44 Velkých cen Španělska. Co všechno jste určitě nevěděli?

GPF1 se podívalo do historie a vybralo ty nejzajímavější události z Velkých cen Španělska. Poraďte, co jsme vynechali?

3 Štítky: GP Španělska Zveřejněno 6. 05 2015 — Tomáš Richtr

Letos se pojede již 45. Velká cena Španělska, z toho 25. na okruhu Catalunya u obce Montmeló. Je tedy zřejmé, že v tak bohaté historii nemohla být nouze o zajímavé, kuriózní či dokonce závažné. Pokusili jsme se vybrat ty nejzajímavější nebo nejdůležitější z nich.

Schválně: co z toho jste nevěděli? Ale hlavně: co víte a není tu? Přidejte, prosím, do diskuze pod článkem.

  • 1951: Závod byl rozhodnut strategickou volbou šestnácti nebo osmnáctipalcových pneumatik. Juan Manuel Fangio a Alfa Romeo zvolili osmnáctipalcové, které byly lepší. Po skončení sezony Alfa Romeo oznámila odchod z formule 1 z finančních důvodů.
  • 1954: Několik odstoupení bylo způsobeno přehřátím motorů, mezi nimi například Maserati 2.5 L6 Stirlinga Mosse, kvůli chuchvalcům novinových plátků, které ucpaly radiátory.
  • 1968: Colin Chapman na okruh Jarama nepřijel v důsledku smrti Jima Clarka v Německu a Mika Spence v Indianapolis.
  • 1968: Vůz Pedra Rodrígueze byl po havárii ‚očesán‘ zlodějskými fanoušky o zrcátka, části kapotáže, sedadla nebo čelní sklo.
  • 1969: Jackie Stewart vyhrál s náskokem dvou kol před druhým Brucem McLarenem. Jochen Rindt a Graham Hill vážně havarovali po selhání dlouhé podpěry vysoko posazených přítlačných křídel. Znamenalo to konec éry tohoto technického řešení.
  • 1970: Bruce McLaren dojel do cíle svého posledního závodu kariéry. Jackie Oliver a Jacky Ickx havarovali tak, že se jejich auta ocitla v plamenech, oba přežili.
  • 1971: Byly poprvé použity bezdrážkové pneumatiky od společnosti Firestone na základě zkušeností z Ameriky.
  • 1972: Z 25 startujících jich do cíle nedojelo 14. Třetí Clay Regazzoni měl na vítězného Emersona Fittipaldiho ztrátu jednoho kola.
  • 1974: GP Španělska byla čtvrtým závodem sezony. První čtyři velké ceny vyhráli čtyři různí jezdci. Šampionát vedl Clay Regazzoni, který nevyhrál žádný z nich.
  • 1975: Rolf Stommelen havaroval s vozem Hill GH1 a zabil pět diváků. Lella Lombardiová jako jediná žena získala mistrovské body. (Přesněji řečeno: půlku bodu.) Jochen Mass získal své jediné vítězství.
  • 1976: James Hunt byl diskvalifikován. O více než dva měsíce později mu bylo vítězství vráceno.
  • 1980: V historických tabulkách tento závod nefiguruje. V historické verzi sporu mezi FIA a týmy F1 (FISA – FOCA) byl závod prohlášen za nelegální. S výjimkou Ferrari, Alfy Romeo a Renaultu jej ostatní týmy odjely jako nemistrovský.
  • 1981: Prvních pět vozů dojelo do cíle v rozmezí 1,24 sekundy.
  • 1986: Ayrton Senna vyhrál před Nigelem Mansellem s náskokem 0,014 sekundy.
  • 1988: Riccardo Patrese byl v kvalifikaci neúmyslně zpomalen Julianem Baileym. Patrese jej předjel a zabrzdil před ním, čímž způsobil kolizi. Komisaři nejprve obvinili Bailyeho, ale později své hodnocení přehodnotili a Patrese dostal pokutu 10 tisíc dolarů.
  • 1990: Hrůzná havárie měla za následek, že Martin Donnelly vyletěl z auta rozbitého na několik kusů upevněn jen v sedačce. Donelly havárii přežil a žije dodnes.
  • 1992: Závod byl občas propagován jako Grand Prix of the Olympic Games – v Barceloně se o chvíli později konaly Olympijské hry.
  • 1994: Williams vyhrál poprvé od smrti Ayrtona Senny, v tom samém měsíci.
  • 1994: Ital Andrea Montermini debutoval v náhradě za zesnulého Rolanda Ratzenbergera. V tréninku ale havaroval, zlomil si nohu a své účinkování v dané sezoně skončil.
  • 1995: Poslední závod Nigela Mansella.
  • 1996: Michael Schumacher získal první vítězství pro Ferrari
  • 1997: Na stupních vítězů se ocitli Jacques Villeneuve, Olivier Panis a Jean Alesi, všechno francouzsky hovořící jezdci.
  • 1998: Jarno Trulli v posledním kole před sebe pustil Heinze-Haralda Frentzena na základě signalizace modrých vlajek. Sportovní komisaři signalizovali chybně.
  • 2000: David Coulthard dojel do cíle závodu na druhém místě několik dní poté, co přežil leteckou havárii.
  • 2001: Mika Häkkinen vedl v posledním kole před Michaelem Schumacherem o 40 sekund, ale selhala mu spojka a vítězství padlo do klína Schumacherovi. David Coulthard pak Häkkinena dovezl do cíle na kapotě své formule.
  • 2002: Juan Pablo Montoya srazil mechanika během zastávky v boxech.
  • 2004: Juan Pablo Montoya srazil mechanika během zastávky v boxech.
  • 2004: Muž, který si sám říkal Jimmy Jump, během zaváděcího kola vběhl na startovní rošt.
  • 2006: Fernando Alonso vyhrál domácí velkou cenu.
  • 2008: Pořadatelé závodu dostali trest podmínečného vyloučení za rasistické chování fanoušků směrované proti Lewisi Hamiltonovi při oficiálních testech F1. Během závodního víkendu byl ale klid.
  • 2008: Heikki Kovalainen vážně havaroval v deváté zatáčce, při které se ‚zavrtal‘ pod pneumatiky.
  • 2010: Ferrari na plochách krytů motorů vezly logo čárového kódu, připomínající podvědomě jejich hlavního sponzora Malrboro. Tabáková reklama byla ale v té době už zakázána a Ferrari čárový kód odstranilo.
  • 2011: Fernando Alonso špičkově odstartoval ze čtvrtého místa a dostal se do vedení, kde vydržel až do 18. kola. Závod ale dokončil s jedním kolem ztráty.
  • 2012: Lewis Hamilton neměl na konci kvalifikace dost paliva a přišel o pole position. To získal Pastor Maldonado, který také vyhrál závod. O pár desítek minut později byl jedním z těch, kteří zachraňovali ostatní při náhle vypuklém požáru v garáži Williamsu.
  • 2014: Lewis Hamilton vyhrál před kolegou Nikem Rosbergem rozdílem 0,636 sekundy. Později byl Hamilton podezříván z toho, že použil neautorizované nastavení pohonné jednotky, aby se Rosbergovi ubránil.

Diskuse k článku

Napsat komentář