Názor: Mercedes Hamiltona zradil

Fenomenální závěr dlouhé a turbulentní sezony formule 1. To je snem každého fanouška i komentátora, aby ještě v posledním kole sezony nebylo jasné, kdo vlastně bude šampionem. A to se fakt nevědělo! Nervy z napětí měl na pochodu každý, ať už se řadil mezi fandy Lewise Hamiltona, Nika Rosberga nebo F1 obecně. Přiznám bez mučení, že mě…

9 Štítky: Lewis Hamilton Mercedes Nico Rosberg Zveřejněno 1. 12 2016 — Tomáš Richtr

Fenomenální závěr dlouhé a turbulentní sezony formule 1. To je snem každého fanouška i komentátora, aby ještě v posledním kole sezony nebylo jasné, kdo vlastně bude šampionem. A to se fakt nevědělo! Nervy z napětí měl na pochodu každý, ať už se řadil mezi fandy Lewise Hamiltona, Nika Rosberga nebo F1 obecně.

Přiznám bez mučení, že mě po skončení závodu vcelku hodně překvapila silná vlna odporu proti Hamiltonově taktice. Fakta jsou následující: Hamilton ve vedení závodu nejel tak rychle, jak mu jeho Mercedes F1 W07 Hybrid umožňoval. S dnešní formulí 1 se to má tak, že lze stanovit potenciál rychlosti daného vozu. A ten Hamilton nevyužíval. Zajížděl o tři čtvrtě až sekundu pomalejší časy, než by mohl.

most_banner_velky_ponozky

Jeho cíl byl zřejmý: když zpomalil sebe, zpomalil i svého soupeře v boji o titul a současně týmového kolegu Nika Rosberga. A to umožnilo soupeřům z týmů Red Bull a Ferrari se na Rosberga dotáhnout. To pro něj bylo extrémně nebezpečné, protože kdyby Rosberg spadl na čtvrté místo, přišel by o titul mistra světa! A získal by jej Hamilton.

Oproti tomu nebylo pro Rosberga úplně snadné ‚pomalejšího‘ Hamiltona předjet. Na to je potřeba formule přibližně o dvě sekundy rychlejší než ta soupeřova – až takhle je to s předjížděním v moderní F1 těžké. Rosberg tak měl před sebou překážku v podobě Lewise Hamiltona a za sebou kriticky nebezpečné soupeře, jmenovitě Sebastiana Vettela (Ferrari) a Maxe Verstappena (Red Bull).

Potud fakta, dále už jen individuální interpretace: Hamiltonovo počínání bylo jediné logické. S ohledem na dominanci Mercedesu bylo velmi pravděpodobné, že když Hamilton pojede naplno, Rosberg bude v cíli druhý, a to by znamenalo porážku v boji o titul. Rosbergovi stačilo dokonce i třetí místo, aby se stal šampionem. Hamilton tak potřeboval pomoc alespoň dvou soupeřů z jiných táborů. A nějak se k té pomoci musel dostat.

Jenomže Hamiltonova snaha přivést Rosberga do problémů jeho navezením do soupeřů měla jedno riziko: nejenže by Rosberg ztratil druhé (či třetí) místo, ale Lewis Hamilton by za tohoto tempa přišel o vítězství, a tedy Mercedes by nevyhrál velkou cenu. A to Mercedes nechtěl ani za mák. A proto se Mercedes rozhodl Hamiltona popohnat sérií nařízení (až na nejvyšší úroveň technického ředitele Paddyho Lowa), ať zrychlí.

Avšak Lewis Hamilton neposlechl.

A tak přišla závěrečná kola šampionátu, ve kterých byl Rosberg zaklíněn mezi Hamiltona a dva útočící jezdce z jiných stájí. Titul visel na vlásku.

Nico Rosberg to dal, ubránil se, dojel do cíle druhý a získal svůj první titul mistra světa pilota F1.

Následně se strhla lavina kritiky na Lewise Hamiltona. Sebastian Vettel jeho taktiku označil dokonce za ‚špinavou‘. A vedení Mercedesu přemýšlí, jak Hamiltona za ignorování týmových rozkazů potrestat.

„Nechte nás závodit,“ byla jedna z rádiových reakcí ještě během závodu. Myšleno „nechte nás bojovat o titul“. Mezi týmy měl Mercedes titul již dávno zajištěný, tady nebylo co ztratit. Mercedes ale podle vysvětlení svých šéfů nechtěl ztratit ani vítězství v posledním závodě sezony. Protože pro Mercedes není nic důležitějšího než vítězství ve velké ceně, jak řekl.

Hamilton svojí jízdou zařídil, že vozy Ferrari a Red Bull byly tentokrát Mercedesu velmi blízko

Hamilton svojí jízdou zařídil, že vozy Ferrari a Red Bull byly tentokrát Mercedesu velmi blízko

A tady podle mého názoru nastává problém: Mercedes tím současně říká, že vítězství v posledním závodě sezony je pro tým důležitější, než umožnit Hamiltonovi s Rosbergem bojovat o titul mistra světa. Působil, jako kdyby mu to prostě bylo jedno. Navzdory prohlášením šéfa týmu Tota Wolffa, že chce „oběma svým hochům nabídnout stejné šance“.

Velmi silně věřím v princip oboustranné loajality. Hamilton získal pro Mercedes dva tituly mistra světa, doručil mu 32 z jeho 53 vítězství a je navíc marketingovým a mediálním tahounem jak blázen: ať už v dobrém nebo zlém skrze jeho kontroverzní osobnost. Týmové příkazy Mercedesu byly ekvivalentem nařízení „ujížděj, MY chceme vyhrát závod, TVŮJ titul není důležitý“.

Navíc: F1 se vyznačuje dvěma disciplínami: Pohár konstruktérů (ten Mercedes měl již zajištěný) a Pohár jezdců. V této kategorii prostě jezdci bojují za sebe a pro sebe.

Brit se nakonec musel sklonit před svým týmovým kolegou

Brit se nakonec musel sklonit před svým týmovým kolegou

A co by se vlastně stalo, kdyby zvítězil Vettel? Mercedes by v sezoně 2016 vyhrál osmnáctkrát místo devatenáctkrát. A být Hamilton v cíli závodu druhý, Rosberg by tím spíš byl mistrem světa, i kdyby jej předjeli další tři soupeři.

Šéfové Mercedesu se vytasili s něčím, čemu se říká manažerská slepota a absence nadhledu. Je to stejné, jako když šéfa firmy zajímá jen a jen prospěch firmy, ale už jej nezajímá, zda různí zaměstnanci jeho společnosti mají stejné šance. Jsou to prostě jen roboti, kteří mají vyplnit tabulky, vykopat příkop nebo na pokladně odbavit co nejvíce zákazníků za hodinu. Vzdávají se axiomatického principu, že za tím vším – ať je to jakkoli velké – nakonec stejně je člověk. Mercedes prostě hodil Hamiltonovy šance na férový souboj přes palubu. Doslova jej zradil. Bral mu šance v Poháru jezdců, i když Pohár týmů byl dávno rozhodnutý.

A nazývat Hamiltonovu defenzivní taktiku ‚špinavou‘ je stejné, jako ‚špinavou‘ nazývat defenzivní hru fotbalového nebo hokejového týmu, či zkrácení hry v tenise. Ve formuli 1 se už šest let jezdí pomalu kvůli pneumatikám Pirelli, protože to je prostě součástí taktiky. A za povolenou taktiku se běžně považuje BLOKOVÁNÍ soupeře, když bráníte svou pozici v závodě (před brzdným bodem).

Nico Rosberg je skvělým šampionem, který dokázal povýšit úroveň svých výkonů a svého přístupu na hodnotu zasluhující titul mistra světa. Hamiltonově taktice v Abú Dhabi odolal brilantně a velmi sympaticky. Tento text není o znevážení jeho výkonů. Ba právě naopak! Obrovský respekt před tím, jak Nico Rosberg našel svůj způsob v době, když už mu věřil málokdo. Tento text je ale současně demonstrací proti očerňování Hamiltonova taktéž brilantního výkonu. Obhajobou principu „sláva vítězům, čest poraženým“.

Bylo to úchvatné finále. Postaral se o něj Mercedes, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, ale také jezdci Red Bullu a Ferrari.

A o tom to je, nebo ne?

Čtěte dále: Anketa: Jak hodnotíte počínání Lewise Hamiltona v Abú Dhabi?

Diskuse k článku

Napsat komentář