. Kdo všechno bude ochoten ‚přizabít‘ se touhou platit dvě nebo tři stovky českých korun měsíčně za možnost sledovat závod F1? Budou to snad všichni ti, kteří po 16 let nadávali na tři (tříminutové) bloky reklam během přenosu, a nemuseli zaplatit ani kačku? Ne, takhle česká logika (ani statistika) nefunguje.

Noví majitelé licenčních práv na F1 (jsem si jist) vědí, kolik diváků mohou na placené televizi očekávat. V tom by nemělo být žádné velké překvapení. Dnešní doba ale dnes nespoléhá jen na televizní platformu. Byla by naivní, kdyby tak činila. Běžná licenční dohoda s Berniem Ecclestonem umožňuje šíření „televizního signálu“ i jinými cestami: jako například internetem (avšak ne dostupným odkudkoli ve světě, ale jen v zemi, kam byla práva prodána), tablety či prostřednictvím jiných mobilní zařízení.

Myšlenka jednoduchá, provedení drahé. Proč?

Kvůli dvěma faktorům:

(1) vlastnosti samotných koncových zařízení (počítače, mobily, tablety) a
(2) omezení toho, „jak se k nim dostat“.

(1)   Různá zařízení v sobě obsahují různé operační systémy. Znamená to, že pokud by chtěla nová televize nabídnout přenos závodů F1 (vedle klasické TV) pro konkrétní zařízení s odlišným operačním systémem (iOS, Android, Windows), musela by vyvinout aplikaci pro každou platformu zvlášť. Což není úplně levný vývoj, má-li být výsledek kvalitní a hlavně spolehlivý (ať už s reklamami či bez nich – ostatně, na začátku letošní sezony oficiální dodavatel časomíry F1 na poslední chvíli ‘honil’ vývoj  pro mobilní zařízení; a to má Bernie Ecclestone hodně odlišné možnosti, než menší televize v česko-slovenském regionu). Nejedná se zrovna o malou investici – její výše se odvíjí od strategických záměrů nové televize, které jsou mi pochopitelně neznámé. Do začátku nové sezony navíc zbývá 5 měsíců, a to je na vývoj několika druhů spolehlivých aplikací relativně šibeniční lhůta. Auta F1 se pro tuto sezonu 2015 začala vyvíjet již před více než půl rokem…

(2)   Ale i kdyby tato zařízení měla v sobě kvalitní aplikace, bez datového připojení to nepůjde. A to je z mého pohledu zabijácký faktor, který nový majitel práv na F1 nemůže ovlivnit: kvalita datových služeb je totiž technologickou katastrofou moderní doby. Proč? To je téma na samostatný rozbor, ale pokusme se alespoň velmi obecně: kdyby byla kvalita HLASOVÝCH služeb mobilních operátorů dřívějška (když v devadesátých letech postupně začínali) na takové úrovni, jako MOBILNÍ DATOVÉ služby dneška, dovolali byste se jeden druhému jen zřídkakdy. A to jen na takových místech (velká města či místa s dostupnou kvalitní technologií), že by se z mobilní datové služby stala datová služba vlastně jen pevná. Jinými slovy: i když si mobilní operátoři účtují obrovské měsíční poplatky (navíc s omezením na směšné měsíční objemy dat), kapacita a kvalita takových datových připojení je pro poskytování kvalitních přenosů F1 absolutně nevyhovující.

To výrazně omezuje možnosti alternativních způsobů poskytování přenosů F1 (tedy jiných, než jen přes samotný klasický televizní kanál Sport 1 či Sport 2). O službách s přidanou hodnotou (závody ze záznamu, krátké sestřihy závodů, multimediální služby, fotogalerie) ani nemluvě.

Abych nebyl špatně pochopen: český člověk je zručný v tom hledat vysvětlení pro to, aby „něco nešlo“ než hledat způsoby „jak to provést“. Satelity, datové služby, výborné (žádná skrytá reklama) řešení O2 TV (současně fungující coby automaticky rekordér) jsou dostupné drtivé většině obyvatelstva. Avšak inu: ne úplně zadarmo. No ale ani kuře zadarmo nehrabe.

Pokud nový poskytovatel přenosů F1 nenabídne jejich širokou dostupnost skrze alternativní cesty [s přihlédnutím k limitům zohledněných v odstavci (2)] tak, aby oslovil generaci lidí, kteří právě tyto platformy používají (teenageři a lidé pod 30 let), pak se přiznám, že by mi v křesle finančního manažera Sport 1 a Sport 2 v hlavě vrtal snad a jen pouze právě finanční model tohoto projektu. A bylo by mi horko. Ale samozřejmě bych si moc přál, aby byl úspěšný! V konečném důsledku totiž nejde o to, aby přenosy F1 v České republice sledovalo CO NEJVÍCE LIDÍ. Ale aby přenosy F1 sledoval alespoň takový počet lidí, že:

  • samotná televize Sport 1 na tom nebude tratit; přesněji řečeno dosáhne rozumného profitu;
  • ti, kteří formuli 1 sledovat chtějí (a ne nutně podle hesla, co ‚zadarmo není, není pro mě‘), budou mít rozumnou možnost se k ní dostat, aniž by sociálně zbankrotovali;
  • si Bernie Ecclestone konečně uvědomí realitu, a začne pracovat s moderním finančním modelem reflektujícím sociální problémy (a možnosti) běžných a zapálených fandů formule 1.

Diskuse k článku

Napsat komentář