Obrazem: Jak se historicky vyvíjely helmy jezdců formule 1

Podívejte se díky McLarenu na průřez historií přileb, které chránily hlavy Grand Prix jezdců.

Štítky: Historie Zveřejněno 29. 09 2014 — Jan Pastorek

Podívejte se díky McLarenu na průřez historií přileb, které chránily hlavy Grand Prix jezdců.

Do prvního závodu jezdci nastoupili v tričkách s krátkými rukávy, s koženými botami a rukavicemi. Na hlavách mělo místo pevné helmy jen koženou pokrývku.

McLaren ukázal vývoj přileb od chvíle, kdy začal závodit ve formuli 1 v 60. letech.

Bruce McLaren 1970

h1

Začátkem 60. let jezdci přešli na otevřené helmy, jako je ta na obrázku. Obličej jim pak většinou chránily jen brýle s páskou proti oslnění a textil. Helma na obrázku je ta, kterou měl McLaren na hlavě, když zahynul při testování vozu M8D CanAm v Goodwoodu v roce 1970.

James Hunt 1976

h2

Trojnásobný mistr světa Jackie Stewart se postavil do čela iniciativy za zlepšení bezpečnosti, která vedla k lepším svodidlům, lepšímu lékařskému zázemí, bezpečnějším palivovým nádržím, pásům a také helmám. Ty byly nově integrální, chránily tedy i obličej. Huntova helma na obrázku měla stejně jako většina z té doby také pás kolem své základny, ke kterému se přichycovala nehořlavá ochrana krku. Navíc byl do helmy vyveden přívod kyslíku, který se aktivoval v případě požáru.

Alain Prost 1988

h3

Základní tvary helmy byly už definované a docházelo jen k evolučním vylepšením. V 80. letech se zlepšila konstrukce helmy a její vnitřní vystýlka. Tato Prostova helma byla nicméně poměrně prostá, měla jen minimální otvory pro ventilaci a nejjednodušší vybavení pro rádiovou komunikaci.

Ayrton Senna 1993

h4

Zřejmě nejikoničtější helma historie formule 1. Sennova žlutá se dodnes objevuje na přilbách mnoha závodníků, kterým je trojnásobný mistr světa vzorem. Standardem této doby byla vysílačka s mikrofonem integrovaným v helmě před ústy.

Mika Häkkinen 2001

h5

Začátek tohoto tisíciletí se v oblasti helem nesl ve znamení aerodynamických hrátek, ze kterých vyplynuly tvary této přilby Miky Häkkinena. Zlepšovalo se obtékání vzduchu kolem helmy a také vnitřní ventilace.

Jenson Button 2014

h6

V posledním desetiletí přišla dvě významná vylepšení: HANS (Head and Neck Support), který při nehodě výrazně snižuje riziko poranění krční páteře, a hledí vyztužené kevlarem, což vzešlo z Massovy nehody v maďarské kvalifikaci 2009. Běžné se také staly časté změny barevných úprav. Růžovou úpravou Button vzpomíná na svého nedávno zesnulého otce.

Diskuse k článku

Napsat komentář