Hysterie kolem Kvjata je nebezpečným šílenstvím

Společnost onemocněla. Nebo přesněji řečeno: zešílela. Považte sami: od kdy je normální reprezentanta opačného názoru nazývat ‘hejterem’? Přesně to udělal Nico Rosberg, když lidi, kteří nesouhlasí s řešeními krytého kokpitu, vyzval, aby se coby ‘hejteři přes to prostě přenesli”. No, to už aby se člověk bál cokoli říci. Mně se řešení krytých kokpitů nelíbí, myslím,…

12 Štítky: Daniil Kvjat Mercedes Sebastian Vettel Zveřejněno 4. 05 2016 — Tomáš Richtr

Společnost onemocněla. Nebo přesněji řečeno: zešílela. Považte sami: od kdy je normální reprezentanta opačného názoru nazývat ‘hejterem’? Přesně to udělal Nico Rosberg, když lidi, kteří nesouhlasí s řešeními krytého kokpitu, vyzval, aby se coby ‘hejteři přes to prostě přenesli”.

No, to už aby se člověk bál cokoli říci. Mně se řešení krytých kokpitů nelíbí, myslím, že je vcelku zbytečné, respektive přínos velmi marginální, a tento názor dám najevo. Proč ale musím vzápětí být nazván ‘hejterem’, který se přes to má přenést? Pravda, rádoby argumentace typu “…a kdo to vidí jinak, tak ať se objedná k Chocholouškovi” tu tak nějak vždy byly. V posledních letech ale nabyly tyto iracionální přístupy na agresivitě. A to tak, že už se člověk vůbec bojí něco říci, protože se kolem něj semkne smečka agresivních ‘palec dolů’ & ‘ťuk na čelo’ hejterů. Jasně že si zvykneme, až bude nějaké řešení nasazeno. Do té doby, než se tak stane, ale máme snad právo na vyjádření nesouhlasu.

Je to nepříjemný vedlejší účinek takzvaných moderních sociálních sítí. V době před internetem se odjel závod. Nejdříve ze záznamu, později v přímém přenosu. Druhý den v novinách vyšel článek, nebo v dřívějších letech dokonce až se zpožděním několika dní či týdnů v magazínu poté, kdy se novináři vrátili z velké ceny domů. A když se někomu něco nelíbilo, musel sednout k psacímu stroji a námět, stížnost či názor zaslat fyzickou papírovou poštou. Nebo – nedejbože – zavolat! Schválně: kolik lidí by se obtěžovalo sypat špínu na Mercedes, kdyby měli k dispozici jen tyto komunikační prostředky?

Což o to: mít možnost okamžité reakce, to je něco, co vítáme i my: jsme upozorněni na chybu, překlep, a můžeme to hned napravit. Nebo lidé přicházejí s alternativními názory či pohledy na věc. Fanoušci F1 během pátečních přenosů F1 fungují jako skvělý člen týmu, to když nás doplňují o zajímavé informace, a někdy také opravují. A samozřejmě se podílejí o názory, milé i méně komfortní. Celé tohle všechno je skvělým přínosem moderní doby.

Ale vrátím-li se k Mercedesu: proč se proboha musí šéf týmu Toto Wolff zabývat nesmyslnými obviněními ze sabotování Lewise Hamiltona? Protože, jak on sám řekl, mnozí “chlapi” (inženýři) v garáži to nesou velmi těžce. Co konkrétně? Prý reakce fanoušků na sociálních sítích. Cítíte ten novodobý nesmysl? Velmi zkušení, vzdělaní inženýři, kteří ve sportu vysoké úrovně odvádějí mnoho hodin práce pro svůj tým, jsou vystaveni obrovskému tlaku v prostředí, kde malá chyba může znamenat konec závodu jejich jezdce a veškerá ta snaha kolem je fuč, musí řešit reakce “několika šílenců na gauči s laptopem na břiše”, jak to sám nazval?

Ono je správné, že to učinil, protože jako správný lídr se postavil za svůj tým. Šílenost spočívá v tom, že je to vůbec nutné. Že profesionální tým, kterému se v důsledku série chyb nedaří zajíždět dobré výsledky u jednoho auta, zatímco druhé bezchybně funguje, se musí vůbec veřejně vyjádřit na adresu  “několika šílenců na gauči s laptopem na břiše”, kteří neumějí nic jiného, než hejtovat, hejtovat a zase jen hejtovat. Ať si hejtují, ale práci inženýrů Mercedesu by měl posuzovat management týmu, a ne pár ukřičených nevzdělanců, kteří za chvíli nebudou umět nic jiného, než klikat na ’emotion ikonky’, a to jich nesmí mít na výběr více než pět, jinak se v nich nevyznají.

Sport by bez emocí nebyl sportem. Emoce je součástí DNA sportu. A zatímco před lety by si fanoušek Sebastiana Vettela zanadával do k***v a č****ů bezprostředně po vyřazení Daniilem Kvjatem v soukromí obýváku nebo hospody, dnes místo toho striptýzovým způsobem šíří záchvatem nakažené žlučníkové sliny po oceánech sociálních sítí. Budiž. Ze sociálních sítí je sice jedna velká a smradlavá žumpa, protože ten den se nejela jen Grand Prix F1, ale také se hrál fotbal, hokej, tenis, NHL, NBA atd. atd. Ale ty emoce by se měly vzápětí přetavit v racionální pohled na věc.

A ten praví, že Kvjat udělal chybu. V Číně udělal chybu Vettel, v Rusku zase přemotivovaný Kvjat, který nedobrzdil do první zatáčky, narazil do Vettela. O pár desítek metrů dál se nechal Kvjat překvapit znovu a jako na potvoru narazil do Vettela podruhé. Chyba, trapas a pro fanoušky Ferrari a Vettela frustrující sportovní zážitek. Ale že by byl Kvjat “č*****m, který nepatří do F1”, to asi fakt ne, že? A rozdíl je v tom, když si člověk takhle nahlas odplivne hned po incidentu, a tím, když to napíše někam na internet. Protože tam to už zůstane jako psaný projev. Chceme snad Kvjata lynčovat? Kolik takových chyb udělal, že je korunován Maldonadem Druhým?

A stejně jako v případě Mercedesu, i u Red Bullu najednou vycítili povinnost nějak reagovat. A proto přišel Helmut Marko, který prohlásil, že s Kvjatem “prohodil slovo”, ale že ten hlavní pohovor teprve nastane.

A co se jako bude dít? V koutě se rozsype hrách a Kvjat půjde na šest hodin klečet? Kvjat byl prvním, kdo uznal chybu a kdo se začal omlouvat. A ta chyba mu zjevně přišla líto. Schválně to asi nebylo, že?

I já jsem naštvaný, protože my potřebujeme silná auta typu Vettelovo ferrari či Ricciardův & Kvjatův red bull vidět bojovat nahoře s ostatními. Ale ty vlny agresivních a sprostých ataků jsou jen ryzím šílenstvím. Nebo je to obráceně a hysterický je jen můj projev? Upřímně si nemyslím. Podle mého názoru je nutné se na tato témata začít bavit. Není rozdíl, když je něco řečeno z očí do očí nebo je to prezentováno na veřejné platformě Facebooku ‘na dálku’. Je nutné se zamyslet, protože půjde-li to takhle dál, tak se za chvíli můžeme bát variace osudu fotbalového reprezentanta z Kolumbie Andrése Escobara. Ostatně, jak sám řekl, být Niki Lauda Vettelem, “Kvjata bych zabil”.

Dále: Video – To nejlepší ze Soči a Vettelova nehoda jako na dlani

Daniil Kvjat

Hysterie nejen okolo nehody Kvjata překračuje rozumné meze

Diskuse k článku

Napsat komentář