Sprint a závod. Může jiný formát závodních víkendů fungovat?

Bernie Ecclestone v předešlých dnech do světa vyslal opět několik zpráv vzbuzujících velký zájem veřejnosti. Upoutal především názorem, že formule 1 brzy nemusí být formulí 1. Tedy alespoň ve smyslu potenciálního odchodu stájí, jako je historií protkané Ferrari nebo Mercedes. Otazníky prý rovněž visí nad Singapurem, jedním z nejdůležitějších míst kalendáře, ale i nad dalšími okruhy.…

1 Štítky: Bernie Ecclestone CVC Liberty Media Zveřejněno 22. 11 2016 — Josef Nekvinda

Bernie Ecclestone v předešlých dnech do světa vyslal opět několik zpráv vzbuzujících velký zájem veřejnosti. Upoutal především názorem, že formule 1 brzy nemusí být formulí 1. Tedy alespoň ve smyslu potenciálního odchodu stájí, jako je historií protkané Ferrari nebo Mercedes. Otazníky prý rovněž visí nad Singapurem, jedním z nejdůležitějších míst kalendáře, ale i nad dalšími okruhy. Nezajímavou ideou rozhodně není ani změna závodního formátu. Ten současný je totiž údajně příliš dlouhý, zatímco pozornost diváka neustále se zkracující.

Když před deseti lety CVC převzalo taktovku nad F1, panovala uvnitř společnosti spokojenost – překvapením totiž byla výše zisků z prodeje vysílacích práv. Zbývaly ovšem oblasti, na kterých bylo z pohledu prosperity firmy třeba zapracovat. Šlo zejména o budování síly skrze globálního partnera, ale také o zápisné, neboli licenční poplatky za hostování závodů formule 1. Podařilo se. V současné době zisky ze zápisného dosahují až jedné třetiny z celkových výnosů F1, tedy asi 600 miliónů dolarů. Jak je o CVC známo, místo budování vztahu vůči tomuto sportu se raději věnuje strategiím, které umožňují vydobýt ještě větší objem peněz.

banner_vstupenky

Problémem této strategie je, že nebere ohled na nikoho. Tedy ani na okruhy, které nejsou pod správou státu, pro něž se pak stává situace takřka neudržitelnou. Silverstone, Hockenheim, Monza. Všechny mají v současnosti jedno společné – nejistou budoucnost. Ocitají se na hranici finanční krize. Problém se ale postupně rozrůstá a v ohrožení už jsou i okruhy v Baku, Brazílii nebo Malajsii. Tedy ty, nad nimiž má dohled stát. Už dnes je prý jasné, že se v roce 2018 rozloučíme s Malajsií, jejíž vláda neobnoví smlouvu. Uvedl to tamní ministr pro cestovní ruch. Jednání o záchranu jsou samozřejmě v plném proudu.

Poplatky za pořádání jsou tedy dnes hlavním úskalím a jsou hlasitým poselstvím pro Liberty Media, nové vedení F1 v čele Chasem Careyem. To „nahradí“ CVC na počátku roku 2017. Pokud se Liberty Media stane dlouhodobým investorem, jedním z prvních bodů na pořadu jednání bude jistojistě otázka licenčních poplatků. Sport potřebuje rozumně postavený kalendář. Jistý precedens by v něm měly mít tradiční okruhy s mnohaletou tradicí jak v Evropě, tak Asii, ale nelze zapomenout ani na nové destinace.

Potřebuje F1 kratší závody?

S myšlenkou již před pětadvaceti lety přišel Flavio Briatore, který se domníval, že je s F1 něco špatně. Už tehdy navrhoval, aby se místo jednoho závodu jely dva sprinty po 45 minutách s přestávkou mezi nimi. Ideu v rozhovoru pro Auto Motor und Sport znovu nadnesl Ecclestone, jenže tato varianta není příliš po chuti týmům. V neposlední řadě tu je také FIA – řídící orgán, jehož předešlý prezident Jean-Marie Balestre se až puntičkářsky držel zajetého závodního formátu –, která k tématu bude mít rovněž co říci.

Existují i další nápady, jak potenciálně zatraktivnit závody. Jedním z nich je sobotní bodovací závod, který by následoval po kvalifikaci. Jednalo by se o třicetiminutový sprint s převráceným pořadím na startu, kde by jezdci od desátého místa brali za každou pozici narůstající počet bodů o jeden. Nedělní Grand Prix by si tak i nadále zachovala svou majestátnost.

To by dalo šanci nováčkům a menším týmům příležitostně zazářit. Fanouškům by naopak nabídlo jiný druh zážitku spojený s větší soutěživostí mezi týmy. Pro pořadatele by to mohlo znamenat lepší zhodnocení vynakládaných prostředků a pro FOM zvýšení prodejů v důsledku navýšení závodních hodin o dvacet za sezonu. Co se pak týče životnosti motorů, dostatečným počtem by mělo být pět pohonných jednotek na sezonu. Je tedy taková myšlenka smysluplná a proveditelná?

Čtěte dále: Bude titul formule 1 sezony 2016 zasloužený?

Už i Singapur prý začíná mít problémy. Ve vzduchu visí zmizení z kalendáře formule 1

Už i Singapur prý začíná mít problémy. Ve vzduchu visí zmizení z kalendáře formule 1

Diskuse k článku

Napsat komentář