Zelené peklo – nový film oslavující legendární Nürburgring

Do světa příští týden unikne dokumentární novinka pojednávající o historii Nürburgringu – místě natolik obávaném, že přimělo režiséry celý příběh nafilmovat. Nürburgring. V motoristickém světě pojem jako hrom. Závodní trať, které se přezdívá Zelené peklo. Takové přízvisko si tato klikatící se dráha v pohoří Eifel vysloužila od Sira Jackieho Stewarta, který kdysi prohlásil, že kdyby si tento okruh…

Štítky: Niki Lauda Nordschleife Nürburgring Zveřejněno 17. 02 2017 — Josef Nekvinda

Do světa příští týden unikne dokumentární novinka pojednávající o historii Nürburgringu – místě natolik obávaném, že přimělo režiséry celý příběh nafilmovat.

Nürburgring. V motoristickém světě pojem jako hrom. Závodní trať, které se přezdívá Zelené peklo. Takové přízvisko si tato klikatící se dráha v pohoří Eifel vysloužila od Sira Jackieho Stewarta, který kdysi prohlásil, že kdyby si tento okruh projel v klidu a objevil všechna jeho nebezpečí, nikdy by na něm nezávodil.

Příští týden se naskytne obyvatelům Velké Británie, Irska, Německa a Rakouska (později snad i nám, třeba formou DVD) jedinečná možnost objevit dosud nepoznanou tvář trati, neboť představen bude celovečerní dokument přibližující jednak její historii, ale k vidění budou i dosud neprezentované záběry s rozhovory současných i bývalých jezdců formule 1.

40 let od katastrofální nehody. Niki Lauda vzpomíná na incident v Zeleném pekle

Že to bude stát za to, tak o tom svědčí celá plejáda osobností, které si na pomoc přizval rakouský režisér, spisovatel a producent Michael Hannes Schalle. Jen namátkou zmíníme, že se objeví Sir Stirling Moss, Hans-Joachim Stuck, již zmiňovaný Stewart, Lewis Hamilton nebo Jochen Mass a celé to svými komentáři doprovodí Murray Walker a komentátor Sky Sports F1 David Croft.

Schalle už v minulosti natočil dokument Lauda: The untold story (v českém překladu Příběh Nikiho Laudy a vysílat jej bude ve dnech 18. 2. a 19. 2. TV stanice Spektrum –  pozn. redakce) pojednávající o nehodě Nikiho Laudy právě na Nürburgringu. Pravdou je, že právě tento projekt jej přiměl k dalšímu bádání po skrytých záludnostech tohoto okruhu.

„Když jsem dělal na filmu o Niki Laudovi, byl jsem nesmírně vtažen do tématu okolo Nürburgringu. Bezprostředně nato jsme začali přemýšlet nad tím, že natočíme nový film věnující se pouze trati, protože jde o závodní okruh starý devadesát let, který byl představen na počátku 20. století starým německým císařem. To je příběh sám o sobě a takhle celý v průběhu těch devadesáti let je velmi inspirujícím,“ uvádí důvody vzniku nového dokumentu režisér Schalle.

Niki Lauda spolu s režisérem snímku Rivalové Ronem Howardem na Nordschleife

Niki Lauda spolu s režisérem snímku Rivalové, Ronem Howardem, na Nordschleife

Historie závodění na Nordschleife, neboli Severní smyčce, jak se dále Nürburgringu přezdívá, sahá až do roku 1926. Zastávkou formule 1 pak byl pravidelně mezi lety 1951 až 1976. Právě rok 1976, kdy Niki Lauda, trojnásobný mistr světa a nynější nevýkonný šéf Mercedesu, jen o vlásek unikl smrti během vážné havárie, se postaral o vyřazení z kalendáře F1. V dokumentu proto hraje výpověď Nikiho Laudy prim, neboť on sám popisuje okolnosti oné události.

„Je velmi důležité, že žádný ze závodníků nevidí Nürburgring jako pouhou závodní trať,“ vysvětluje Schalle. „Vždy jej vnímají jako nepřítele, partnera, monstrum a Niki Lauda byl pro celý příběh důležitý, protože jej miloval i nenáviděl. Rozhovor byl vlastně velmi emotivní i pro takto pragmatického člověka. Příliš se tím nezabývá, ale jakmile se vrátí na začátek srpna roku sedmdesát šest, je velmi emotivně naladěn.“

Zelené peklo uvádí rozhovory i s jezdci z různých závodních kategorií a epoch, kteří se podíleli na identifikaci toho, proč je pro ně výzvou vyjet na tomto obávaném okruhu. „Stále mi opakovali to samé. V první řadě jde o enormně dlouhý okruh. Na normálních okruzích jedete minutu a půl nebo dvě minuty a na tomto okruhu je to mezi sedmi až devíti minutami. Nemusíte kroužit padesát kol, máte sedm kol do cíle. Je to nahoru dolů a je to nepřehledné, protože všude okolo jsou stromy. Na startovním roštu může být slunečno, zatímco na druhém konci okruhu může pršet. Když jsme tam natáčeli, tak první dva dny téměř sněžilo, zatímco další dva bylo jasno a 30 stupňů. Jedná se o extrémní klimatickou oblast,“ přibližuje Schalle nástrahy legendárního Nürburgringu.

Budoucnost německé GP v ohrožení

Dokument nicméně přichází v těžkých časech pro Grand Prix Německa, která v minulosti mívala pevné místo v kalendáři F1. V ročníku 2017 kolos formule 1 Německo, respektive Nürburgring, který v rámci bilaterální dohody s Hockenheimem měl hostit letošní závod, mine. Nový vlastník F1 se nicméně nechal slyšet, že by rád utužoval vazby s tradičnějšími okruhy. Pravdou je, že mnohé historicky významné tratě se potýkají s velkými finančními problémy, a tak bude těžké je udržet v kalendáři i pro následující léta. Schalle si vzhledem k popularitě místa myslí, že záchrana Nürburgringu by měla být pro Liberty Media prioritou.

„Zajímavé na tom je, co budou dělat noví majitelé F1. Podle mého názoru musí přivést formuli 1 zpět do Německa, protože tamní automobilový průmysl je jedním z největších na světě. Je lídrem celého odvětví a pro fanoušky by to bylo špatné, kdyby závod F1 nebyl v Německu. Obzvláště na Nürburgringu, protože to je mýtické místo, které každoročně přiláká miliony návštěvníků a je známé po celém světě,“ komentuje dále Schalle.

Zelené peklo je prvním z filmů o nejznámějších okruzích světa, avšak v plánu jsou další jako Monako, Silverstone, Monza, Le Mans či Mille Miglia. Všechny tyto projekty půjdou pod administrativu Schallovy produkční společnosti Moonlake Entertainment spolu s postprodukcí Billa Lewise a jeho kompanie WAM (Wentworth Arts and Media). Pro Schalleho je první film o vypíchnutí pocitu lidského úspěchu a toto všechno podle něho Nürburgring ukrývá. V dokumentu se to bude snažit doložit příběhy lidí, kteří se podíleli na výstavbě okruhu, samotných závodníků nebo současných automobilových gigantů v čele s Porsche, Aston Martin nebo Audi, z nichž všichni si svá technologická centra vystavěly nedaleko od okruhu.

„Myslím, že nejdůležitější věcí ve filmu je lidský úspěch. Je o lidech, kteří vybudovali okruh, kteří na něm závodili, kteří jej přežili a také o tom, že tu stále je. Diváci nahlédnou do historie, uvidí největší závodní legendy a nejslavnější vozy. Budou sledovat příběh o bojišti, protože Nürburgring byl postaven na místě prolitým krví od středověkých bitev, a také o dnes největším testovacím okruhu závodních aut.“

Čtěte dále: Mercedes na pozici technického ředitele získal bývalého zaměstnance Ferrari Jamese Allisona!

Diskuse k článku

Napsat komentář