Nová kvalifikace, medaile v F1 a ponižující omluva

Déjà vu. “Francouzsky „již viděno“, vyslovováno [deʒa vy], označuje v psychologii jev, kdy má člověk z ničeho nic intenzivní pocit něčeho už dříve prožitého, viděného nebo slyšeného.” Takový pocit mám, když porovnám probíhající komedii kolem nového formátu kvalifikace a takzvaného medailového systému. Co mají tyhle dvě věci společného? Obojí bylo řádně schváleno Světovou radou motorsportu, nejvyšším…

2 Štítky: kvalifikace Pravidla Zveřejněno 8. 03 2016 — Tomáš Richtr

Déjà vu. “Francouzsky „již viděno“, vyslovováno [deʒa vy], označuje v psychologii jev, kdy má člověk z ničeho nic intenzivní pocit něčeho už dříve prožitého, viděného nebo slyšeného.”

Takový pocit mám, když porovnám probíhající komedii kolem nového formátu kvalifikace a takzvaného medailového systému. Co mají tyhle dvě věci společného? Obojí bylo řádně schváleno Světovou radou motorsportu, nejvyšším orgánem FIA.

Necelých 14 dní před startem sezony 2009 Světová rada motorsportu FIA na svém zasedání schválila změnu v hodnocení poháru jezdců. Titul mistra světa získá ten jezdec, který vyhraje v průběhu sezóny nejvíce závodů. Pokud by se v počtu vítězství jezdci shodovali, rozhodne o jejich pořadí počet bodů, které budou udělovány na základě původní šablony 10-8-6-5-4-3-2-1. Body budou rovněž rozhodovat o pořadí v šampionátu od druhého místa dále. Takzvaný medailový systém.

Hledáte zápletku? Stejně jako dnes i tenkrát platilo, že pro změnu ve Sportovních řádech tak krátce před startem sezony je potřeba jednoznačný souhlas týmů. Ten FIA zjevně neměla, protože tehdejší prezident dnes již neexistující Asociace týmů F1 (FOTA) Luca di Montezemolo tenkrát řekl:

“FOTA chce tímto vyjádřit zklamání z dnešních rozhodnutí Světové rady FIA a znepokojení z toho, že byla přijata jednostranně. Rámec pravidel určený FIA pro rok 2010 představuje riziko, že obrátí vzhůru nohama samotnou podstatu formule 1 a její principy, které z ní činí jeden z nejpopulárnějších a nejpřitažlivějších sportů.”

Ale Bernie Ecclestone se radoval. Byl to nakonec jeho triumf.

“Tento systém je přesně takový, jaký jsem ho navrhoval. Způsobí to, že se jezdci budou hodně snažit o vítězství a jen tak se nespokojí s druhým místem. To uvidíme, až všichni dorazí do Melbourne. Budou to skutečné závody, což je dobré pro fanoušky i sport,” řekl Ecclestone, který ujistil, že má potřebný jednomyslný souhlas všech týmů.

V této chvíli nastala opravdová lahůdka, ve které hlavní roli sehrál Čech Radovan Novák, občasný komisař velkých cen F1 a člen Světové rady motorsportu. Kauza, při které má neopatrnost a mladická houževnatost ze mě nechala udělat úplného pitomce.

Radovan Novák totiž chvíli po přistání na pražském letišti Ruzyně po cestě z pařížského sumitu zmátl fanoušky tvrzením, že potvrzení medailového systému je podmíněné souhlasem všech týmů. Pro server iDnes uvedl, že pokud “Bernie Ecclestone nezíská souhlas všech týmů, nejspíš by nový systém platil až od příštího roku.”

Radovan Novák nějakou dobu před tím proslul obviněním McLarenu, že stojí za sexuálním skandálem Maxe Mosleyho, který eventuálně přišel o místo prezidenta FIA. Jeho další prohlášení ohledně právě skončeného jednání Světové rady navíc nekorespondovala se zněním tiskové zprávy. Radovan Novák například řekl, že FOTA vůbec nepředložila návrh, který byl alternativou medailovému systému. V tehdejší tiskové zprávě Světové rady se ale píše:

“Světová rada zamítla alternativní návrh FOTA přidělit prvnímu, druhému a třetímu jezdci 12, 9 resp. 7 bodů.”

FOTA alternativní návrh zjevně předložila. A Světová rada už vůbec nehovořila o nějakých podmínkách typu “jednotný souhlas všech týmů”. Prostě to bylo schváleno. Světová rada schválila změnu sportovních pravidel.

A tak jsem tehdy zpochybnil, zda Radovan Novák na jednání FIA vůbec byl.

Dělat jsem to neměl. I když nesrovnalosti Novákových prohlášení se zněním tiskového prohlášení Světové rady existují dodnes, v absenci souhlasu týmů měl pravdu.

Jen o tři dny později se ozvaly týmy F1 s tím, že nový medailový systém lze nasadit tak krátce před startem sezony pouze se souhlasem všech účastníků formule 1. Vlastní návrh FOTA Světová rada zamítla, místo toho schválila návrh Bernieho Ecclestona – tedy že šampionem se stane jezdec s největším počtem vítězství.

Ecclestone návrh předložil s tím, že týmy s ním souhlasí. Proto jej Světová rada schválila.

“Pokud ale nyní týmy s novým návrhem nesouhlasí, jeho platnost bude odložena do roku 2010,” řekla tehdy FIA, čímž přiznala chybu. A popis medailového systému musela z pravidel potupně vymazat o čtyři dny později. A já, stejně potupně, jsem se Radovanovi Novákovi veřejně omluvil.

Příběh medailového systému je naprosto totožný s příběhem nového formátu kvalifikace. Jeho znění se ještě neobjevilo v pravidlech. To je jeden rozdíl. Druhý rozdíl je, že tenkrát neexistoval princip Strategické skupiny a Komise F1, ve které jsou týmy zastoupeny. Jinými slovy: na rozdíl od medailového systému, s novým formátem kvalifikace Ferrari již jednou souhlas vyslovilo.

Co bude s kvalifikačním systémem dál, nevím. Formule 1 už mě tolikrát překvapila tam, kde jsem byl skálopevně přesvědčen o síle a stabilitě schvalovacích procesů a procedur, že jsem se naučil od F1 očekávat cokoli. A to kdykoli. Takže si počkám. Ostatně tuhle radu už jsem jednou dal.

Ale víte co? Docela rád bych si nový formát kvalifikace ‘osahal’. Stejně jako jiný příběh s podobným osudem: tedy že poté, kdy se během velké ceny safety car vrátí do boxů, se monoposty F1 seřadí na startovní rošt k opětovnému startu z pevných pozic. To by bylo teprve ‘americky cool’!

Čtěte dále: Piloti odmítají novou kvalifikaci, týmy vyzývají k trpělivosti

Bernie Ecclestone je známý tím, že pro kontroverzní nápady nechodí daleko

Bernie Ecclestone je známý tím, že pro kontroverzní nápady nechodí daleko

Diskuse k článku

Napsat komentář