Analýza letošních startů. Proč se z nich stal největší strašák současných pilotů
Formule 1 na prahu letošní sezony zavedla za účelem zvýšení dramatičnosti pravidlo, podle kterého si na startu jezdec musí vystačit jen s jedním spojkovým „pádlem“ namísto předchozích dvou. Nikdo si nedovedl představit, jaký dopad to bude mít při dělbě bodů v šampionátu. Nyní se ukazuje, že daleko větší, než se očekávalo. S tím, jak sezona vkročila do…
Formule 1 na prahu letošní sezony zavedla za účelem zvýšení dramatičnosti pravidlo, podle kterého si na startu jezdec musí vystačit jen s jedním spojkovým „pádlem“ namísto předchozích dvou. Nikdo si nedovedl představit, jaký dopad to bude mít při dělbě bodů v šampionátu. Nyní se ukazuje, že daleko větší, než se očekávalo.
S tím, jak sezona vkročila do své závěrečné fáze, je čím dál více zřejmé, že bitva o body a potažmo mistrovský titul mezi Lewisem Hamiltonem a Nikem Rosbergem se daleko více rozhoduje v úvodních vteřinách závodu. Tedy na jeho samotném startu. Výkony motoru Mercedes letos jen málokdy tuto dvojici rozdělily, zato když se podíváme do první zatáčky nedělních závodů, naopak málokdy kdy tito dva bojovali kolo na kolo.
A buďme konkrétní, protože je to Hamilton, kterému po letní přestávce proklouzla příležitost navýšit bodový náskok v šampionátu. Ostatně Monza a Suzuka je toho důkazem, kde Brit přišel o šance utkat se o vítězství. Není to ale jen o jezdcích mercedesu. Otázka totiž zní, proč si piloti i v tak pokročilé fázi sezony mnohdy neví na startu rady.
S velikými obtížemi do závodů vyráží například i Max Verstappen, který se svou spojkou zápolil namátkou ve Spa, Monze nebo Singapuru. Pravdou ale je, že není v nejužším centru pozornosti ze strany veřejnosti. Hlavní pozornost pochopitelně strhává čelo startovního roštu, a tak právě problémy zejména Lewise Hamiltona jsou vidět nejvíce. To je něco, na co upozornil i šéf Mercedesu Toto Wolff.
„Náš systém je složitý. Možná složitější než ostatní. Jsme ale i více na očích, pokud nám to nejde. Podíváme-li se na reálný výkon spojky a porovnáme ho s výkonem vnímaným, tak dojem je mnohem horší, protože jsme na čele,“ sdělil Wolff své poznatky.
Opravdová výzva?
Pochopitelně, že ztížit pilotům situaci hned na startu bylo skutečným záměrem změny pravidel, která nabyla plné platnosti na počátku letošní sezony. Ve svých základech se nicméně jevila jako vcelku jednoduchá – závodníci budou mít povoleno manipulovat pouze s jedním spojkovým pádlem a jako bonus nebudou smět využít zpětné vazby svých inženýrů k jejímu nastavení během zaváděcího kola.
„Dříve bychom jezdci mohli sdělit pokyny k určitému nastavení spojky. To znamenalo nastavit ji do dokonalého bodu záběru a auto mohlo vyrazit. Pak čekali, až uslyší pípnutí v uchu, a poté přešli na druhou spojku. To byl start. Nyní to není o tolik odlišné,“ uvádí Rob Smedley z Williamsu.
V současnosti tedy pilotovi nemůže být sděleno optimální nastavení spojky s cílem maximalizovat šance na perfektní start. Každý se musí spoléhat pouze na to, jak si starty nacvičil v tréninkových jízdách s tím, že dále je třeba odhadnout úroveň přilnavosti dráhy podle jejího povrchu a teploty pneumatik. Špatné vyhodnocení této situace pak znamená téměř automatický posun vzad. Tedy scénář, kdy se pilot nedobrovolně vzdá boje o první zatáčku.
Start se stává oblastí, kde malé detaily znamenají velký rozdíl, jak uvádí i Felipe Massa. Je jen málo toho, co mohou závodníci udělat před tím, než vyrazí do závodu. Všechno zjistí až při pobytu na trati. „Předtím váš start dělal inženýr. Mohli jste jít na startovní rošt a spojka byla nastavena. Inženýr vidí úroveň přilnavosti pneumatik a on říká ‚nastav spojku do pozice pět,‘ protože věří, že je to tak nejlepší.
S využíváním dvou spojek bylo prakticky nemožné udělat něco špatně. Nyní je vše jinak. Je potřeba to přizpůsobit více manuálním způsobem ve srovnání s tím, jak tomu bývalo. Na startu nezjistíte, jaká je přilnavost. Všechno vychází z vašich úvah,“ uvádí Felipe Massa.
Na to, proč se mnohým starty nevedou, zase upozorňuje Massův kolega Valtteri Bottas. „Buď se vám nepodařilo dostatečně zahřát zadní pneumatiky během zaváděcího kola a pak vám to na startu bude prokluzovat, nebo další věcí je, že se spojka může v různých teplotách chovat mírně odlišně. Pokud si zkoušíte start v zaváděcím kole, teplota stoupá a záběr spojky v závislosti na teplotě je jiný. Takže záleží na spojce. Ne vždy se zkrátka chová na sto procent stejně.
Můžete také špatně odhadnout situaci. Buď si myslíte, že máte menší přilnavost, než ve skutečnosti máte, nebo naopak. Existuje spousta věcí, které se mohou pokazit. Musíte se snažit o jednoduchost. Zhodnotit úroveň přilnavosti, zanalyzovat zahřívací kolo a mít odhad.“
Velká proměnná v chování spojky
To je téma, o kterém by právě Mercedes mohl vyprávět. Však příběh špatných startů v podání Lewise Hamiltona se táhne již od samotného úvodu v Austrálii. Vzpomeňme ale také na Singapur, kde Red Bull již v sobotu večer věděl, že spojka na autě Maxe Verstappena nebude fungovat tak, jak tým předpokládal. S žádostí o výměnu u FIA neuspěl, protože ve skutečnosti se nejednalo o vadu.
U Mercedesu se nicméně problém s nevyzpytatelným chováním spojky na obou vozech vyvinul do takové fáze, že je jak pro Hamiltona, tak i Rosberga nesmírně obtížné sladit spolupráci spojka-plyn. Pokaždé jde prakticky o krok do neznáma. V Brackley ale zároveň ví, že o trvalém fixním řešení v průběhu sezony nemůže být řeč. Tedy bez ohledu na to, jak moc Rosberg a Hamilton pracují na zlepšení svých startů, existuje tu stále prostor, který má přídomek potíže.
„Naše spojka není dokonalá. Je těžké s ní správně manipulovat. Oba piloti na tom pracovali a situace zašla až tak daleko, že jsme změnili rukavice. Upravili jsme šití, takže spojka se nyní snadněji uvolňuje. To je jen jeden z důsledků. Je velmi komplikované udržet otáčky. Pak je tu také náhoda. Vše musí udělat dobře, a to není vždycky jednoduché,“ dodal Wolff.
Čtěte dále: Mercedes se všelijak snaží zabránit špatným startům. Piloti dostali upravené rukavice
Eerste GP van 2016: Mega crash Alonso, punten voor Haas F1 en een ziedende Max op P10! #F1 #ZiggoSport #AusGP pic.twitter.com/qU0KjKuibx
— Charrel Jalving (@Charreljalving) 20. března 2016
Diskuse k článku