Ze zákulisí jedinečného příběhu velké ceny F1 na 2 kola

Máme za sebou mimořádný příběh Velké ceny Ázerbájdžánu, který si s ohledem na okolnosti připravil něco doposud nevídaného: po faktické stránce závod vozů formule 1 na pouhá dvě kola. Normálně by jej Sergio Pérez z týmu Red Bull prohrál. Ale chyba Lewise Hamiltona z Mercedesu určila jiný osud. Pojďme odhalit technická zákulisí příběhu, který přinesl jiné rozuzlení, než na jaké to vypadalo.

Štítky: GP Ázerbájdžánu Lewis Hamilton Sergio Pérez Zveřejněno 7. 06 2021 — Tomáš Richtr

Pro účel tohoto textu ponechme stranou, jestli se měl závod na poslední dvě kola po přerušení vůbec realizovat. Pro mě, odchovaného konzervativní ředitelskou školou zesnulého Charlieho Whitinga, skoro nebylo pochyb, že se nebudeme dojezdem na dvě kola vůbec trápit. Ale ještě za jeho života byla zavedena možnost restartů velkých cen z pevných pozic. Sám k ní už nikdy zavelet nedokázal. Whitingovu roli zastoupil temperamentnější Michael Masi, který má větší ochotu v rámci pravidel myslet i na faktor zajímavosti. A jak sám řekl. S ohledem na to, jaká pravidla jsou k dispozici a kolik času ještě zbývalo, nebyl nejmenší důvod ten závod nedojet. A nevyužít mladého pravidla restartů z pevných pozic. Ano, existovalo riziko, že to někdo ve druhé zatáčce po restartu opře do zdi, a do cíle by kroužil jen safet car. A dnes bychom se asi bavili jinak. Ale osud tomu chtěl, aby se “velká cena na dvě kola” stala jedním z nejvíce výrazných příběhů historie formule 1. Parádní příběh.

Co se ale stalo špatně na jeho začátku?

Kdo si restart skutečně nepřál, byl Sergio Pérez a Red Bull. Jeho formule se potýkala s problémy na hydraulickém systému a ještě před restartem málem odstoupil. Když byl Pérez a ostatní povoláni na start, Mexičan se vyhnul krouživým pohybům s cílem zahřát pneumatiky. To proto, aby problémy s hydraulikou neprohloubil. To ale mělo za následek nedostatečnou přípravu jeho pneu pro start. Riziko, kterého si byl Red Bull vědom.

Proti němu měli Mercedes a Lewis Hamilton výhodu. Okamžité softwarové řešení, které použitím tlačítka “magic” (alespoň tak bylo pojmenované v rádiové komunikaci během přenosu na Sport2) přenastaví velmi složité systémy auta tak, aby preferovalo rychlé zahřátí předních gum.

Jak?

Dříve měl pilot možnost mechanicky přenastavovat takzvaný brake bias, tedy rozložení brzdného účinku na přední a zadní nápravě. Během závodu se mění funkce pneumatik a s ubývajícím množstvím paliva také jeho váhové rozložení a těžiště, a jak se mění takové parametry auta, hodí se i možnost změny rozložení brzdného účinku na předních a zadních kolech. S nástupem kinetických motorgenerátorů bylo ale nutné filozofii brzdění změnit. MGU-K je sám o sobě systémem, který brzdí (když rekuperuje kinetickou energii z předních kol). Bzrdí tedy pilot a občas i systém MGU-K. Pilot už není jediným, kdo ovládá bzrdy přímo. Je to počítač, který skládá podněty od pilota a od systému MGU-K. Takzvaný brake-by-wire systém.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený FORMULA 1® (@f1)

Ten přinesl netušené možnosti. Jako například funkci “magic”, která – když je potřeba – bez nutnosti složitého nastavení na volantu umožní okamžitě přenést 90 % brzdného výkonu na přední nápravu, vypnout MGU-K, a skrze přehřáté brzdy vnést do předních pneu rychle potřebnou teplotu. (Zadní pneu jsou zahřívána samotným jezdcem “energetickým” výjezdem ze zatáček, nebo jednoduše při jakémkoli rozjezdu z nízké rychlosti.)

Krátce před restartem závodu tak byli Lewis Hamilton a Sergio Pérez každý v jiné pozici. Hamilton skvěle připravené pneu (viz kouř od jeho kol), Pérez kvůli hydraulickým problémům a šetrnému přístupu nikoli. Co se stalo dál, nebylo prý pro ani jednoho z nich překvapením.

Pérez neměl potřebnou přilnavost pneu a rozjížděl se do závodu na dvě kola velmi pomalu. Hamilton se naopak skvěle odrazil ze svého místa a Péreze rychle překonal.

Kdy, proč a za jakých okolností Hamilton opět aktivoval výše popsaný systém “magic”, zůstane pro veřejnost už asi záhadou. Ale jeho aktivace měla za následek 90 % brzdného výkonu na přední nápravě, a zbytek na zadní. Proto Hamilton po závodě hovořil o tom, že zadní brzdy omylem “vypnul”. V takové konfiguraci nelze formuli 1 rozumně ubrzdit, pokud pilot nečeká, že je auto právě takhle nastavené. Přední kola se okamžitě zablokovala a Hamilton jel rovně, jako kdyby se mu nikdy nechtělo zatáčet…

Velkou cenu Ázerbájdžánu určitě nerozhodl závod na dvě kola v jejím závěru. Jeho pozoruhodný příběh ale určitě stojí za vyprávění…