Žraločí ploutve: proč tu byly, pak zmizely a zase se vrátily

Pomalu ale jistě s tím, jak týmy představují letošní vozy, to vypadá, že se do formule 1 vrací žraločí ploutve. Výrazný a rozpačitě vnímaný prvek na krytu motoru se v královně motorsportu objevil už před několika lety, postupně zmizel, aby letos „oslavil“ návrat. Proč k němu ale došlo? Jaké potenciální výhody a nevýhody ploutve nabízí?…

2 Štítky: Technika Zveřejněno 23. 02 2017 — Lukáš Štěrovský

Pomalu ale jistě s tím, jak týmy představují letošní vozy, to vypadá, že se do formule 1 vrací žraločí ploutve. Výrazný a rozpačitě vnímaný prvek na krytu motoru se v královně motorsportu objevil už před několika lety, postupně zmizel, aby letos „oslavil“ návrat. Proč k němu ale došlo? Jaké potenciální výhody a nevýhody ploutve nabízí?

Historické okénko

Žraločí ploutve se v královně motorsportu objevily během sezony 2008 a hlavně o rok později, kdy byla zavedena nová pravidla mající za úkol snížit aerodynamický přítlak vozů. Pro nadcházející ročník pak byl skrze ploutve veden systém F-duct, složitější předchůdce dnešního DRS (systému pro redukci odporu vzduchu na zadním křídle), toho času však kontroverzní a později nelegální prvek. Týmy tehdy ploutve protáhly tak, že byly propojeny se zadním křídlem. Takové řešení Mezinárodní automobilová federace zakázala (nicméně ploutve jako takové nikdy zakázány nebyly) a prakticky všichni se vrátili ke standardnímu provedení. V roce 2011 se ještě pokusily pokračovat se zkrácenou žraločí ploutví stáje Red Bull a HRT, rakouský tým nakonec od tohoto řešení ale brzy upustil. V kombinaci s vysoko posazeným zadním spoilerem se jevilo jako neefektivní.

V čem tkví hlavní výhody?

Žraločí ploutve zajišťují v první řadě více reklamní plochy pro sponzory, současně ale napomáhají zlepšit aerodynamickou účinnost zadní části vozu. Ploutev totiž dokáže zabránit křižujícímu proudění vzduchu z jedné strany krytu motoru na druhou. Tok vzduchu narovnává směrem k zadnímu křídlu, jinými slovy eliminuje turbulence, které se běžně tvoří s tím, jak vzduch putuje od airboxu až k zadnímu křídlu. K němu díky ploutvi dorazí čistší vzduch a křídlo tak má větší účinnost. To zajišťuje vozům stabilitu na zadní nápravě ve středně rychlých a rychlých zatáčkách.

Vůz Force Indie pro sezonu 2017

Vůz Force Indie pro sezonu 2017

Naopak v pomalých zatáčkách není vůz ploutví nijak – ani pozitivně, ani negativně – ovlivněn. Ploutev sama o sobě nezajistí vozům větší stabilitu, ale například při brzdění pomáhá udržet přímý směr jízdy (podobně jako kormidlo u lodi), čímž se částečně snižuje riziko smyku a vůz je tak v konečném výsledku skutečně stabilnější.

Strašákem je boční vítr

Už byla řeč o výhodách ploutve, proto se pojďme podívat také na negativní aspekty jejího nasazení. Mercedes před sezonou 2012 zjistil při testech v aerodynamickém tunelu, že ploutev vzduch proudící na zadní křídlo rozděluje. Přibližně tři procenta křídla (prostor ve středu spoileru za ploutví) jsou pak nevyužity a vůz není schopen dosáhnout takového přítlaku jako bez ploutve. To jej pak v některých zatáčkách činí extrémně nestabilním. Tato komponenta taky rovněž něco váží, což je v době, kdy jde o každý gram, fakt který je třeba vzít v potaz.

Nemalý problém může nastat v případě silného bočního větru. Boční náraz vzduchu do velké plochy ploutve způsobí vzduchové turbulence, čímž dojde ke snížení přítlaku na zadním křídle. To rozhodí vůz v průjezdu zatáčkou, což zase donutí jezdce k nadbytečným korekcím volantem, které nevyhnutelně vedou ke ztrátě času či hůře ke smyku.

Vrátí se do formule 1 žraločí ploutve? Týmy je prý na rok 2017 chystají

Skutečná výhoda žraločí ploutve z hlediska aerodynamiky je tak nejistá. Některé týmy v minulosti prohlašovaly, že ploutev pomáhá hlavně „vyčistit“ turbulence vznikající tokem vzduchu přes kryt motoru, další tvrdily, že jde převážně o snahu stabilizovat vůz a některé stáje zastávaly názor, že ploutev nepřináší tak velké výhody, jak tvrdí ostatní. Všechno záleží na konkrétním provedení a sladění se zbytkem vozu. Na čem se ale všichni shodnou, to je fakt, že ploutev nabízí atraktivní prostor pro sponzorská loga.

S ohledem na to, že všechny letošní představené vozy zatím disponují ploutví, lze předpokládat, že její výhody převažují nad nevýhodami. Důvodem pro návrat ploutve je zřejmě opětovné nižší usazení zadního křídla. Vyvážit případnou nestabilitu aut by navíc měly nové a širší pneumatiky Pirelli, které poskytnou vozům větší mechanickou přilnavost a které v minulosti k dispozici nebyly. Minimálně z hlediska ploutví ale bude zajímavé sledovat, s čím se ještě vytasí další týmy.

Formule 1 není jediným odvětvím motorsportu, kde je žraločí ploutev využívána. Tento prvek nalezneme třeba i na prototypech vozidel účastnících se vytrvalostních závodů jako 24 hodin Le Mans.

Čtěte dále: Force India odhalila nový vůz. VJM10 nabízí návrat žraločí ploutve či „schodu“ na čumáku

Vůz Porsche 919 Hybrid na letošním závodě 24 hodin Le Mans – i s ploutví

Vůz Porsche 919 Hybrid na posledním závodě 24 hodin Le Mans – i s ploutví

Diskuse k článku

2 komentáře: “Žraločí ploutve: proč tu byly, pak zmizely a zase se vrátily”

  1. koza3 napsal:

    Musím říct, že se mi to moc nelíbí. Dnes představený monopost Mercedesu ploutev nemá, tak snad ji ani nenasadí a i ostatní týmy je časem zruší, pokud se ovšem neukáže jejich pozitivní potenciál.

  2. krakra napsal:

    Vypadá to hrozně.

Napsat komentář