Zlepšení Mercedesu: Menší tření, ztráty elektrických systémů, nové materiály

Mercedes pokročil s pohonnou jednotkou pro sezonu 2018 tak daleko, že ji má vlastně za novou. Řekl to šéf oddělení motorů stáje Andy Cowell. Ačkoli ale zcela určitě nejde o nějakou revoluční etapu, oblasti, ve kterých Mercedes cílí na zlepšení, jsou obdivuhodné.

Štítky: Mercedes Zveřejněno 8. 01 2018 — Tomáš Richtr

Sezona 2017 přinesla velkou změnu, a to že konkrétně tým Ferrari se výkonnostně dotáhl na Mercedes i v kvalifikacích. To do té doby nebylo obvyklé. V závodním režimu musí všechny týmy s výkonem nakládat rozumně, ale v kvalifikaci na pár kilometrů je možné z pohonné jednotky vytáhnout maximum. Od roku 2014 byl Mercedes v této disciplině nepřekonatelný. Vloni už ale tak dominantní nebyl.

Také proto se Mercedes snaží stále zlepšovat ve všech oblastech své pohonné jednotky. Kterou tak tím nazývá prakticky novou, i když se nepochybně jedná o evoluční vývoj.

“Během loňské sezony náš motor měl řadu zlepšení,” řekl Andy Cowell. “Měli jsme nápady, jak navýšit úroveň výkonu motoru. Prakticky v každé oblasti motoru jsme našli způsob, jak snížit třecí odpor nebo ztráty elektrických systémů. Učíme se s každým novým modelem.

V jednu chvíli prostě musíme zmrazit určený koncept dané specifikace motoru. Pak na něm pracujeme a ověřujeme, jestli je správný. Závodíme. A je to vlastně velmi frustrující, protože tím se učíme nové poznatky, které do dané koncepce dané specifikace už nelze zahrnout bez toho, aniž bychom ohrozili spolehlivost. Musíme zajistit, že máme správnou kulturu poznávání. Pozorujeme, učíme se, reflektujeme. Pamatujeme si to, a pak, když dojde na novou specifikaci, naše nápady do ní vložíme. Jsou to malé nápady, marginální zlepšení na vyšlapaných cestičkách.

Některá poznání jsou velká, ať už v oblasti spalování motoru, redukcí třecího odporu nebo nových materiálů, které nám pomáhají v oblastech, kde jsme se trápili s nespolehlivostí. A někdy jsme i překvapeni. S touhle generací motorů ale máme ještě kam dojít. Nabízí přebytek marginálních zlepšení, zlepšení o hodnotě pěti milisekund. A pak tu jsou překvapení, když očekáváte, že vám ‘severní strana’ nabídne 2 kW extra výkonu, a ono těch 2kW extra výkonu přijde ‘z jihu’. Je to prostě o tom experimentovat a tam přichází důležitost testovacího prostředí a vybavení.

Musíte si být jisti tím, co chcete vlastně měřit, ale musíte mít testovací nástroje s neuvěřitelně spolehlivými senzory, dobrými testovacími metodami, které vám umožní detekovat přesně ta marginální zlepšení, abyste je dokázali odlišit od jiných, běžných testovacích aktivit.”

Diskuse k článku

Napsat komentář