Uzavřený kokpit? Spíše bezpečnostní riziko než ochrana jezdce

Uzavřené kokpity jsou opět ve hře. Existuje hned několik návrhů, které se snaží najít smysluplné řešení. Zadání má každý stejný: Ochránit hlavu pilota, ale zároveň ho nevystavit nebezpečné situaci, a to se u většiny nedaří. Ve hře je například často zmiňovaný “Halo” koncept z dílen Mercedesu. Ten navrhuje umístit před zrak pilota sloupek, který by…

7 Štítky: Bezpečnost Zveřejněno 31. 01 2016 — Marie Tomšíková

Uzavřené kokpity jsou opět ve hře. Existuje hned několik návrhů, které se snaží najít smysluplné řešení. Zadání má každý stejný: Ochránit hlavu pilota, ale zároveň ho nevystavit nebezpečné situaci, a to se u většiny nedaří.

Ve hře je například často zmiňovaný “Halo” koncept z dílen Mercedesu. Ten navrhuje umístit před zrak pilota sloupek, který by se výše rozdělil na dvě části, vedoucí horizontálním směrem až za hlavu pilota. To by byl ten nejjednodušší a nejméně revoluční způsob. Pokud se v blízké budoucnosti dočkáme ochrany hlavy jezdce, bude pravděpodobně založena na tomto principu.

O něco radikálnější řešení nabízí futuristický monopost Ferrari, který počítá s variantou polouzavřeného kokpitu, nebo zcela zakrytý Red Bull X1. Jsou ale úplně uzavřené kokpity tím správným řešením? Na druhou stranu “Halo” koncept ochrání pilota před uvolněným kolem, ale při střetu s letícím předmětem má minimální šanci na pomoc.

Úplně uzavřený kokpit má hned několik chyb. Největším strašákem je poškození zařízení na otevření. Po nehodě by se pilot bez cizí pomoci nedostal ven a v případě požáru by hrozila, v tom lepším případě, vážná poranění.

Další komplikace by vznikly po nehodě, při které se monopost překlopí koly vzhůru. Současné opatření funguje tak, že vůz dopadne na svou nejvyšší část a opře se o předek. Vytvoří se tak pomyslný trojúhelník, který umožní, aby se pilot dostal ven bez cizí pomoci. Zde by nepomohl ani zmiňovaný “Halo” koncept, který by jezdec neměl šanci odstranit a musel by se spoléhat na asistenci traťových maršálů.

Třetí vadou v pořadí by mohlo být poškození uzavřeného kokpitu. Ten by se buď mohl uvolnit, nebo rozbít na menší části, které ohrozí pilota podobně jako karbonové trosky z jiného monopostu.

I viditelnost má svůj podíl. Představme si, že přímo před očima máme po celou dobu řízení sloupek. Designéry trápí také vlhkost, musí počítat s výskytem vody na vnější i vnitřní straně kokpitu. Uvnitř by se musela používat technologie typická například pro stíhačky. Na vnější straně by pomohl nevyzpytatelný systém stěračů.

Proč ale vznikají ohnivé diskuze na téma uzavřených kokpitů? Formule 1 byla více než dvacet let bez smrtelné nehody, celkem slušný bezpečnostní rekord, zvlášť v porovnání s jinými odvětvími motorsportu. Jenže poslední incidenty poukázaly právě na slabinu v oblasti hlavy pilotů. I když FIA pravidelně testuje nová opatření, tak vytvořit stoprocentně bezpečnou formuli 1 je nadlidský úkol.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2015, Grand Prix of Abu Dhabi, #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas Formula One Team), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Uzavřený kokpit by mohl ohrozit bezpečnost pilota. Otevřená varianta ale vystavuje nebezpečí hlavu jezdce

Diskuse k článku

Napsat komentář