Analýza: Jak Red Bull prohrál závod v den, kdy i Mercedes byl zranitelný
Sezóna 2016 byla třetím ročníkem v nové éře přeplňovaných hybridních pohonných jednotek, třetím ročníkem dominance Mercedesu. Ten letos vyhrál rekordních devatenáct z jednadvaceti velkých cen. Nedá se však tvrdit, že by soupeři měli málo šancí uspět. Často se totiž stávalo, že protivníci svoji možnost vyhrát sami zahodili. Možná právě tak jako Red Bull v posledním…
Sezóna 2016 byla třetím ročníkem v nové éře přeplňovaných hybridních pohonných jednotek, třetím ročníkem dominance Mercedesu. Ten letos vyhrál rekordních devatenáct z jednadvaceti velkých cen. Nedá se však tvrdit, že by soupeři měli málo šancí uspět. Často se totiž stávalo, že protivníci svoji možnost vyhrát sami zahodili. Možná právě tak jako Red Bull v posledním závodě v Abú Dhabi. Více už v analýze experta Jamese Allena.
Pirelli pro finále ročníku 2016 vybralo tři nejměkčí směsi ze své nabídky. Řada týmů přitom zvolila ultra-měkkou pro kvalifikaci a měkkou jako hlavní pro závod. Red Bull se ve snaze vydělat na odlišném přístupu rozhodl postoupit z Q2, a tudíž startovat do závodu na super-měkkých pneumatikách.
Týmy mimo první desítku mohly pomýšlet na strategii jedné zastávky, tedy rozjet velkou cenu na měkké směsi a pro závěrečná kola nasadit super-měkkou. Úspěšní postoupivší do závěrečného kvalifikačního segmentu si něco takového mohli dovolit pouze s vědomím, že se jedná o riskantní situaci, která může vyústit buď v nepostup do závěrečné desítky nebo přílišné opotřebení pneumatik v závodě.
I přes kolizi a hodiny v první zatáčce takovou strategii skvěle zužitkoval Max Verstappen, který na super-měkké směsi odjel velmi dlouhý první stint. Daniel Ricciardo pak v cíli mohl litovat, že se nerozhodl stejně jako jeho týmový kolega.
Zvláštností na Velké ceně Abú Dhabi byla čitelnost strategické volby Mercedesu. Tým z Brackley musel k závodu přistoupit konzervativně a zároveň dát oběma svým jezdcům stejné podmínky, jelikož Nico Rosberg a Lewis Hamilton spolu bojovali o titul. To znamenalo jasnou strategii: ultra-měkká – měkká – měkká.
Navíc, jelikož Hamiltonovi nestačilo Rosberga pouze porazit (Němec totiž pro jeho úspěch nesměl vůbec stanout na stupních vítězů), dalo se čekat, že Brit se bude snažit svého kolegu z pódia vyšoupnout, například zbrzdit jej tak, aby se před něj mohli dostat někteří z pronásledovatelů. To mělo logicky přijít v samotném závěru, kdy už by Rosberg neměl moc času na situaci reagovat.
Soupeři tak mohli očekávat, že Mercedes bude na okruhu Yas Marina zranitelný a spíše než kdy jindy se naskytnou šance připravit ho o vítězství. Jak se však ukázalo, Red Bull do závodu nevstoupil zrovna dobře připraven, naproti tomu Ferrari ano. Obvykle letos bývala situace opačná.
Verstappenův závod byl ovlivněn kolizí v první zatáčce a nutností probíjet se polem vpřed. Už po nepovedené kvalifikaci, která skončila pouze šestým místem, Nizozemec o strategii jedné zastávky uvažoval, kontakt s Nikem Hülkenbergem a následné hodiny pak rozhodnutí podtrhly.
Vzhledem k Verstappenovým potížím se dalo očekávat, že Ricciardo bude v závodě výše umístěným red bullem. V cíli však situace vypadala naprosto odlišně. Proč?
Hned po startu například Australan ztratil pozici, když ho ze třetího místa odsunul Kimi Räikkönen. Finovi pomohla lepší přilnavost ultra-měkké směsi pneumatik. Red Bull se pak navíc nachytal na střet mezi tím, v čem je obvykle dobrý, tedy agresivní první stint a překonání soupeřů v boxech, a nastavení strategie na dlouhý první úsek.
Ferrari zaznamenalo v hloubi pole mezeru, do které se mohl po své zastávce vrátit Vettel, v osmém kole proto Němec zajel přezout své ultra-měkké gumy. Ricciardo potřeboval ještě několik dalších kol, aby využil výhody super-měkké směsi. Šéf Red Bullu Christian Horner po závodě tvrdil, že situaci Australanovi ztížila vybržděná ploška na jedné z pneumatik, to však Ricciardo popřel.
V této fázi závodu se Verstappen jedoucí na jednu zastávku ocitl před Nikem Rosbergem a oběma jezdci Ferrari, mohl tedy soupeře brzdit a pomoci Ricciardovi. Toho však tým povolal do boxů už v devátém kole a připravil jej tedy o veškerou výhodu, kterou ze startu na super-měkké směsi mohl vytěžit.
Verstappenův výkon přitom ukazuje, že Ricciardo mohl na trati vydržet podstatně déle a připravit si výrazně lepší pozici, aby mohl v závěru závodu útočit na čerstvějších pneumatikách, navíc v situaci, kdy za sebou všechny brzdil Hamilton. Přesně to však místo Ricciarda nakonec udělal Vettel.
Ricciardovou jedinou šancí nyní bylo při další zastávce překonat Räikkönena, což se Red Bullu podařilo. V cíli se však Australan musel spokojit s pátým místem, zatímco s lépe využitým prvním stintem mohl rozhodně pomýšlet na stupně vítězů. V takovém případě by se pozdější mistr světa Nico Rosberg dostal pod ještě větší tlak.
Dá se tedy tvrdit, že jak v případě Verstappena v Brazílii, tak v případě Ricciarda v Abú Dhabi Red Bull udělal strategické chyby, které pomohly Rosbergově situaci v boji o titul a zjednodušily Němcovi jeho cestu k premiérovému vítězství v šampionátu.
Podtrženo, sečteno, Red Bull se strategickou chybou připravil o šanci bojovat na okruhu Yas Marina o vítězství v závodě. Namísto toho jej překonal Vettel v barvách Ferrari, které v závěru sezóny mělo pomalejší vůz.
Čtěte dále: Verstappenova jediná slabina? Netrpělivost. I tak má ale vše podstatné pro zisk titulu
“I don’t want to be too down as I’m still fifth.” @danielricciardo reacts to his #AbuDhabiGP 👉https://t.co/7Ntk2hEHlb pic.twitter.com/CVFEqMj27u
— Red Bull Racing (@redbullracing) November 27, 2016
Diskuse k článku