Závěry komise o Bianchiho nehodě: Náraz v 126 km/h do traktoru není možné zmírnit

Expertní komise FIA pověřená vyšetřování nehody Julesa Bianchiho zveřejnila své závěry.

2 Štítky: Jules Bianchi Zveřejněno 3. 12 2014 — Jan Pastorek

Expertní komise FIA pověřená vyšetřování nehody Julesa Bianchiho zveřejnila své závěry.

Bianchi havaroval ve 43. kole japonské Grand Prix a narazil do traktoru, který odklízel vůz Adriana Sutila, jenž havaroval ve stejném místě o kolo dřív. Jeho stav zůstává velmi vážný.

Komise zjistila mimo jiné následující:

  • Do závodní stopy tekla v sedmé zatáčce voda, oba jezdci na ní dostali smyk.
  • V místě Sutilovy nehody vlály dvojité žluté vlajky.
  • Bianchi nezpomalil dost a ztratil kontrolu nad vozem stejně jako Sutil o kolo dřív.
  • Pokud jezdci dodrží pravidla dvojitých žlutých vlajek, tedy zpomalí tak, aby byli připraveni zastavit, nikdo se nedostane do ohrožení.
  • Odklízení Sutilova vozu bylo v souladu s pravidly a výjezd safety caru nebyl nutný.
  • Bianchi vyjel z trati o trochu dřív než Sutil a mířil do bariér, před kterými se ale v tu chvíli pohyboval traktor.
  • Ve dvou sekundách, během kterých Bianchi vyjel mimo trať a přejel únikovou zónu, šlapal souběžně na brzdový a plynový pedál, využil obě nohy. FailSafe systém tak měl vypnout motor, ale systém řízení elektronického brzdění ho udržel v chodu. Marussia má unikátní systém elektronického brzdění, který se ukázal být nekompatibilní se systémem FailSafe.
  • Fakt, že FailSafe nevyřadil motor, mohl mít vliv na sílu nárazu, ale nebylo možné to spolehlivě spočítat. Je ale možné, že Bianchiho rozptýlil fakt, že motor nezhasl, jak měl, což mu mohlo bránit v tom, aby se věnoval řízení a pokusil se vyhnout traktoru.
  • Bianchiho helma narazila do šikmé spodní strany traktoru. Síla nárazu způsobila obrovské zpomalení a úhlové zrychlení, což mělo za následek vážné zranění.
  • Všechny záchranné a lékařské procedury byly dodrženy a přispěly k záchraně Bianchiho života.
  • Bianchiho zraněním by nebylo možné zabránit uzavřením kokpitu nebo přidáním lemů na traktor. Ani jeden přístup by nebyl efektivní vzhledem k velkým silám, které doprovází náraz 700kilogramového auta do 6500kilogramového traktoru v rychlosti 126 km/h. Auto F1 prostě nemá dostatečné nárazové struktury, aby absorbovalo energii takového nárazu, aniž by se přitom zničil kokpit nebo došlo k přetížení neslučitelnému s životem. Od základu je špatně se snažit zajistit, aby se dal přežít náraz závodního vozu do velkého a těžkého vozidla. Je nutné zajistit, aby auto vůbec nenarazilo do traktoru a/nebo maršálů, kteří u něj pracují.

Komise formulovala následující doporučení:

  • Omezení rychlosti monopostů pod dvojitými žlutými vlajkami.
  • Přehodnocení bezpečnostního softwaru.
  • Lepší odvodnění tratí.
  • Start závodu by měl být nejpozději čtyři hodiny před setměním, pokud nejde o noční závod.
  • Měl by být přehodnocen kalendář tak, aby se nezávodilo v době lokálních dešťových období.
  • Jezdci, kteří získají super licenci, by měli být proškoleni o bezpečnostních procedurách a pravidlech.
  • Přehodnocení bezpečnostních opatření ve formuli 1 s cílem odhalit případné mezery.
  • I když mokré pneumatiky nijak významně neovlivnily Bianchiho nehodu, komise doporučuje, aby docházelo k jejich vývoji před každou novou sezónou na co nejlepší úroveň.

Diskuse k článku

Napsat komentář