Spojení Renault – Hülkenberg? Není co ztratit

Nico Hülkenberg v pátek oznámil změnu týmu. U Force Indie končí a počínaje novou sezonou začne závodit pro Renault. Pomůže francouzské stáji příchod zkušeného pilota? Dokáže se Renault vzchopit a bojovat s ostatními továrními týmy? Nad těmito otázkami se zamyslel redaktor webu motorsport.com Charles Bradley. Renault – jeden z největších světových výrobců aut. Jedna z automobilek, která…

Štítky: Nico Hülkenberg Renault Zveřejněno 16. 10 2016 — Marie Tomšíková

Nico Hülkenberg v pátek oznámil změnu týmu. U Force Indie končí a počínaje novou sezonou začne závodit pro Renault. Pomůže francouzské stáji příchod zkušeného pilota? Dokáže se Renault vzchopit a bojovat s ostatními továrními týmy? Nad těmito otázkami se zamyslel redaktor webu motorsport.com Charles Bradley.

Renault – jeden z největších světových výrobců aut. Jedna z automobilek, která položila základy formule 1. Právě Renault v sedmdesátých letech jako první závodil s turbo motorem. Tým z Enstone bezpochyby patří k nejdůležitějším vývojářům F1, ale nedokáže si udržet konzistentní výsledky. V této statistice pravděpodobně drží rekord.

Začátkem osmdesátých let s Alainem Prostem bojoval o titul mistra světa, který mu nakonec utekl o dva body. Prost poté přestoupil do McLarenu, kde získal tři tituly. Čtvrtý a poslední vybojoval s Williamsem, kterému Renault dodával pohonné jednotky.

Motor Renault ovládl téměř celá devadesátá léta. Získal celkem šest titulů, pět s Williamsem a jeden s Benettonem. Po zisku posledního titulu s Wiliamsem na konci sezony 1997 Renault odešel z F1. V roli dodavatele se vrátil v roce 2001 a počínaje sezonou 2002 znovu vybudoval tovární tým. V letech 2005-2006 získal dva tituly s Fernandem Alonsem, o pět let později se tovární tým opět stáhl.

Na své úspěchy navázal s Red Bullem, tato spolupráce vynesla celkem čtyři tituly. V loňské sezoně Renault oznámil odkoupení Lotusu a počínaje letošní sezonou se vrátil v roli továrního týmu. Dokáže znovu získávat tituly mistra světa? Bohužel, zatím situace nevypadá příliš optimisticky. V moderní formuli 1 nejde postavit mistrovské auto ze dne na den a Renault si vybírá nováčkovskou daň.

Renault letos bojuje na konci startovního roštu. V průběžném pořadí mu patří deváté místo

Renault letos bojuje na konci startovního roštu. V průběžném pořadí mu patří deváté místo

Investiční výkyvy, nezkušenost, to vše způsobuje lavinový efekt. Tým letos bodoval jen třikrát. S takovými výsledky je těžké přilákat zkušeného, nebo alespoň dobře platícího jezdce. S příchodem nového pilota by se finanční situace mohla zvednout. Časem by Renault mohl bojovat s předními týmy, a kdo ví, možná za pár let znovu získá titul.

Proč Hülkenberg?

Na pilota z „A seznamu“ může Renault zapomenout – všichni tito jezdci mají podepsané nové smlouvy. A navíc, kdo z těchto pilotů by chtěl odcházet do nestabilního týmu. Proto přichází na řadu „B seznam“ – Valtteri Bottas, Romain Grosjean, Nico Hülkenberg nebo Sergio Pérez.

Podstatnou výhodou šéfa Renaultu Frederica Vasseura je, že v juniorských kategoriích spolupracoval s velkou částí jmenovaných pilotů. Volba nakonec padla na Hülkenberga. S týmy ASM a ART, které mají k Vasseurovi velmi blízko, vyhrál sérii F3 Masters, evropskou F3 i sérii GP2. Následovala kariéra ve formuli 1. Německý pilot zatím nezískal žádné stupně vítězů, přitom hned ve své první sezoně v kvalifikaci na GP Brazílie 2010 získal pole position.

Proč? První sezonu závodil s Wiliamsem, pak čtyři roky s Force Indií a jeden u Sauberu. To nejsou zrovna týmy, které by měli velké šance na zisk pódiových umístění. Ale druhému pilotovi Force Indie se to podařilo, a ne jednou. Hülkenberg přece jenom jedny stupně vítězů získal, ale ne v F1. V loňském roce při svém prvním startu vyhrál prestižní závod 24 hodin Le Mans. Teď má konečně šanci – vyšvihnout se s prvním továrním týmem v jeho kariéře pilota F1 až na příčky nejvyšší.

Nico Hülkenberg vítězem 24 hodin Le Mans

Nico Hülkenberg vítězem 24 hodin Le Mans

Hülkenberg je jedním ze tří pilotů, kteří získali titul v GP2 hned ve své první sezoně. To samé se povedlo jen Rosbergovi a Hamiltonovi. Hülkenberg se také zúčastnil několika závodů v asijské odnoži GP2. Právě zde poprvé přilákal velkou pozornost.

Noční závod v Kataru, pro mladého Němce teprve třetí start v sérii GP2. Hülkenberg ztratil vedení a rozhodl se pro jinou strategii. Jeho rychlost na opotřebovaných pneumatikách byla neskutečná. Zajížděl téměř shodné časy jako piloti na čerstvých pneumatikách. Poté, co zastavil pro novou sadu, soupeři (včetně Sergia Péreze) neměli šanci. Hülkenberg ovládl závod v Kataru s náskokem deseti sekund na Péreze.

Od té doby se z Hülkenberga stal zkušený pilot. V devětadvaceti letech má na svém kontě 115 startů v F1. O jeho talentu není pochyb. Vzpomeňte si na uplynulou Velkou cenu Japonska, kdy předjel Valtteriho Bottase po vnější straně šikany – manévr, kterým dokázal ohromit. Na druhou stranu, pokud chce postoupit do „A seznamu“, potřebuje víc takových okamžiků.

Otázkou je, co bude dál. Je Hülkenberg ten správný pilot pro Renault? Dokáže se prosadit a zvednout úroveň týmu? To se ukáže v sezoně 2017, ale jedno je jisté. Pokud chce Renault znovu získat titul mistra světa, potřebuje nejen skvělého pilota, ale také konkurenceschopné auto.

Čtěte dále: Oficiálně: Hülkenberg končí u Force Indie. Podepsal smlouvu s Renaultem

Valtteri Bottas a Nico Hülkenberg při GP Japonska

Valtteri Bottas a Nico Hülkenberg při GP Japonska

Diskuse k článku

Napsat komentář