Obchází Ferrari pravidla?

Vysvětlení podnětu Mercedesu

Štítky: Ferrari FIA Haas Mercedes Pravidla Zveřejněno 28. 11 2015 — Tomáš Richtr

Mercedes se obrátil na sportovní komisaře GP Abú Dhabi, aby vyjasnili situaci, která indikuje, že Ferrari obchází pravidla.

Účastníci šampionátu (týmy) jsou vázány pravidly. Ty mimo jiné uvalují limity například na časové využití aerodynamického tunelu nebo technologií CFD. Díky spolupráci s novým týmem Haas ale může Ferrari tyto limity výrazně překračovat, a získat tím oproti soupeřům výhodu.

Haas totiž ještě není účastníkem seriálu F1, a tak se na něj formální pravidla a žádné limity nevztahují. Pravidla také přesněji specifikují, které díly lze možno takzvaně ‘outsourcovat’ a které si musí tým F1 využívat jako jediný (tedy, že se o ně nesmí dělit s dalšími týmy). Další podmínkou je, že firma, od které si tým F1 díly kupuje, sama nesmí být týmem F1 (což dnes Haas formálně není, ale bude jím v příští sezoně, a již podal přihlášku na soupisku FIA).

Dalším omezením je sdílení důvěrných informací, které je mezi týmy zakázáno (Intelectual Property).

U aerodynamického tunelu se omezení (jeden aerodynamický tunel, maximální počet testů apod.) vztahují nejen na samotný tým F1, ale také na jeho sesterské firmy a partnery (Related Party of  Team, agent or sub-contractor). To samé platí pro počítačové simulace toku vzduchu CFD.

Omezení se vztahují i na situace, kdy si tým testování v aerodynamickém tunelu outsourcuje u partnera či dodavatele. Ferrari ale využívá svůj vlastní aerodynamický tunel a navázal úzkou spolupráci s firmou Haas, která se sama připravuje na vstup do F1.

Mercedes namítá, že Ferrari v takovém případě musí s týmem Haas sdílet důvěrné informace, což pravidla zakazují a žádá upřesnění, zda-li je možné outsourcovat aerodynamické testování jako takové a zda se v takovém případě vztahují limity na objem použití tunelu. Mercedes jde ještě dál a žádá po FIA, aby vůbec definoval, co je to v tomto případě ‘outsourcing’.

Mercedes dále požaduje po FIA, aby vysvětlila pojem ‘Related Party’ ve vztahu k týmu Haas a předkládá definici z mezinárodních standardů o účetnictví a obchodních vztazích. Zjednodušeně řečeno se Mercedes ptá, jak definovat roli Haasu ve vztahu k Ferrari a jak ji chápat z pohledu pravidel.

Mercedes se se svým podnětem nejprve obrátil na Charlieho Whitinga coby šéfa technického oddělení FIA. Ten ale upozornil, že tato záležitost (tedy interpretace pravidel) nespadá do jeho pravomocí a že se musí obrátit na sportovní komisaře, protože to je jejich práce. Proto Mercedes podal svůj podnět komisařům GP Abú Dhabi při posledním závodě sezony, kterými jsou Garry Conelly, Steve Stringwell a bývalý pilot F1 Derek Warwick.

Slyšení komisařů s Mercedesem a dalšími zainteresovanými stranami (jakýkoli další tým F1 včetně firmy Haas) se koná ve 20:00 našeho času přímo na okruhu Yas Marina. FIA uvedla, že se pokusí situaci vyjasnit ještě před posledním závodem sezony.

Mercedes dal jasně najevo, že se nejedná o žádnou stížnost, ale pouze žádost o vysvětlení, aby Mercedes sám věděl, jak využívat třetích stran například při testování.

Celý text FIA včetně doprovodné komunikace v angličtině si můžete přečíst zde.

Diskuse k článku

Napsat komentář