Zpověď mechanika: Jak inženýři lobují za to, pro kterého pilota pracovat

Ferrari se chystá udělit Carlu Santimu statut závodního inženýra na voze Kimiho Räikkönena. Stane se tak po odchodu Dava Greenwooda, který přechází do Mistrovství světa vytrvalostních závodů. Společně s tím dojde k přeskupení dalších inženýrských pozic. O tom, jak prestižní záležitost to je, vypráví vzpomínka někdejšího hlavního mechanika týmu McLaren, Marca 'Elvise' Priestleyho.

Štítky: Kimi Räikkönen Lewis Hamilton Zveřejněno 16. 01 2018 — Tomáš Richtr

Na konci sezony 2006 totiž Kimi Räikkönen skončil právě v McLarenu a odcházel do Ferrari. Do McLarenu přicházel Fernando Alonso a čekalo se, že vedle něj bude pokračovat Pedro de la Rosa. McLaren ale zariskoval a vedle Alonsa posadil nováčka jménem Lewis Hamilton. Marc ‘Elvis’ Priestley byl hlavním zodpovědným za tým kolem náhradního vozu, které ještě tehdy existovaly. V této roli nezávislého pozorovatele ani nemohl ovlivnit, který z mechaniků bude v nové sezoně pracovat na Alonsově autě a který na Hamiltonově.

“Mechanici chtěli pracovat na Alonsově autě, samozřejmě. Ale nebylo slušné říkat nahlas, na autě kterého pilota byste raději pracovali,” vzpomíná Priestley ve své knize ‘The Mechanic The Secret World of the F1 Pitlane’. “Ještě horší samozřejmě bylo dát najevo, na autě kterého pilota nechcete pracovat. Přesto se ale spustila série tichých rozhovorů a kroků, který by mohly zajistit, že konkrétní inženýr bude pracovat zrovna na Alonsově autě.”

McLaren věděl, že má pro sezonu 2007 dobré auto, a Lewis Hamilton byl nováček, od kterého se čekalo, že bude sbírat body, jako fantastický výsledek.

“Říkat si mistr světa, to se nestává příliš často. Naposledy se nám to povedlo s Mikou Häkkinenem v letech 1998 a 1999. Silnou touhu našich inženýrů jsem tedy chápal. Bylo veřejným tajemstvím, že někteří lidé chodili přímo za manažerem týmu, Davem Ryanem, aby mohli pracovat na autě číslo 1. Byly to hodně kontroverzní kroky, které nás dostaly do neprozkoumaných vod. Jedna věc byla probírat drby v garáži, ale zcela jiná věc byla oslovit užší vedení týmu s vyjádřením přání, že nechcete pracovat na Lewisově autě. Jak se to projeví, až mechanici Alonsova auta budou sbírat body, zatímco druhá část stráví nekonečné hodiny opravami rozbitých aut? A jak by to bral sám Lewis, až zjistí, že s emu až tak moc nevěří?”

Dave Ryan nakonec musel nějak rozhodnout a role byly rozdány.

“Vytvořilo to prostředí týmové jedničky a dvojky. Ale ve skutečnosti jsme takovou politiku nikdy neměli, jako jiné týmy, například Ferrari Michaela Schumachera. Situace se ale po nějaké době uklidnila,” dodává Priestley s tím, že nikdo neměl tušení, co je v dané sezoně čeká. A naráží tím na ostrou psychologickou bitvu mezi Alonsem a Hamiltonem, která vrcholila ztrátou titulu.

Marc ‘Elvis’ Priestley ve zmiňované knize popisuje sérii neuvěřitelných příběhů z desetiletého působení u McLarenu, které vyvrcholilo titulem mistra světa pro Lewise Hamiltona. Často příběhů, které se nikdy nedostaly na veřejnost, jako byly například finanční dary od Fernanda Alonsa mechanikům McLarenu, kteří byli zodpovědní za jeho auto. Velká část je věnována právě atmosféře v týmu během sezony 2007, ze které byl tým McLaren-Mercedes nakonec zcela vyloučen.

Marc Priestley má své internetové stránky: www.f1elvis.com

Diskuse k článku

Napsat komentář