Záměr testů Pirelli: Zvýšit přilnavost, zmenšit aquaplaning

Loni v prosinci po závodě v Abu Dhabi dostalo Pirelli povolení otestovat svůj sortiment pneumatik do sucha. Tento týden se ve Francii uskutečnily testy pneumatik do mokra. Co si z nich Pirelli odneslo? Dalších testů, které si Pirelli samo nadiktovalo, se mohly zúčastnit pouze tři týmy (Ferrari, Red Bull a McLaren). Proč? Jednoduše proto, že italskému výrobci k údajným…

Štítky: Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 28. 01 2016 — Josef Nekvinda

Loni v prosinci po závodě v Abu Dhabi dostalo Pirelli povolení otestovat svůj sortiment pneumatik do sucha. Tento týden se ve Francii uskutečnily testy pneumatik do mokra. Co si z nich Pirelli odneslo?

Dalších testů, které si Pirelli samo nadiktovalo, se mohly zúčastnit pouze tři týmy (Ferrari, Red Bull a McLaren). Proč? Jednoduše proto, že italskému výrobci k údajným testům stačily právě tři vozy. Hlavním záměrem bylo vyzkoušet různé modely mokrých pneumatik s cílem vybrat ty, které by mohly být použity v sezoně 2016.

Klíčem k tomu, aby testy byly maximálně relevantní, byl okruh Paula Ricarda, který disponuje vyspělým zavlažovacím systémem a umožňoval tak Pirelli nasimulovat různé podmínky, jež mohou reálně nastat i během víkendové Grand Prix. Jeden den proto mohl patřit přívalovým malajsijským lijákům a další zase vytrvalým dešťům typickým pro Velkou Británii.

„Díky tomu bylo možné udržet na trati konzistentní podmínky, které jsou nezbytné k tomu, aby bylo možné provádět srovnání mezi různými pneumatikami a různými auty,“ vysvětluje Pirelli.

V jednom okamžiku se na trati mohly pohybovat pouze tři vozy. V pondělí to byli Kimi Räikkönen, Daniel Ricciardo a Stoffel Vandoorne, zatímco v úterý Sebastian Vettel, Daniil Kvjat a s nimi opět Stoffel Vandoorne. Na ně mělo Pirelli připraveno třicetičlenný tým, který zahrnoval inženýry, servismany, vedoucí rozvoje a materiálové experty.

Jejich náplní bylo navrhnout kombinace směsí a hloubky dezénu, které budou následně hodnoceny nejen inženýry Pirelli, ale i samotnými piloty. Je to vůbec poprvé, kdy měli italští pneumatikáři možnost vytvořit pneumatiky do mokra a vyzkoušet je na současných vozech s oficiálními piloty formule 1.

„Tento subjektivní názor je nezbytnou a důležitější součástí procesu testování než u suchých testů. Při testování pneumatiky do mokra je zpětná vazba řidiče rozhodující doplněk nashromážděných telemetrických dat,“ zní z Pirelli.

Hlavním záměrem mokrých testů na okruhu Paula Ricarda bylo najít zcela novou směs pneumatik zvyšující přilnavost a zároveň snižující úroveň aquaplaningu, optimalizovat vzorek běhounu a zvětšit tak rozdíly mezi mokrými a přechodnými pneumatikami. Po oba dny se testovalo od 9 do 17 hodin, a to bez přestávky na oběd, aby i teploty byly co nejvíce reprezentativní.

Veškerá analyzovaná data se pak přesunula do Milána, kde se nachází hlavní ústředí Pirelli a kde budou provedeny simulace a další analýzy na základě zpětných vazeb pilotů. Právě tak by měla vzniknout nová pneumatika do mokra pro sezonu 2016.

[wppa type=”content” album=”362″]Any comment[/wppa]

Diskuse k článku

Napsat komentář