Že F1 a alkohol nejdou dohromady? Proti lobbistům mluví historie i současnost

Hysterie kolem partnerství F1 s Heinekenem je skutečně pouze hysterií v pravém slova smyslu. Na rozdíl od tabákové reklamy, kterou už v televizi neuvidíte, formuli 1 sponzoruje hned několik výrobců alkoholu. I jejich počet byl ale v průběhu let snížen, a to díky vedení sportu, které zaujímá přísný postoj. Neměli by se lobbisté za zdravý životní…

Štítky: Heineken Joe Saward Zveřejněno 15. 06 2016 — Josef Nekvinda

Hysterie kolem partnerství F1 s Heinekenem je skutečně pouze hysterií v pravém slova smyslu. Na rozdíl od tabákové reklamy, kterou už v televizi neuvidíte, formuli 1 sponzoruje hned několik výrobců alkoholu. I jejich počet byl ale v průběhu let snížen, a to díky vedení sportu, které zaujímá přísný postoj. Neměli by se lobbisté za zdravý životní styl a bezpečnost na silnicích raději zaměřit na něco zcela jiného? Zkušený novinář Joe Saward je přesvědčen o tom, že ano.

Byly to právě reklamy na tabák, které se v minulosti staly největším nepřítelem formule 1. Jenomže okruhům skrze tyto společnosti přitékalo značné množství finančních prostředků. Po aktivitě ochránců zdravého životního stylu ale některé státy přišly o své závody jen proto, že byly z velké části financovány skrze reklamu tabákových výrobků. Z mnohých se tak staly jen zápisy v minulosti a ty, co si mohly dovolit zůstat, tyto reklamy stáhly. Protagonisté kampaně za zdraví veřejnosti se mohli vrhnout na další „problém.“

Trnem v oku se posléze stal alkohol (a dále pak například hrozba obezity). Spousta těch, kteří ale tento názor zastávali, o tématu zřejmě ani trochu nepřemýšleli. Právníkům, kteří vedli válku proti tabáku, rázem na účty tekly miliony a miliony, než se konečně povedlo dát celou dohodu dohromady. Alkohol se stal zřejmým cílem pro tyto „dobráky“ a jejich přisluhovače, ale není to tak jednoduchý případ jako s tabákem.

Je pravda, že konzumace alkoholu může mít za následek obrovskou škodu, ale povaha a závažnost účinku alkoholu závisí na tom, kolik se jej vypije a jakého druhu. Existuje dokonce výzkum, který už v roce 1920 prokázal, že alkohol může mít i příznivý vliv na srdce. To moc nehrálo do karet těmto anti-alkoholovým aktivistům, nicméně faktem zůstává, že jde o pouze velmi malé množství, navíc specifického alkoholu.

Proti-alkoholová lobby samozřejmě používá slogany jako: „Řízení pod vlivem alkoholu je vzhledem k jeho účinkům jako zbraň.“ A tak ani společnosti zabývající se výrobou alkoholu nezahálely a vyvíjely úsilí za odstranění alkoholu za volantem a zastavení pití mládeže. To ale aktivistům nestačilo, ti v tom viděli pouze marketingový tah a sebeprosazování. V mnohých společnostech už ale alkohol není problém číslo jedna. Nyní je to hraní si s telefonem během jízdy – to ale lobbisté evidentně neřeší.

Svět má rád pití, více než dvě miliardy lidí pije alkohol. Někteří mají své hranice, jiní pijí příliš mnoho a další jen čas od času. Ve dvacátých letech se USA pokusily alkohol zakázat, ale to se minulo účinkem. Místo toho tu vznikl prostor pro vážný problém jménem kriminalita. I proto musí anti-alkoholoví lobbisté našlapovat opatrně.

Skrze trh svými varováními tlačí na zdraví, a to i navzdory skutečnosti, že spotřeba v mnoha zemích klesala nebo se přinejmenším stala stabilní. Třeba takové Spojené státy mají již 40 let stejný průměr spotřeby alkoholu na osobu a celosvětově to pak činí 25 let. I přesto v mnoha zemích aktivisté dosáhli svého. Řada amerických měst totiž zakázala reklamní poutače na alkohol, zatímco Turecko nebo Rusko nedávno přijaly návrh na úplný zákaz takto zaměřených reklam.

Podobně jako tomu bylo v případě tabákového průmyslu, bylo nutné zpropagovat alkohol kreativnějším způsobem. A tak došlo na nepřímou reklamu. Televizní reklamy, rádiové spoty nebo billboardy. To všechno prakticky nahradily sociální sítě, internet nebo třeba kinosály se spoustou product placementu ve filmech. I proto za poslední léta do F1 zasáhly například Johnie Walker, Chandon, Smirnoff, Martini a další menší značky.

Tento trend bude pravděpodobně pokračovat, což znamená, že se sport bude zřejmě muset vypořádávat s rostoucím počtem podobných anti-alkoholových aktivistů. I díky tomu, že se F1 přesouvá na placené kanály, se ale věci v dnešní době mají trochu jinak. A jinak tomu možná bude i po roce 2017, kdy by se z prezidentského křesla FIA mohl sesunout Jean Todt, v jehož zvolení tehdy anti-alkoholová lobby hrála velkou roli.

Čtěte dále: „Upusťte od dohody s Heinekenem!“ apelují na FIA organizace bojující proti alkoholové reklamě

I další značky zřejmě poputují do F1, naznačuje současný trend

I další alkoholové značky zřejmě poputují do F1, jak naznačuje současný trend

Diskuse k článku

Napsat komentář