Ztráta Hondy je současně příležitostí pro Red Bull. Porsche? Aston Martin? Vlastní motor?
Umíte si představit, že Red Bull bude znovu žadonit u Renaultu o motory? Tentokrát by nemusel, protože pravidla by Renaultu nařídila dodávat Red Bullu a AlphaTauri motory, kdyby se týmy nedohodly se zbývajícími automobilkami Mercedes nebo Ferrari. Ale i kdyby manželství Red Bull - Renault bylo obnoveno z donucení, jak by asi takový vztah fungoval? A jak by takový vztah měl na vítězství ve velkých cenách nebo dokonce tituly? To není styl Red Bullu.
Honda svět F1 na konci příštího roku opustí v racionálnější atmosféře – a hlavně předstihu – než tomu bylo v roce 2008. Manažeři Red Bullu a AlphaTauri o rozhodnutí Hondy vědí už od srpna a tisková prohlášení všech zúčastněných stran byla důstojně koordinovaná.
Honda si bez nadsázky protrpěla v hybridní éře svoje. Zpožděný nástup v roce 2015 s týmem McLaren a funkčně naprosto katastrofické výsledky. Management McLarenu byl v té době navíc hodně nekompetentní a vztah s Hondou skončil jednoduše v troskách. Kdo by čekal, že Honda dokáže vyhrát hned v prvním roce partnerství s Red Bullem? (Poté, co našla azyl v sezoně 2018 u Toro Rosso.) Ve Velké ceně Rakouska 2019 to bylo hodně emotivní vítězství, ale ani to, ani další tři, ani to letošní s AlphaTauri Hondu ve formuli 1 neudrželo.
To nic nemění na tom, že po letech zoufalého trápení u McLarenu má Honda motor, který umí vyhrávat velké ceny. A to je vykoupeno obrovským množstvím úsilí a nasbíraného know-how. Ross Brawn v roce 2008 přesvědčil Hondu, ať místo investic do zrušení firmy a pracovních míst zafinancuje pokračování programu pod názvem BrawnGP. Titul mistra světa se dnes řadí k legendárním příběhům v historii šampionátu.
Neumím si představit automobilku, která by za současných podmínek a komplexity pohonných jednotek chtěla stavět motor pro F1 na zelené louce. Mission impossible. Honda svůj motor vyvíjí ve své továrně v japonské Sakuře, prefektura Točigi. Ale má své zázemí také v britském Milton Keynes, asi 80 km od Londýna. Ve stejné lokalitě jako Red Bull.
Honda během více než šesti let nasbírala a ještě nasbírá obrovské množství znalostí o pohonné jednotce F1. Za takové know-how Honda se svými partnery utratila obrovské množství peněz. Má tedy svou hodnotu. Kdyby se Red Bullu povedlo najít partnera, který by uměl s takovým know-how naložit, měl infrastrukturu potřebnou pro pokračování vývoje a testování, pak by rakouská firma mohla uvažovat o založení (pokračování) vlastního programu na motory F1. Ale nebude to cíl snadný, protože musí jít o firmu, která má kapacity na pokračování vývoje klasického spalovacího motoru, jehož účinnost dostaly automobilky v posledních letech na více než 50 procent. Rekuperační a hybridní systémy také hrají důležitou roli. Oproti tomu bude vývoj motorů F1 postupně zmrazen, což by mohlo Red Bullu hrát do karet.
Honda je ochotna své nasbírané know-how z formule 1 předat dál. Sama uznává, že nutnost investovat do potřebné infrastruktury je potenciálně největší úkol. Porouchané motory Hondy dnes z velkých cen pořád putují do japonské Sakury, nejsou analyzovány v Británii. To znamená, že centrum technologického výzkumu motorů Honda je v Japonsku a v Británii je spíše podpůrné detašované pracoviště.
Ralf Schumacher, mladší bratr Michaela Schumachera, se nechal slyšet, že by nebyl překvapen, kdyby ve formuli 1 uviděl značku Porsche ze skupiny Volkswagen. Jméno Porsche bylo v souvislosti s Red Bullem skloňováno již před dohodou s Hondou před dvěma lety. Red Bull má také úzké vztahy s Aston Martinem. Majoritním vlastníkem automobilky se stal kanadský podnikatel Lawrence Stroll, který svůj tým Racing Point příští rok přejmenuje právě na Aston Martin. Jde o relativně malou automobilku, pro kterou staví motory dříve Ford a v současnosti Mercedes. Mercedes dodává motory schopnému týmu F1 Racing Point. S nejistou budoucností kolem Mercedesu ve formuli 1 by ale mohly Lawrence Stroll (Aston Martin) a Dietrich Mateschitz (Red Bull) vytvořit pro rok 2022 a dále alianci, které nejenom převezme současné know-how Hondy a bude na ní stavět do roku 2025 (plánovaného konce současné generace motorů F1), ale která by mohla vytvořit základy pro technologicky silného lídra určující, do bude monoposty formule 1 pohánět v budoucnu.