Největší zprávy z motorsportu 2015

20 největších událostí v motorsportu loňského roku

3 Štítky: 2015 Zveřejněno 1. 01 2016 — GPF1.cz

Někteří na to mohou mít odlišné názory, ale F1 je nedílnou součástí motorsportu. Pojďme na malou chvíli nakouknout za hranice samotné královny a podívat se na dvacítku největších událostí tak, jak je zaznamenali kolegové z magazínu Motorsport.

NISSAN GT-R LM NISMO LMP1

Ten průšvih je podobný jako Honda v F1 sezony 2015, jen větší a s rozsáhlejšími následky. Nissan GT-R LM NISMO v seriálu vytrvalostních závodů WEC je svou koncepcí radikální, mimo jiné s motorem vepředu a pohonem přední nápravy. Ukázal se až v Le Mans a na špičku ztrácel 20 sekund. Systém rekuperace nefungoval a vůz jel jen na pohon motoru. Vůz už nasazen nebyl, šéf projektu Darren Cox po deseti letech opustil Nissan a dva dny před Vánoci 2015 firma oznámila odchod ze seriálu.

EMISNÍ SKANDÁL VOLKSWAGENU

Podvody automobilky s emisními testy prokázaly, jak je svět vzájemně provázaný. Skandál měl dopad i na motorsport. Své funkci opustili CEO Martin Winterkorn, ale také Wolfgang Hatz, člověk zodpovědný za projekt Le Mans Porsche 919 Hybrid. Winterkorn byl příznivcem vstupu značky Audi do F1 a má se za to, že bylo dosaženo dohody se šéfem Red Bullu Dietrichem Mateschitzem pár dní před tím, než skandál propukl. A nejde jen o VW, dalšími značkami v koncernu jsou Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, SEAT či Škoda. Audi a Porsche osekalo svůj Le Mans program ze tří na dvě auta.

ZÁHADNÁ NEHODA FERNANDA ALONSA

Závodní okruh nedaleko Barcelony, Španělsko. Po střídmém nárazu do zdi je Fernando Alonso převezen do nemocnice, kde zůstává několik dní. Zástupci týmu nabízeli konfliktní prohlášení. Spekulovalo se o zásahu elektrickým proudem, epilepsii či něčem podobném, Alonso se ve svých myšlenkách vracel do dětství… Telemetrická data neodhalila žádné technické selhání a na vině byl vítr (Nico Rosberg by po GP USA mohl vyprávět!). Španěl vynechal úvodní závod sezony v Melbourne a podle vlastních slov si pamatuje celou nehodu, nepamatuje si jen 4 hodiny po incidentu a v nemocnici. Prý “kvůli sedativům”. Alonso obvinil technické selhání, i když jej žádná data neprokázala. “Příčinu se asi nikdy nedozvíme,” řekl sám pilot.

VETTELOVO VÍTĚZSTVÍ PRO FERRARI

Frustrovaný a veřejností ne zcela milovaný Sebastian Vettel verze 2014 uvolnil prostor Danielu Ricciardovi a ve Ferrari vystřídal neméně frustrovaného Fernanda Alonsa. Vettel si získal srdce Maranella i fanoušků Scuderie a vyhrál hned při svém druhém startu za Scuderii v Malajsii. Další vítězství v Maďarsku a Singapuru mohou být jen příslibem toho, co očekávat letos.

ROZVODOVÉ ŘÍZENÍ RED BULL – RENAULT

Slavili spolu fantastické úspěchy, ale Renault vždy tak trochu ve stínu Red Bullu. To se otočilo s nástupem nové generace hybridních motorů a byl to naopak Renault, kdo si s vydatnou a extrémně nekorektní ‘pomocí’ užil své chvíle slávy a mediální pozornosti. Red Bull si plácl s Mercedesem a vypověděl Renaultu smlouvu. Ale Mercedes si to rozmyslel a odsoudil Red Bull k nedůstojné ale zaslouženě ponižující sháňce po motoru. Jen velkorysost Renaultu může za to, že Red Bull má motory i letos, byť pod nálepkou TAG Heuer.

TRAGÉDIE NA NORDSCHLEIFE 

V březnu na místě zvaném Flugplatz slavného okruhu Nürburgring během závodu seriálu vytrvalostních klání vozů GT došlo k tragédii. Nissan Janna Mardenborougha se vznesl do vzduchu, podobně jako nechvalně známé lety vozů Mercedes CLR-GT1 na okruhu La Sarth, přeletěl plot a zabil jednoho fanouška, další dva zranil. Vozy kategorie GT3 byly dočasné zakázány, to vše šest týdnů před slavnou čtyřiadvacetihodinovkou. Pořadatelé následně na některých místech tratě zavedli rychlostní limity, které byly zrušeny v listopadu po zavedení jiných bezpečnostních opatřeních. Pro rok 2016 jsou výkony aut GT3 sníženy o 10 % a chystají se úpravy dráhy.

RENAULT PŘEBÍRÁ TÝM LOTUS A VRACÍ SE JAKO TOVÁRNÍ TÝM

Po těžké mediální kritice ze strany Red Bullu došel Renault k závěru, že mu pozice dodavatele motorů velký benefit nepřináší. Čtyři tituly s Red Bullem v letech 2010 až 2013 jako by neměly žádnou váhu. Po zániku Caterhamu se do čela sportovního programu F1 Renaultu vrátil Cyril Abiteboul. Zadlužený Lotus (ex-Renault) pod vedením Genii Capital se ukázal jako nejvhodnějším kandidátem, ale bylo za a) potřeba pokrýt dluhy a hrozbu nucené správy ze strany britských úřadů, za b) dohodnout se s Berniem Ecclestonem na stejných bonusech, jakým se těší Mercedes, Williams, Red Bull, Ferrari či McLaren. Vše dopadlo dobře a v únoru Renault oznámí detaily svých plánů.

STEJNÝ POČET BODŮ, ALE MONTOYA PŘIŠEL O TITUL

Pěkně zešedivělý a trochu při těle, přesto dokázal Juan Pablo Montoya letos vyhrát závod 500 mil Indianapolis a vést po celý rok pořadí jezdců ve formulích IndyCar. S výjimkou cíle posledního závodu, ve kterém se udělovaly dvojité body. On i Scott Dixon jich měli 556, a protože měl Dixon o jedno vítězství více, titul bral pětatřicetiletý Novozélanďan. Montoyovi nepomohla chybka v souboji s kolegou Willem Powerem. Nebýt dvojitých bodů za Indy 500 a Sonomu, Montoya by bral titul. Nebýt zrušených bodů za kvalifikaci na Indy 500, Dixon by bral titul. Montoya byl obecně pomalý v kvalifikacích, ale jezdil velmi chytře v závodech a měl výsledky. To už je prostě život v motorsportu. A teď si představte takové finále přenesené do F1…

BOD ROZHODL O ŠAMPIONOVI PREMIÉROVÉ FORMULE E

Mnozí se nové sérii elektrických formulí, kde se během závodu musí přesedat z jedné na druhou, smějí. Ano, symptomy embrya nelze tak snadno zakrýt, ale při větším pohledu na věc je zřejmé, kam se svět v oblasti automotive ubírá, ať se nám to líbí nebo ne. Elektrický pohon a autonomní vozy jsou hudbou budoucnosti, kterou představují seriály E formule a Roborace. V této nebo jiné podobě je budoucnost závodů elektrických formulí zajištěna. Automobilky a technologické firmy vědí své. A závodění samotné to není špatné: hned čtyři jezdci (Nelson Piquet, Lucas di Grassi, Sébastien Buemi, Nicolas Prost) měli při posledním závodě v Londýně šanci získat titul. Jedna chyba, smyk a ztráta pozice Sébastiena Buemiho znamenala, že šampionem historicky první sezony E formule se stala černá duše GP Singapuru F1 roku 2008 Nelson Piquet. S nemalou pomocí krajana a nositele dalšího slavného jména, Bruna Senny.

HVĚZDA NASCAR KONČÍ… ALE NASCAR NEOPOUŠTÍ

Kontroverzní a populární hvězda amerického seriálu NASCAR Tony Stewart oznámila, že letošní ročník bude její poslední. To ale neznamená, že se Tonyho Stewarta někdo zbaví. Tým, který vlastní, Stewart-Haas Racing, má v plánu nasadit čtyři vozy pro ročník 2017. “Můžete mě penalizovat, pokutovat a trestat i nadále. Jen v jiné roli,” řekl Stewart. Ten vyhrál 48 závodů, tři tituly, je šampionem IndyCar 1997. Dvakrát vyhrál Brickyard 400, NASCAR obdobu Indy 500. Předloni v srpnu Stewart při menším závodě na šotolině srazil a zabil Kevina Warda, který po kolizi vystoupil z vozu a začal proti Stewartovi gestikulovat. V té době byly vyvěšeny žluté vlajky. Newyorská soudní porota zbavila Stewarta viny, ale Wardova rodina jej přesto zažalovala. Stání se ještě nekonalo.

HOŘKOSLADKÁ POMSTA

Kontroverzí je v této sérii celá řada, ale tahle si vysloužila asi největší pozornost médií i fanoušků. V klíčovém závodě NASCAR v Kansasu mezi sebou bojovali Matt Kenseth a Joey Logano. Kenseth soupeře blokoval, což vyústilo v kontakt s Loganem a Kenseth (startovní číslo 20) se roztočil – Logano (22) vyhrál závod. To samo o sobě nebyla velká událost roku, než přišla nefalšovaná odplata. O 14 dní později v Martinsville Kenseth (20), který jel o devět kol pozadu, roztočil lídra závodu Logana (22) a vyřadil sebe i jeho. Logano tak přišel o šanci bojovat o titul. Vášnivé reakce, silná slova, bouřlivé debaty. Vedení NASCAR potrestalo Matta Kensetha zákazem startu ve dvou závodech. Američané se již teď těší na pokračování řevnivosti v sezoně 2016.

VYSTRČ JEJ!

Šéf sportovního programu Audi Wolfgang Ullrich zařve do sluchátek instrukci jednomu ze svých jezdců, Timovi Schedierovi při závodě německého mistrovství cestovních vozů DTM: “Vystrč jej!” A Scheider poslechl. Alespoň to tak vypadalo, že poslechl, když o pár chvil později zezadu, v posledním kole závodu, popostrčil Roberta Wickense, který zase strčil do Pascala Wehrleina. Oba jezdci Mercedesu byli vyřazeni ze závodu, Scheider se svým audi dojel šestý, byl ale diskvalifikován. Ullrich nejprve jako malý kluk zapíral, že to nebyl on, kdo vyslovil tato slova, později přiznal, že ano, ale že nevěděl, že jeho slova jsou dostupná jezdcům. Timo Scheider dostal stopku pro závod v Rusku a Ullrih zákaz vstupu do pitlane a také zákaz rádiové komunikace. Audi byly odebrány všechny body z Rakouska (celkem 62) a dostalo pokutu 200 tisíc eur (5,5 milionu korun). Naděje pro F1 Pascal Wehrlein z Mercedesu vyhrál titul, Audi prohrálo souboj značek o 7 bodů. Své k tomu měl co říci i motoristický expert Petr Horák.

LE MANS: PORSCHE UMLČELO AUDI

Audi vyhrálo vytrvalostní závody na Silverstonu a ve Spa a Porsche se ocitlo pod tlakem. Do cíle slavné čtyřiadvacetihodinovky ale dojely prototypy LMP1 na prvním, druhém a pátém místě. Všechna tři auta bez výraznějších technických obtíží. Stalo se tak 17 let po jejich posledním triumfu. Členem vítězné posádky byl pilot F1 Nico Hülkenberg, který tak rozvířil debaty o možnosti jezdců F1 startovat v Le Mans, což letos kvůli termínové kolizi opět nebude možné. Porsche brilantně fungovalo zejména v nočních hodinách slavného závodu a pak i v dalších závodech, po kterých si posádka s Markem Webberem dojela pro titul. Závody sportovních vozů se těší rostoucí popularitě a další zajímavý ročník je před námi.

LÉTAJÍCÍ AUTA NA OVÁLU V INDIANAPOLISU

Aerodynamika má tlačit auta k zemi, ale v IndyCar na oválu v Indianapolisu začaly formule místo toho létat. Tři havárie během pěti dní v přípravách na Indy 500 s novými ‘aerokity’. Katapultováni postupně byli Helio Castroneves, Josef Newgarden a Ed Carpenter (všichni na motorech Chevrolet). Pořadatelé nakázali kvalifikovat se v závodním nastavení aut, na což si stěžovala zejména Honda. Pořadatelé se hájili, že nějaké opatření přijít muselo, protože varování ze tří nehod jsou velmi silná. Havárie Jamese Hinchcliffa jim dala zapravdu: James Hinchcliffe sice nelétal, ale po obrovsky tvrdém nárazu k tomu auto nemělo daleko. Jedno ze zavěšení kol prorazilo monokok a velmi vážně poranila jezdcovu pánevní oblast a stehno. Je zázrakem, že se Hinchcliffe rozhodl nepřidat k Justinu Wilsonovi a Julesovi Bianchimu a letos se plně zotaví.

McLAREN – HONDA

Měla to být obroda slavného partnerství, notabene se dvěma mistry světa v týmu. Místo toho přišel jeden z největších technologických průšvihů sportu. Honda, ačkoli se více než rok připravovala na novou výzvu v podobě hybridních pohonných jednotek F1, nakonec vůbec netušila, do čeho jde. Zejména systémy rekuperace kinetické energie a turba se ukázaly být velmi špatné. Tým měl v úmyslu dostat se na stupně vítězů hned v úvodu sezony, pak později, pak už se o tom ani nemluvilo. Jedná se o nejhorší výsledek McLarenu za posledních 30 let. Celkem 310 míst jako penalizace za nepovolené výměny různých komponent a Alonsovo slunění se během kvalifikace na Velkou cenu Brazílie jsou bohužel dvě nejsilnější události týmu v loňské sezoně. Letošní očekávání jsou toužebná, ale nervózní. A řeči o Alonsově dovolené tomu nepomáhají.

LEGENDA NASCAR KONČÍ

Jeff Gordon ukončil kariéru. Vloni vyhrál pouze jednou, v Martinsville, ale přesto bojoval o titul až do konce. Jeho soupeři byli Kevin Harvick, Kyle Busch a Martin Truex. Závod, který vyhrál Busch před Harvickem. Gordon skončil v šampionátu celkově třetí. Třeba ona pověstná třešnička na dortu nepřišla, ale čtyřiačtyřicetiletý Jeff Gordon vyhrál první závod ve 21 letech, v 29 už byl čtyřnásobným šampionem. Získal 93 vítězství, více získali už jen Richard Petty (200) a David Pearson (105). A letos se stane spolu-komentátorem.

LEWIS HAMILTON JE POTŘETÍ MISTREM SVĚTA, PAK UŽ NIC

Velkou cenu USA 2015, po které získal svůj třetí titul mistra světa, pospal Lewis Hamilton jako nejlepší profesní moment života. Rosbergova odstoupení v Itálii a Rusku určitě pomohla. Pak ale jako kdyby si po Austinu Hamilton řekl “mám hotovo”, a nezískal ani pole position, ani vítězství v závodě. Pro fandy dramat v F1 to není špatná zpráva: je to totiž příslibem vyrovnanějšího boje i titul v sezony 2016.

ZLOMENÉ OBĚ NOHY. A PAK PŘIŠEL TITUL

Den před slavným závodem v Daytoně se Kyle Busch menším závodem Xfinity Series rozehříval na start sezony. Během kterého ale havaroval a zlomil si obě nohy. Start v Daytona 500 další den byl očividně vyloučen. Nemluvě o šancích na titul roku 2015. Busch dostal od pořadatelů omluvenku na prvních 11 závodů od února do května. Busch se vítězstvími Sonomě, Kentucky, Loudonu a Indianapolisu kvalifikoval do boje o titul. A v posledním závodě v Homesteadu vyhrál. Ve 30 letech získal první titul.

ROSSI vs. MÁRQUEZ 

Je to podobné, jako kdyby Schumacher v roce 2012 bojoval o titul mistra světa F1. Až takhle daleko to hvězda MotoGP Valentino Rossi dotáhla. Ale podobně jako v případě Jeffa Gordona, ani zde nebyl příběh dotažen do hollywoodského konce. A umíte si představit, že by například Vettel z Ferrari nechal vyhrát Rosberga z mercedesu, aby jeho kolega Hamilton získal titul? Přesně z toho ale Rossi Vettela, tedy Marca Márqueze, obvinil po závodě v Austrálii. A také z toho, že Márquez má z Rossiho komplex od závodu v Argentině. V sedmém kole předposledního závodu v Malajsii v Rossim ruply saze, když jej Márquez provokoval, načež právě on skončil na zemi. Komisaři rozhodli, že to bylo Rossiho vinou, a v posledním závodě ve Valencii musel v boji o titul startovat poslední. Následovaly explozivní dva týdny mezi Malajsií a Valencií hodné filmového thrilleru v podání Charlese Dickense. Šampion 2014 Marc Márquez byl označen za Lorenzova bodyguarda také v posledním závodě sezony, po kterém rozdílem sedmi bodů Rossi na osmý titul MotoGP nedosáhl. Za zmínku rozhodně stojí premiéra úžasného filmu o MotoGP.

R.I.P. JULES BIANCHI & JUSTIN WILSON

Bohužel, ve dvaceti událostech motorsportu roku bychom tuto položku rádi oželeli. Ale nebylo nám souzeno.

Diskuse k článku

Napsat komentář