Analýza: Proč Williams tuto sezonu tolik ztrácí?
Zakladatel a dosud jeden z nejdůležitějších osob tradičního týmu Frank Williams se při představení letošního monopostu nechal slyšet, že bude velmi těžké a možná nesplnitelné pro Williams setrvat na místě, kde skončil v roce 2015. Jeho slova se naplnila, jeho stáj spadla až na páté místo za Force Indii. Čím to je způsobeno? Více už v analýze…
Zakladatel a dosud jeden z nejdůležitějších osob tradičního týmu Frank Williams se při představení letošního monopostu nechal slyšet, že bude velmi těžké a možná nesplnitelné pro Williams setrvat na místě, kde skončil v roce 2015. Jeho slova se naplnila, jeho stáj spadla až na páté místo za Force Indii. Čím to je způsobeno? Více už v analýze webu Autosport.
Přes zimu britský tým přeskočil i Red Bull, který se dokonce vyšvihl na druhé místo v poháru konstruktérů a připsal si dvě cenná vítězství ve Španělsku a Malajsii. Velká cena Španělska v Montmeló byla pro Williams vůbec špatným závodem kvůli vylepšení Force Indie, která ho rovněž výkonnostně předčila.
V Grove se víceméně čekal neúspěch, nicméně ne v takových rozměrech. Klíčem nepovedené sezony 2016 je nevyrovnanost v minulých letech: v roce 2014 měl Williams druhé nejrychlejší auto, rok poté to již s konkurenceschopností nebylo tak slavné a letošní ročník a páté místo mluví sám za sebe.
Zimní vývoj nového vozu FW38 nevyšel podle plánu, stejně jako vylepšení, která Williams aplikoval v průběhu sezony. „Náš rozvoj vůbec nezafungoval. Nebyl jsem spokojený ani s výsledkem práce, kterou jsme odvedli přes zimu, vůbec jsme se nedostali tam, kde jsme chtěli být,“ tvrdí technický ředitel Pat Symonds.
FW36 z roku 2014 bylo výborné, zima, sezona 2015 a FW37 také přinesly uspokojení, letos to je však o něčem úplně jiném. Letos jsme však zažili velice špatnou zimní část, a to se promítlo na našich výsledcích.
Když nás porovnáte s Mercedesem, tak jsme tolik neztratili, pořád jsme hodně za nimi. Ferrari a Red Bull však udělaly velký pokrok a nyní jsou jednoduše před námi, s tím nemůžeme být spokojeni,“ dodává Symonds.
Podle Valtteriho Bottase Williams v letošním roce přišel o spoustu bodů kvůli problémům s pneumatikami, které nedokázal analyzovat. pic.twitter.com/yBnKryUOSg
— GPF1 (@GPF1cz) 25. září 2016
Co by však Williamsu mohlo hodně hrát do karet, je brzké přepnutí soustředění na výrobu auta pro příští sezonu. Tým, kterému šéfuje Claire Williamsová, tuto změnu provedl jako první ze všech ostatních stájí.
Toto rozhodnutí dále komentuje Pat Symonds: „S novými proporcemi aut pro příští rok bude ještě důležitější nepodcenit přípravu a vše provést precizně. Letos jsme hodně investovali do výroby předního křídla, což se ani trochu nevyplatilo. Force India tento proces zvládla mnohem lépe, z toho si bereme ponaučení. Nyní se dostáváme ke konci sezony, který vždy hodně napoví. Jsme rychlí na rovinkách, v zatáčkách však hodně ztrácíme, na čemž intenzivně pracujeme a nadále pracovat budeme.“
Dalším důležitým bodem pro Williams byly pneumatiky. Podle Symondse největším problémem byly kontroverzní tlaky v pneumatikách nastavené jejich výrobcem Pirelli.
Red Bull působí pro rok 2017 silným dojmem, Ferrari je sice velký otazník, ale před Williamsem by zůstat mělo a velké zlepšení se dá očekávat i u renovovaného partnerství McLaren-Honda. Ztížit situaci malého týmu by také měl motor Mercedes, který se již netěší takovému náskoku, jako tomu bylo v letech 2014 a 2015.
Příští sezona je však pro všechny týmy velkým krokem do neznáma, takže stát se může cokoli. Zda velké úpravy v regulacích přinesou změnu kurzu vývoje výkonnosti Williamsu, zůstává také otazníkem.
Čtěte dále: Šéf Mercedesu: Stabilní pravidla srovnají výkony. V roce 2017 začínáme od nuly
Diskuse k článku