Analýza: Můžeme se těšit na toužený souboj titánů Ferrari – Mercedes?

Že se Mercedes oproti loňsku ještě zlepšil, to by naopak bylo divné, kdyby se tak nestalo. Velkou otázkou ale je, jak moc se relativně vůči Mercedesu zlepšili ostatní. To je, oč tu běží. A konkrétně nám jde o Ferrari, protože po náznacích z loňska se od Ferrari letos hodně očekává. Veřejnost už je přejedená dominancí…

6 Štítky: Ferrari Mercedes Zveřejněno 5. 03 2016 — Tomáš Richtr

Že se Mercedes oproti loňsku ještě zlepšil, to by naopak bylo divné, kdyby se tak nestalo. Velkou otázkou ale je, jak moc se relativně vůči Mercedesu zlepšili ostatní. To je, oč tu běží. A konkrétně nám jde o Ferrari, protože po náznacích z loňska se od Ferrari letos hodně očekává. Veřejnost už je přejedená dominancí Mercedesu.

Renault to nebude. Nově ustanovil tovární tým a přizpůsobuje auto svému motoru, který navíc zaostává za konkurencí. A Honda také ne. Testy prokázaly zřejmá zlepšení co do spolehlivosti i co do rychlosti paketu McLaren-Honda, ale celkový posun se nyní jeví jako zklamání spíš než jako nadšení. I když McLaren podle svých slov pro úvodní závod v Melbourne chystá ještě další technické novinky.

Tudíž je to o souboji mezi Mercedesem a Ferrari. Dá se z osmi testovacích dní v Barceloně vytušit potenciál Ferrari? I když Mercedes a Ferrari – obrazně řečeno – mluvily každý jinou řečí?

Všichni odborníci F1 se shodnou na jednom: výsledné testovací časy na kolo a jejich srovnání je ta nejvíce zavádějící informace, která je k dispozici. Ferrari použilo ultra-měkkou sadu pneumatik, Mercedes nanejvýš žlutou měkkou, a to ještě dost málo. Přesto, tady je seznam deseti nejrychlejších časů, jak byly během osmi dnů testů zajety a jak je dal dohromady Sky Sports.

TOP10

Na žluté sadě zajel Nico Rosberg čas 1:23,022. Lewis Hamilton na stejné sadě ztrácel na tento čas přes půl sekundy. Nabízí se slibné srovnání s časem Kimiho Räikkönena na žluté sadě, který byl rychlejší než Sebastian Vettel na stejné sadě a také – byť o kousek – Nico Rosberg. Právě Nico Rosberg nevyloučil možnost, že Mercedes zahájí sezonu s lehkou výkonnostní ztrátou na Ferrari.

Ferrari se pro letošní rok zaměřilo na výkon v kvalifikacích. Tam vloni ztrácel a to znamenalo prakticky vždy předem prohraný závod. Právě v rychlosti na jedno kolo je schována velká část odpovědi na otázku, jestli Ferrari bude mít na to si vyšlápnout na Mercedes. Ultra-měkká specifikace pneumatik přijde ke slovu málokdy. Kvalifikační výkon se tedy zaměří nejčastěji na žlutou a červenou sadu. Paradoxně: Mercedes červenou sadu vůbec nevyzkoušel. Jako kdyby počítal s tím, že mu s novými pravidly kolem volby specifikací pneumatik bude stačit zaměřit se spíš na tvrdší úrovně.

Mercedes byl na druhé nejtvrdší sadě (bílá střední) o půl sekundy rychlejší než Ferrari. (Rosberg – 1:24,126, Hamilton – 1:24,133, Vettel – 1:24,611, Räikkönen – 1:24,770.) Není to ale rozdíl, který by nás měl v této fázi trápit. Ferrari se v závodním režimu Mercedesu dokázalo mnohdy vyrovnat. Samozřejmě v závislosti na konfiguraci okruhu a podmínkách počasí. Na straně druhé mohutně houževnaté soustředění Mercedesu na jízdy dlouhých vzdáleností na střední sadě pneu jako by dávalo tušit, že Mercedes očekává nástup Ferrari v kvalifikačních rychlostech. Kde už má Mercedes málo prostoru pro zlepšení. A tak masíruje závodní režim: vytrvalost, účinnost rekuperačních systémů, pochopení střední specifikace pneumatik, která bude chybět v málokteré velké ceně letošní sezony. Ostatně: Mercedes během testů najezdil vzdálenost odpovídající téměř dvaceti závodům!

Sebastian Vettel je přesvědčen, že Ferrari je Mercedesu blíže než vloni. Jak moc? To sám neví. Musíme si počkat do Melbourne. Odborníci z Motorsport.com při snaze vyrovnat startovní pole použitím korektivním faktorů s ohledem na různý výkon různých specifikací pneumatik identifikovali zajímavé podezření: že Ferrari je Mercedesu sice blíže, ale Williams ještě blíž:

1  Nico Rosberg  Mercedes 1m23.022s
2  Felipe Massa  Williams 1m23.193s
3  Sebastian Vettel  Ferrari 1m23.352s
4  Lewis Hamilton  Mercedes 1m23.622s
5  Kimi Raikkonen  Ferrari 1m23.915s
6  Carlos Sainz  Toro Rosso 1m24.284
7  Valtteri Bottas  Williams 1m24.379s
8  Nico Hulkenberg  Force India 1m24.401s
9  Daniel Ricciardo  Red Bull 1m24.427s
10  Max Verstappen  Toro Rosso 1m24.532s

Tato tabulka představuje deset nejrychlejších časů z osmidenního testování po započtení rozdílů mezi specifikacemi pneu. Ty se o něco liší podle různých zdrojů, ale rozdíly vypadají následovně:

Časoví odstupy mezi jednotlivými specifikacemi pneumatik

Šéfa Ferrari Maurizia Arrivabeneho ale neoslnil Räikkönenův čas zajetý na fialové sadě 1:22,765. Byl to právě onen čas 1:23,009 zajetý ve stejný den na žluté sadě. Arrivabene totiž řekl, že kvůli silnému větru nebyl Räikkönen při jízdě na této sadě nebyl rychlý tak, jak mohl.

Pravda: těch pokusů na žluté sadě bylo tak málo, že srovnávat z nich je velmi obtížné a riskantní. Pro první čtyři závody sezony byly nominovány prostřední sady (červená, žlutá, střední). Co si který tým zvolil, je tajné a bude odhaleno až krátce před velkou cenou. Po úvodní fázi zvykání si na nové pravidlo volby pneumatik pro závod odborníci předpokládají, že týmy si nakonec budou volt stejné specifikace. Ale i kdyby tomu bylo tak už v Melbourne, Ferrari je tiše optimistické ohledně svého potenciálu rychlosti na měkčích sadách.

Faktorů, které nakonec do výsledku promluví, je letos o mnoho více než dříve. A to nemluvě o novém formátu kvalifikace, který se FIA snaží zavést už v Melbourne. Jinými slovy: ano, myslíme si, že se letos můžeme těšit na souboj titánů Mercedes – Ferrari.

Čtěte dále: Ferrari testovalo nový systém ochrany kokpitu

Dosavadní nominace specifikací pneumatik od Pirelli

Dosavadní nominace specifikací pneumatik od Pirelli

Diskuse k článku

Napsat komentář