Analýza: Rozestup mezi Rosbergem a Hamiltonem nejtěsnější za 30 let
Historie F1 viděla mnoho etap, ve kterých dominoval jeden tým. Ale možná nikdy před tím nebyli jezdci daného týmu tak vyrovnaní, jako nyní.
Začátek letošní sezony přinesl mimo jiné vlnu nevole nad dominancí Mercedesu. Ten navázal na své úspěchy v loňském ročníku. S odstupem času je nutné uznat, že lítý boj mezi Hamiltonem a Rosbergem byl nositelem živé vody.
Mercedes nechal naštěstí své jezdce bojovat takříkajíc ve volném stylu, i když se mu to v Belgii nevyplatilo. Tým ale situaci ustál a my dostali možnost sledovat boj o titul mistra světa až do posledního závodu.
Navzdory velké vlně nevole ale není dominantní působení týmu žádnou výjimkou. Ostatně: až na jednu výjimku všechny závody úvodního ročníku F1 vyhrály vozy Alfa Romeo 158/159. Ferrari 500 vyhrálo s jedinou výjimkou všechny závody ročníku 1952. Ve svých dobrých létech dominovaly vozy Cooper, Lotus nebo Tyrell. Ročník 1994 zastavil dominanci Williamsu, a to vše po éře nadvlády spojení McLaren-Honda. Když kralovalo Ferrari s Michaelem Schumacherem, už tenkrát se nadávalo na malou atraktivitu formule 1. Dnešní Mercedes si svou současnou dominanci vyzkoušel pod značkou Brawn v sezoně 2009 a po nutnosti umělého vyrovnání sil dnes volá Red Bull, který teprve nedávno ukončil svou účast na výsluní.
Napadlo nás podívat se namátkou na pět období, ve kterém dominovaly vozy jedné stáje. A porovnat rozestupy obou jezdců daného týmu, a to prostřednictvím odstupu v cíli, pokud do něj oba dojeli. Z těchto rozestupů mezi Hamiltonem a Rosbergem jsme pak udělali průměr a porovnali se stejnou hodnotou u následujících dvojic: Vettel – Webber (2013), Button – Barichello (2009), Schumacher – Barrichello (2002) a Senna – Prost (1988). U dvojice Schumacher – Barrichello k lepšímu výsledek ovlivňují ‘srandičky’ v Rakousku a USA.
Vychází nám, že vyrovnanost výsledků je nejtěsnější za posledních 30 let, pokud už některý tým výrazně dominuje. Pochopitelně: nejedná se o absolutně spolehlivé měřítko, protože nejsou započítávány různé vlivy. Ale nakonec: proč by měly být? Kromě samotných výkonů jezdců je právě i soubor vnějších okolností součástí šampionátu.
Nezbývá než doufat, že to letos mezi Hamiltonem a Rosbergem bude ještě těsnější než vloni. Začátek to nebyl špatný: v cíli úvodního závodu oba jezdce dělilo 1,360 sekundy.
(Klikni na obrázek pro zvětšení)
Diskuse k článku