Tajemství úspěchu motorů Mercedes poodhaleno

V roce 2014 přišly nové hybridní pohonné jednotky a s nimi i dominance továrního týmu Mercedes. Do značné výhody se dostaly i další týmy s hybridním motorem Mercedes-Benz V6. V čem ale spočívá důvod dominance? Malé vysvětlení poskytl sám německý tým. Zásadní zlom bezpochyby přišel s érou hybridních pohonných jednotek. Hlučné osmiválcové motory s objemem…

1 Štítky: Mercedes Pohonné jednotky Zveřejněno 23. 12 2015 — Marie Tomšíková

V roce 2014 přišly nové hybridní pohonné jednotky a s nimi i dominance továrního týmu Mercedes. Do značné výhody se dostaly i další týmy s hybridním motorem Mercedes-Benz V6. V čem ale spočívá důvod dominance? Malé vysvětlení poskytl sám německý tým.

Zásadní zlom bezpochyby přišel s érou hybridních pohonných jednotek. Hlučné osmiválcové motory s objemem 2,4 litru nahradily šestiválcové o objemu 1,6 litru vybavené systémy na rekuperaci kinetické energie. Zároveň si formule musela nově vystačit se 100 kilogramy paliva na závod a omezen byl i průtok paliva za hodinu. Výsledkem bylo snížení spotřeby monopostu formule 1 až o čtyřicet procent při zachování podobného výkonu! Na druhou stranu se nepodařila vyladit hlasitost, která je na na poměry královny motorsportu opravdu nízká.

Dříve používaný KERS (systém rekuperace kinetické energie) se přeměnil na ERS. Podstata KERS spočívala v tom, že pilot mohl využít 80 koní navíc po dobu 6,7 vteřin. S novou érou systém KERS přibral rekuperaci tepelné energie z turba a vznikl ERS. Jednoduše řečeno: ERS rovná se systémy na rekuperaci energií, které zvyšují výkon více než dříve používaný KERS. K rekuperaci kinetické energie jsou využívány dva motorgenerátory, a to MGU-H a MGU-K. Právě tyto technické vychytávky jsou pro některé výrobce noční můrou.

Ovšem rozhodně ne pro Mercedes, ten zvládl jejich vývoj na výbornou a zajistil si tak jeden z nejdominantnějších motorů za celou historii královny motorsportu. Svůj podíl má i proces spalování, elektrická turbodmychadla a malé, ale velmi účinné motory. “Vozy s elektrickými turbodmychadly jsou novinkou, ale jejich vývoj jsme zvládli na výbornou. Nepochybuji o tom, že podobné technologie brzo uvidíme v silničním provozu,” řekl ředitel společnosti Mercedes AMG Andy Cowell.

Jedno je jisté. Formule 1 byla vždy o technických inovacích. Pokaždé se objeví někdo, kdo se s nimi vypořádá lépe a na pár let ovládne šampionát. V minulosti to byl například Red Bull, dnes Mercedes. Důsledek nasazení hybridních motorů ve Formuli 1 s velkou pravděpodobností uvidíme během několika let. Kolik procent běžných řidičů chce vlastnit hlučné auto s vysokou spotřebou?

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2015, Grand Prix of Brazil, #6 Nico Rosberg (GER, Mercedes AMG Petronas Formula One Team), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Dominance Mercedesu je vzorem pro běžný silniční provoz.

Diskuse k článku

Napsat komentář