Fantóm jménem Adrian Newey a nejen jeho budoucnost

Formule jedna jako taková se chystá na zásadní změny. Ty ale mohou potkat i personální složení jednotlivých týmů. Nabízí se přesun Adriana Neweyho k jiné stáji? Co by pak bylo s Red Bullem? Přesně nad tím se zamyslel zkušenostmi protřelý novinář Joe Saward. Vypadá to, že skoro každý den se na internetu vyskytují příběhy, ve kterých je…

Štítky: Adrian Newey Joe Saward Red Bull Zveřejněno 9. 02 2016 — Lukáš Štěrovský

Formule jedna jako taková se chystá na zásadní změny. Ty ale mohou potkat i personální složení jednotlivých týmů. Nabízí se přesun Adriana Neweyho k jiné stáji? Co by pak bylo s Red Bullem? Přesně nad tím se zamyslel zkušenostmi protřelý novinář Joe Saward.

Vypadá to, že skoro každý den se na internetu vyskytují příběhy, ve kterých je citován Adrian Newey, tvrdící něco o situaci kolem motorů. Sport, jak říká, by neměl být ovlivňován jen ,koňskou silou‘, ale spíše by se měl soustředit na aerodynamiku, na oblast sportu, která má jen malou či žádnou hodnotu pro kohokoliv jiného než týmy formule 1. To by nebylo tak zlé, kdyby navrhoval zrušení aerodynamických tunelů, takže by F1 mohla zaměřit všechny své zdroje na vývoj CFD, technologie, jež by mohla být využita takřka v jakémkoliv průmyslu a dalších oblastech života.

A teď Newey tvrdí, že konec systému vývojových žetonů zavede formuli 1 do ,výdajové války‘. Možná, že ano. Proto tento systém žetonů existoval. A to pravděpodobně není pro Red Bull příliš výhodné, protože pokud dojde k velkým výdajům, sníží to šanci na vstup další automobilky do šampionátu, která by se utkala s Mercedesem, Ferrari, Renaultem a Hondou. Což znamená, že rakouská stáj bude nejspíše trpět, protože tovární týmy mají výkonnostní výhodu; šasi a motor potřebují být v dnešní době blízce koordinovány a zákaznické týmy musejí zkrátka akceptovat to, co dostanou, i kdyby to byla stejná specifikace motoru, jakou má továrna. Vznikají tak kompromisy, které stojí desetiny vteřin.

Je těžké si představit, že žádný jiný tým nesleduje Neweyho situaci a nepřemýšlí, zda by nebylo dobré nabídnout mu cokoliv, aby jej získal. Vedl si dobře v Red Bullu, stejně jako předtím v McLarenu i Williamsu. Je to chytrý chlapík a nebojí se opustit loď, aby stejný úspěch zaznamenal znovu a jinde. Existují sice známky toho, že jeho zájem o F1 klesl, ale slyšel jsem, že jeho jachtařský projekt je menší, než by se mohlo zdát, a cestovní vůz, který navrhl pro Aston Martin, má teprve jít do výroby. Má své vlastní závodní auto a kariéra jeho syna jako závodníka je očividně otázkou jeho zájmu, ale nemohl by jeho talent být využit ještě jinde?

Neweyho syn Harrison (druhý zleva) závodí v F4

Neweyho syn Harrison (druhý zleva) závodí v F4

Jeden by si mohl představit například Renault a pomyslet si, že za pokus nic nedá. Ferrari a Mercedes Neweyho skutečně nepotřebují a návrat do McLarenu je strašně nepravděpodobný. Ale co Williams, kde odstartoval své úspěchy v F1? Tým si nemůže dovolit stejnou výši platu, jakou může nabídnout Red Bull, ale má technologickou divizi zabývající se různými druhy věcí. Má rovněž infrastrukturu a napojení na svět osobních automobilů. A může nabídnout akcie…

Neweymu je padesát sedm let a možná mu zbývá nějakých pět až osm roků ve formuli 1. Neměl by potřebovat peníze. Je těžké utratit to, co za svůj život vydělal. Stále je fascinován sportem, i přes jeho reptání, a člověk si dokáže představit, že by mohl uvažovat ve stylu: Změna by nemusela být špatná, pokud se naskytne správná příležitost. Možná to tak není, ale v jeho kariéře lze vysledovat jasný vzorec. Nepotřebuje si dokazovat nic dalšího, ale to neznamená, že to nechce…

Lze namítnout, že bez Neweyho bude Red Bull v potížích, ale existují také další argumenty pro odchod: Někteří říkají, že sport v posledních letech vyrostl tak moc, že velké týmy už nepotřebují jedince s výjimečným talentem. Potřebují dát dohromady skupinu výjimečných lidí, a to má tendenci snížit cenu oněch velkých jmen.

Red Bull si musí být vědom toho, že Newey pravděpodobně dostane několik různých nabídek, ale do takové situace se dostal tím, že za sebou v podstatě nemá výrobce vlastního motoru, a možná ani mít nebude. Zapojení Red Bullu do F1 je marketingové cvičení určené k prodeji šumivého nápoje, takže výrobci, kteří chtějí prodávat automobily, nemusí vidět logiku spojení s tímto nápojovým gigantem (jako se to stalo v případě Renaultu).

Red Bullu určitě také nepomůže jeho zvyk pomlouvat svého dodavatele, když se něco pokazí, což není nikdy chytré. Na první pohled to vypadá, že Red Bullu by tak zbývaly dvě možnosti. Expandovat, nebo skončit. Chce úžasnou publicitu, kterou F1 přináší, a tu je těžké nahradit na stejné úrovni nákladů.

Potřebuje se ale Red Bull, k tomu, aby jeho program F1 fungoval správně, stát výrobcem motorů?

Logicky zní odpověď ne, ale Red Bull je v těchto dnech mnohem víc než jen nápojovou společností. Je majitelem mediální společnosti, vytváří vlastní obsah, který běží na jeho televizním kanálu, vlastní sportovní týmy a stadióny, na kterých mužstva hrají, dále vlastní celé sportovní franšízy, jako je Red Bull Air Race. Kdyby chtěl, Dietrich Mateschitz by klidně mohl vstoupit do motorového byznysu, což by v době, kdy je automobilový průmysl ve stavu, že s novými nápady přichází každý den, nemusel být až tak špatný nápad. Apple, jak si jistě pamatujete, začal výrobou počítačů, a nyní pracuje na automobilech. Google je internetový vyhledávač, ale staví vozy. Úžasné je, že na trhu existuje prostor pro takové motory, jaké Red Bull zná. F1 potřebuje nezávislého dodavatele motorů, aby pomohla přežít malým týmům a ty velké držela v šachu…

Čtěte dále: Renault se nebrání spolupráci s Red Bullem i do dalších let

Bude Adrian Newey po zbytek své kariéry kráčet i nadále po boku Christiana Hornera v barvách Red Bullu?

Bude Adrian Newey ve zbytku své kariéry kráčet i nadále po boku Christiana Hornera v barvách Red Bullu?

Diskuse k článku

Napsat komentář