FIA zveřejnila detaily havárie, hlavním problémem je ignorování žlutých vlajek

FIA se ve světle Bianchiho nehody rozhodla odepřít jezdcům právo rozhodovat o tom, jak moc mají zpomalit ve žluté zóně.

7 Štítky: Jules Bianchi Marussia Zveřejněno 10. 10 2014 — Tomáš Richtr

Mezinárodní automobilová federace uspořádala v Soči tiskovou konferenci na téma Bianchiho nehody v Japonsku. Dokázala tak odhalit důležité detaily a dojít k průlomovému závěru, že jezdci už nemohou rozhodovat o tom, jak moc zpomalit ve žlutých zónách.

FIA novinářům prezentovala záběry z průmyslových kamer. Charlie Whiting coby ředitel závodů prozradil, že na kamery FOM, které pořizují televizní signál do celého světa, nebyla Bianchiho nehoda zachycena. Ba co víc, ředitelství závodu o Bianchiho havárii nevědělo přibližně 20 sekund po nárazu do doby, než vážnou situaci nahlásili na věž traťoví maršálové. Ředitelství závodu také nemělo obraz činností v inkriminovaném místě Sutilovy nehody, kam se o kolo později přiřítil Bianchi. Dalším problémem se ukázalo selhání zařízení, které na věž hlásí událost nehody, při které bylo dosaženo určité úrovně přetížení. Tato zpráva kvůli rozbitému autu nebyla odeslána.

FIA prozradila, že zatím nic nenasvědčuje technické závadě na Bianchiho formuli stojící za ztrátou kontroly. Bianchi sice ve žluté zóně zpomalil, ale podle Charlieho Whitinga je důležité míra zpomalení. Někteří jezdci prý nezpomalili vůbec. Záběry průmyslové kamery prozradily, že Bianchi dostal v inkriminované zatáčce lehký smyk, který musel korigovat. Následně vylétl z trati. Whiting prozradil, že nebýt jeřábu, Bianchiho náraz do bariéry by byl podobně silný, jako ten Heikkiho Kovalainena v Barceloně 2008.

Co se načasování závodu týče, a s tím související začátek šera v době nehody, na který poukazoval Adrian Sutil, Whiting řekl, že “je zcela irelevantní ve vztahu k nehodě”.

FIA se rozhodla k sestavení odborné skupiny, která zajistí, aby se taková nehoda již nikdy neopakovala. Whiting upozornil, že jeřábové traktory se úspěšně používají již 20 let a najít rychle řešení “přes noc” by bylo chybou. Důležitým rozhodnutím FIA je ale záměr, že rozhodnutí, o kolik jezdec zpomalí ve žluté zóně, už nebude náležet jezdci. Toto právo FIA jezdcům “sebere” a v budoucnu zavede principy, které piloty zpomalit donutí. Současně budou zavedeny konstrukční úpravy strojů pohybujících se u závodní dráhy tak, aby případný náraz formule neměl takové fatální následky. Cílem je zavést tato opatření se začátkem příští sezony. Již od Velké ceny Ruska ale bude využití takové techniky probíhat v ještě více obezřetném režimu.

Jules Binachi byl do nemocnice převezen za 32 minuty sanitním vozem a za policejní asistence. Rozhodnutí o tom, že nebude využit vrtulník v případě potenciální nehody padlo již pět hodin před závodem. Vrtulník může být vynechán, je-li nemocnice v dosahu 25 minut jízdy. V pohotovosti již od začátku závodu byly dvě ambulance s policejní eskortou. Lékaři potvrdili, že na Bianchiho stav neměl transfer po zemi žádný vliv.

Charlie Whiting se také vyjádřil ke slovům Felipeho Massy, který “křičel do rádia”, že je potřeba závod zastavit.

“Myslím, že to není zcela správné. Nemyslím si, že by křičel. ‘Podmínky na dráze se zhoršují’ je to jediné, co ve skutečnosti řekl. My ale nenasloucháme všem jezdcům v reálném čase. Spoléháme na týmy, že nám řeknou, o čem si myslí, že bychom měli vědět.”

Ve vztahu k projektům krytých kokpitů Whiting prozradil, že výzkum různých řešení pokračuje, ale že je obtížné zabránit tomu, aby při podobné nehodě samotný kryt kokpitu jezdci neublížil.

Diskuse k článku

Napsat komentář