Ze zákulisí: Kdo loboval za zrušení čtvrté předjížděcí zóny DRS

V Austrálii se měly původně používat čtyři DRS zóny. Jen dvacet minut před zahájením FP3 (třetího tréninku) byla ale jedna z nich kvůli bezpečnosti odstraněna. Některé týmy toto rozhodnutí výrazně negativně ovlivnilo, jiné stáje na tom vydělaly…

Štítky: Alpine Fernando Alonso Zveřejněno 11. 04 2022 — Vašek Štěpánek

Týmy formule 1 se během tréninků snaží najít ideální nastavení pro kvalifikaci a nedělní závod, počítají přitom ale s ideálními podmínkami a bez dalších změn. V Austrálii ale před posledním šedesátiminutovým tréninkem došlo k výraznému zásahu.

Jedna z původně plánovaných DRS zón, která se nacházela v nové části trati mezi osmou a devátou zatáčkou, byla z bezpečnostních důvodů odstraněna. Například Aston Martin kvůli tomu musel měnit nastavení auta.

Odstranění DRS je velmi neobvyklé, nicméně bezpečnost je vždy na prvním místě. Hlavním protagonistou této myšlenky z řad jezdců byl Fernando Alonso, který podotknul, že nové místo je s DRS nebezpečné a bylo by rozumné zónu zrušit.

Ředitel závodů Niels Wittich vzal Alonsovu poznámku vážně a zeptal se všech týmů, zda tuto myšlenku podpoří. Nakonec celkem pět stájí uvedlo, že v dané DRS zóně existuje bezpečnostní riziko, a tak jen dvacet minut před zahájením třetího tréninku došlo ke zrušení.

Ztráta části dráhy, ve které se mohlo DRS používat mělo na týmy dva dopady. Prvním je fakt, že některé týmy mají efektivnější systém zadního křídla a odebráním této zóny tak některé stáje přišly o svou výhodu vůči ostatním.

Alpine usilovně pracuje na elektrickém crossoveru

Druhou věcí je, že DRS poměrně solidně brání porpoisingu (poskakování), což s ohledem na zakřivenost této části trati bylo do druhého tréninku vítaným lékem. Přesně tato věc zlomila Aston Martinu vaz, respektive zpustila řetězec nepříjemných událostí pro zelené formule.

Britský tým musel změnit nastavení svého AMR22, což vedlo k haváriím Sebastiana Vettel a Lance Strolla v posledním tréninku. Kvalifikace se pak Aston Martiny sotva zúčastnily. Kdo ale najednou vystřelil pořadím vzhůru byl Alpine.

Není trochu divné, že pilot, který navrhl zrušení jednoho DRS s rázem ocitl na lepších pozicích a s vyšší rychlostí? Alonso se sám podobným dotazům záludně posmíval. V zájmu férovosti je ale nutné zmínit, že Ocon na druhém Alpinu takové zlepšení nezaznamenal.

V kvalifikaci bylo zlepšení ještě výraznější, dvojnásobný mistr světa měl našlápnuto dokonce na pole position, poté jej ale opět zradila pohonná jednotka Renault a naděje na senzační výsledek se velmi rychle rozplynuly.

Po konci kvalifikace byl Alonso smutný z promarněné příležitosti, zároveň ale popíral, že by DRS zónu chtěl záměrně odstranit. „Panuje zde názor, že DRS za desátou zatáčkou je natolik silné, že nám pilotům to pro souboje bude stačit.

Proč tak mít další zónu, která hraničí s bezpečností? Je to nelogické, vím, že si lidé myslí, že nás to dostalo do lepší pozice. Kdyby tomu tak skutečně bylo, věřte, že bychom s Estebanem získali první a druhé místo, stalo se to?“ ptal se ironicky Alonso.

Obhájce titulu Max Verstappen je naopak přesvědčen, že odstranění jednoho DRS může dění na trati podstatně zhoršit a nesouhlasí s Alonsem v tom, že byla část okruhu nebezpečná. „No, stěžoval si na to pouze jeden tým a jen jeden pilot…

…takže toto rozhodnutí opravdu nechápu. Já s tím osobně žádný problém neměl a v této části dráhy se mi jezdilo dobře. Bojím se ale, že to teď ubere akci. Je to velmi zvláštní rozhodnutí, myslím, že jsem se s tím ještě nesetkal,“ zpochybňuje úsudek FIA Verstappen.

Podobně jako údajně Alpinu mohl tento krok pomoci také McLarenu, když Norris v kvalifikaci obsadil čtvrté místo. Oranžové monoposty se sice zlepšují, v průběhu víkendu byly ale spíše na rozhraní první a druhé desítky a najednou Norris bojoval o nejvyšší příčky.