Ztratí Red Bull s Pérezem trpělivost?
Po vcelku úspěšném vstupu do sezóny se Red Bull rozhodl podepsat Péreze pro následující roky. Nyní možná svého rozhodnutí litují.
Rok 2024 začal pro Red Bull stejně, jako skončil rok 2023. Výkonnostní výhodu dokázal Max Verstappen přetavit ve vítězství, zatímco Sergio Pérez mu zdatně sekundoval. V průběhu roku se soupeři pomalu dotahují a na některých okruzích jsme dokonce svědky toho, že Red Bull již nemá nejrychlejší monopost.
Jedna věc se ale nemění. Max Verstappen se dokáže tak či tak prokousat k vítězství, i když už náskok nebývá dvoučíselný a o své triumfy musí tvrdě bojovat. Co se změnilo, je forma jeho týmového kolegy Sergia Péreze. Tomu začala v Imole série pěti závodů, ve kterých se mu absolutně nedařilo.
Během těchto pěti závodů byl Pérez nejlépe sedmý a získal 15 bodů. Na druhé straně garáže si to tabulky šampionátu připsal Verstappen 101 bodů. Ano, ten rozdíl je správný – 101 versus 15. Christian Horner si zakládá na podpoře svých jezdců před médii, ale v Rakousku už ani jeho nenechaly Perézovo tragické výkony chladným.
“Děláme, co je v našich silách, abychom našli to, co nám chybí, protože v prvních čtyřech až pěti závodech byl velmi konkurenceschopný a pak se stalo něco, co způsobilo jeho propad výkonnosti,” řekl Horner pro SKY F1. “V Suzuce, která je jednou z nejtěžších tratí na světě, byl o desetinu za Maxem. Zde s devíti zatáčkami je jeho ztráta výrazně větší. Musíme tomu přijít na kloub a pomoci mu dostat se z toho.”
Tlak v poháru konstruktérů
Dejme stranou šampionát jezdců. Zde to má Max Verstappen (zatím) pevně ve svých rukou. Zdaleka tak stabilní není situace pro Red Bull v šampionátu konstruktérů. Během posledních pěti závodů, které berme v tomto rozboru jako hlavní metriku, získal nejvíce bodů McLaren (144), poté Mercedes (132) a až třetí je Red Bull (116). O moc pozadu není ani Ferrari se 104 body.
V rámci celé sezóny stále vede Red Bull (355), druhé Ferrari (291), třetí McLaren (268) a čtvrtý Mercedes (196). Poslední závody dávají jasně najevo, že pokud se Checo nevzpamatuje, Red Bull může o šampionát přijít. Red Bull zřejmě stále věří, že se Pérez vrátí do obstojné formy, což by mělo k udržení první příčky stačit. Co když se ale tak nestane?
Smlouva do roku 2026 – dodrží ji Red Bull?
Před závodem v Kanadě bylo oznámeno, že Red Bull prodloužil s Pérezem smlouvu nejen na příští, ale dokonce i přespříští rok. Mnozí to považovali za unáhlené rozhodnutí už jen proto, že Pérez měl za sebou dvojici závodů, které se mu hrubě nepovedly. Od oznámení v podpisu tu nebyl v podstatě ani jeden moment, kdy Checo na trati předvedl něco výjimečného nebo alespoň reprezentativního.
Christian Horner během rozhovorů v Rakousku nepřímo naznačil, že ve smlouvě Péreze budou klauzule týkající se jeho výkonnosti. Do detailu však nezacházel a můžeme pouze spekulovat, zda půjde o počet bodů, pódií, pozici v šampionátu, odstup od Maxe Verstappena nebo cokoliv jiného. V minulém roce měl Pérez ultimátum v podobě zisku vicemistra světa, což se mu nakonec s odřenýma ušima povedlo..
Jaké má Red Bull možnosti?
V současné chvíli má je Sergio Pérez v tabulce jezdců na pátém místě se 118 body, zatímco vedoucí Verstappen má bodů 237. Podobně masivní rozestup mezi sebou piloti Red Bullu měli již vloni, jenže tentokrát se mezi Péreze a Verstappena dokázali vklínit oba piloti Ferrari a Lando Norris. Zároveň dodejme, že Oscar Piastri a George Russell jsou v průběžném pořadí za Pérezem o 6, resp. 7 bodů.
Pokud se z tohoto začarovaného kruhu Pérez nedostane a bude dál předvádět nedostačující výkony, nedokážeme si ho v Red Bullu v roce 2025 představit. Kdo ho však může nahradit? S Liamem Lawsonem jakožto nováčkem by Red Bull hodně riskoval. O sedačku v Red Bullu tak mohou dál teoreticky usilovat piloti RB Júki Cunoda a Daniel Ricciardo – druhý jmenovaný má však zatím co dělat, aby si v roce 2025 zajistil sedačku u RB, natož v Red Bullu. Stále je volný Carlos Sainz, který si dává s výběrem týmu pro následující roky na čas. Pokud jste si mysleli, že to nejdramatičtější v “silly season” máme za sebou, možná jste se mýlili..