Zelený Mercedes…

Aston Martin představil svůj vůz AMR21, který se opět podobá loňskému Mercedesu. Tým přes zimu vyvíjel zadní zavěšení a snažil se odstranit nedostatky vozu z roku 2020. Vůz tak může být s trochou nadsázky nazýván zeleným Mercedesem...

Štítky: Aston Martin Mercedes Zveřejněno 7. 03 2021 — Vašek Štěpánek

Minulý rok zaznamenal tým, tehdy ještě pod jménem Racing Point, velký výkonnostní krok vpřed.  Po převzetí konsorciem Lawrence Strolla a následné finanční injekci se tým chopil příležitosti a následoval vývojovou filosofii Mercedesu, který týmu dodává motory a převodovky.

Výsledek byl evidentní. Racing Point byl v průměru třetím nejrychlejším týmem. V Poháru konstruktérů sice skončil na čtvrtém místě, ale to bylo spíše výsledkem špatných strategických rozhodnutí během závodů a relativně vysokou nespolehlivostí – tým vloni zaznamenal až osm odstoupení.

Aston Martin zpět v F1

V první sezoně jako Aston Martin si tým udržel úzké vazby na Mercedes. Stáj tak nadále bude využívat pohonnou jednotku Mercedes, převodovku a také zavěšení zadních kol. Není tedy překvapení, že podobnosti mezi těmito dvěma týmy jsou patrné už jen z prvních prezentačních snímků.

Zatímco pod zeleným šasi nového AMR21 bude implementován zcela nový motor od německého dodavatele, převodovka a zavěšení kol jsou designem loňského modelu Mercedesu W11.  Tým měl zpočátku obavy, zde se mu převzetí revolučního zavěšení vyplatí, jelikož v letošní sezoně došlo k úpravě podlahy pro snížení přítlaku. K úlevě týmu se brzy ukázalo, že tento krok je správný.

„Myslím, že mohu říci, že nám to nijak neublížilo, což byla naše největší starost. Pro aplikování zadního zavěšení a převodovky do našeho vozu jsme se rozhodli ještě před úpravou pravidel. Takže existovala jistá obava, zda se vývoj auta neuchýlí špatným směrem, ale nakonec se ukázalo, že to není problém,“ vysvětlil technický ředitel Andrew Green.

„Integrace převodovky a zadního zavěšení do tohoto vozu začala relativně brzy, nebyl to tedy blesk z čistého nebe. Měli jsme spoustu času na to, abychom auto dostatečně vyladili tak, aby vše do sebe zapadalo. Dobrá věc je, že nás to posune směrem, kterým jsme stejně chtěli jít, což je naprosto skvělé.

Nemyslím si, že jsme tam, kde chceme být, ale teď je vše relativní. Musíme si počkat a potom uvidíme. V tuto chvíli jsme spokojeni s tím, čeho jsme během zimy dosáhli. Jistě, stále máme co dělat, ale celkově bych řekl, že jsme postavili solidní základ, na kterém můžeme stavět.

Auto jsme zatím neřídili, nevíme tedy zda bude auto spolehlivé a zda se vše obejde bez problému či nikoliv. Zatím ale bylo vše naprosto v pořádku.“

Zjevnou podobností mezi Aston Martinem a Mercedesem je ‚boule‘ v horní části auta, technický ředitel Mercedesu James Allison ji popsal jako ‚sexy bouli‘. Ta je výsledkem uspořádání nové pohonné jednotky.

Stejně jako ostatní týmy musel i Aston Martin fungovat v souladu s pravidly, která přísně omezují informace, jenž mohou zákaznické týmy dostat od svých dodavatelů. Tato pravidla byla aktualizována po sporu mezi Renaultem a tehdejším Racing Pointem během loňské sezony.

„Mohu vás ujistit, že nemáme tušení, co Mercedes udělal nebo neudělal. Náš letošní vůz je 100% zásluhou našeho týmu Aston Martin. Myslím, že jsme odvedli dobrou práci. Vloni jsme udělali několik chyb, řekl bych, že jsme se z nich řádně poučili a pro sezonu 2021 je odstranili. Dá se říct, že jsme před začátkem roku lehce optimističtí,“ uzavřel Green.

Extreme E je první genderově vyváženou závodní sérií