Analýza: Haas jde svým přístupem za hranici dosavadních možností

Americký nováček v prvních dvou závodech hodně zapůsobil na všechny ve formuli 1. Zapomeňte na vztah s Ferrari, tým Haas v F1 září právem. Nebo si snad myslíte, že by bylo možné za současné konstelace tak snadné přijít a být od prvního dne konkurenceschopný? Rozhodně ne. Zde je hned několik vysvětlení, proč tomu tak ale je.…

1 Štítky: Haas Zveřejněno 6. 04 2016 — Josef Nekvinda

Americký nováček v prvních dvou závodech hodně zapůsobil na všechny ve formuli 1. Zapomeňte na vztah s Ferrari, tým Haas v F1 září právem. Nebo si snad myslíte, že by bylo možné za současné konstelace tak snadné přijít a být od prvního dne konkurenceschopný? Rozhodně ne. Zde je hned několik vysvětlení, proč tomu tak ale je.

Už po prvním závodě v Melbourne byla řeč o úspěchu Haasu, který po čtrnácti letech přepsal historický okamžik Toyoty. Ta si hned ve svém premiérovém závodě připsala body, stejně jako Haas.

Základy úspěchu tohoto amerického týmu položil jeho majitel Gene Haas, který se v motorsportu ve Spojených státech pohyboval pěknou řádku let. Zažil vzestupy i pády, proto chápe skutečnost, že to, co z tohoto sportu dostanete, je ve skutečnosti to, co do něho vložíte. A sluší se konstatovat, že na přístupu celého týmu je to sakra znát. Zkušenosti se závodním týmem posbíral v sérii Nascar, kde působí od roku 2003. Možná teď namítnete, že tým formule 1 je ale úplně něco jiného.

Ano je. Proto také přivedl Günthera Steinera. Tento pán pocházející z italského Merana má totiž s F1 bohaté zkušenosti. A světe div se, prošel si podobnými vítězstvími a prohrami jako Gene Haas. Steinera jsme mohli spatřit u již zmiňované Toyoty, ale i Hondy, HRT, Caterhamu nebo Virginu. Všechny tyto týmy už jsou ve formuli pouhou minulostí, tedy až na obnovenou Hondu. Klíčovou roli při úspěchu hrálo právě to, že Steiner byl jakýmsi insiderem, který viděl, co se za neúspěchy těchto týmů skrývalo, z čehož nyní nepochybně Haas těží.

Vybudovat tým formule 1 od nuly není snadný úkol, ale není lehký, ani když máte v zádech tak silného spoluhráče, jakým je Ferrari. Ve spoustě věcech vám to usnadní život, ale to by tomu nesměly předcházet další okolnosti. Původním plánem Haasu totiž bylo být plně fungujícím týmem, ale na plný úvazek zákaznickým. Jenže to se nakonec z pohledu pravidel stalo něčím jako Mission Impossible. A to doslova, neboť stejně jako ve slavném filmu se Günther Steiner v roli Ethana Hunta vytasil s náhradním plánem, který zachránil úspěch americkému týmu. Ten plán už všichni dobře známe. Jde totiž o spolupráci s Ferrari a konstruktérskou Dallarou. Tak a jeden z nejlepších tahů na poli královny motorsportu byl dokonán.

Rovnici Haas, Ferrari, Dallara ale bylo potřeba doplnit dalšími členy, pro úspěch taktéž životně důležitými. Přilákat řidičská esa není nikdy snadné, zvlášť pro nově vznikající tým. Důvodem je buď nedostatek financí nebo zkušeností. Přivést proto Romaina Grosjeana, rostoucí hvězdu formule 1, bylo doslova přestupovou bombou. Takovou pozoruhodnou okolností podpisu byla rychlost jednání. V současné F1 rovněž málo vídaná věc. Haas šel na to přímočaře, předložil nabídku a buď ber, nebo ne. Stejně to šlo s Ferrari i Dallarou. Tím se vyloučilo zbytečné mrhání časem i silami a všechny zúčastněné strany neměly čas váhat.

Francouz dostal jakousi roli lídra, ale Haas už před tím do světa rozeslal zprávu, že hledá zkušené piloty a po podpisu Estebana Gutiérreze by se mohlo zdát, že na zkušenostech zas tolik nedbal. Mexičan ale u Sauberu prokázal svou rychlost, věděl o čem závody jsou a navíc vyhovoval i rysem osobnosti. Dokáže totiž naslouchat a velmi rychle se učit, což právě po boku Romaina Grosjeana dostal za úkol. Bohužel v této sezoně zatím neměl příliš štěstí. Dá se nicméně předpokládat, že s takto nadaným autem ještě ukáže svůj potenciál.

I tak ale patří Haasu páté místo v Poháru konstruktérů. Spousta lidí to svaluje na dílo náhody, ale těmto lidem by kolikrát stačilo podívat se do statistik dvou odjetých Grand Prix, které napoví, že nebylo. V obou případech šlo o risk s předem jasně definovaným ziskem, ale i ztrátou. Tímto aspektem byly zvolené strategie, a pakliže v Austrálii k tomu dopomohl i kus té náhody, o Bahrajnu se nedá říci totéž. Avšak důležité na tomto místě je, že do obou závodů Haas vyrazil s odlišnou strategií od zbytku pole. Jako nový tým, smělý a nerozkoukaný, vcelku dobrá taktika. Není-liž pravda?

Klíčovým faktem je, že se týmu daří porážet i zkušenou konkurenci. A právě ta už začíná porovnávat vlastní výkonnost s možnými následky toho, pokud by zákaznická auta byla schopna ještě více konkurovat. Nutno znovu podotknout, že Haas spíše než z rychlosti Ferrari těží ze spolehlivosti dodávaných mechanických balíčků. Taková technická spolupráce není na poli F1 neobvyklá, ale parta kolem Geneho Haase ji posunula na zcela novou úroveň, a to až na maximální únosnou hranici rámce pravidel. A to je to, o čem celá formule 1 je. Jít až na hranici svých možností, za což celému Haasu patří uznání a obdiv.

Čtěte dále: Grosjeanův americký sen trvá, Haas vylepšil své umístění. V Číně chce dokončit s oběma vozy

Diskuse k článku

Napsat komentář