Změny v manažerských špičkách Ferrari na obzoru
Peklo ve Ferrari se vyostřilo nejvíce tento rok. Řešením by údajně bylo propuštění Mattii Binotta. Vypadá to však, že šéf Ferraru dostane ještě jednu poslední šanci, protože to dle informací vypadá, že problém není v něm ale v lidech v jeho nejbližším okolí.
Mattia Binotto se zařadil do týmu Ferrari v devadesátých letech minulého století. Rychle postupoval pozicemi v oddělení vývoje motorů, až se nakonec v roce 2016 stal technickým ředitelem týmu. Nakonec přišlo i poslední povýšení, kdy nahradil v roli lodivoda Ferrari Maurizia Arrivabeneho.
Když se Binotto stal šéfem Ferrari, dostal ideální podmínky pro úspěch. Jezdecká sestava ve složení Sebastian Vettel a Charles Leclerc nabízela úžasné spojení zkušenosti a dravého mládí. Ferrari navíc disponovalo vynikajícím motorem a prakticky neomezeným rozpočtem.
Vše se zdálo perfektní, ale nakonec fanouškům a celému týmu za poslední čtyři sezony zbyly pouze oči pro pláč. Nejhorší výsledek Ferrari zaznamenalo v sezoně 2020, kdy italský tým zažil nejtragičtější sezonu v podání bodového zisku za posledních čtyřicet let. Vrcholem této sezony byl navíc odchod Sebastiana Vettela do týmu Aston Martin, což někteří členové Ferrari nepřijmuli vůbec dobře.
Už v tehdejší době se pomyslná židle pod Binottem začala kývat. Zvrat po tragické sezoně 2020 však Binotta nejspíše ušetřil. Rok 2021 se nesl ve znamení částečného progresu. Do týmu zamířil z McLarenu Carlos Sainz, ale přestože Ferrari mělo v roce 2021 silný vůz, nedokázalo prolomit svoji krizi. Naštěstí pro Binotta dokázal tým sezonu zakončit na celkovém třetím místě a částečně tak umlčel své kritiky.
Před letošní sezonou údajně Mattia Binotto požádal Johna Elkanna, prezidenta Ferrari, o návrat Jeana Todta, který tehdy skončil na pozici prezidenta FIA do vedení týmu. Elkann tuto žádost razantně odmítl a navíc byl značně pobouřen. V tuto chvíli započala další roztržka v týmu a to sezona 2022 v té době ještě ani nezačala.
I přes tyto spory ve vedení začalo Ferrari sezonu 2022 perfektně. Charles Leclerc vyhrál závody v Bahrajnu a Austrálii a zajistil tak i vlivem odstoupení Red Bullu a slabé výkonnosti Mercedesu před blokem závodů v Evropě značný bodový polštář. Následovala Imola a návrat Ferrari „domů“. Místo dalších úspěchů přišla noční můra a následné přešlapy, které tým provázely celou sezonu. Ať se jednalo o problémy se spolehlivostí, nebo chybná strategická rozhodnutí. Nejvíce však olej do ohně přililo vítězství Carlose Sainze na Silverstonu. Ferrari tehdy vsadilo na Španěla a toto rozhodnutí řádně rozzuřilo Charlese Leclerca a jeho stranu garáže. Výsledek jednoho rozhodnutí Ferrari? Dva tábory, které mezi sebou neustále soupeří a vzájemně se nesnesou.
Tyto spory se nepodařilo údajně úspěšně urovnat po zbytek letošní sezony. O klid zbraní se pokusil Laurent Mekies, asistent šéfa týmu Ferrari, ale bezúspěšně. Toto chování v týmu jen přiživuje spekulace o odvolání Binotta z funkce po letošní sezoně. Spekulace sice přibývají, ale Binotto však nejspíše dostane od svých nadřízených ještě jednu šanci. Očekává se ovšem, že jeho zástupce Laurent Mekies bude přesunut buď do Alfy Romeo nebo Haasu, zatímco Inaku Rueda, sportovní a strategický ředitel Ferrari a inženýr Charlese Leclerca, Xavi Marcos tým s největší pravděpodobností opustí.
Částečně dává smysl si Binotta nechat ještě jednu sezonu. Koneckonců by měl dostat šanci, když Ferrari se výkonnostně blíží roku 2018, kdy bylo za poslední roky nejsilnější. Ať už se však stane cokoliv, Ferrari musí všechny své kroky řádně promyslet a udělat je správně. Další neúspěšné roky by pro jeho fanoušky byly devastující.