Ze dna na vrchol. McLaren byl před čtyřmi lety blízko krachu

Comeback McLarenu mezi špičku F1 je jeden z nejpůsobivějších příběhů v historii F1.

Štítky: McLaren Zak Brown Zveřejněno 24. 10 2024 — Dominik Kovář

Pokud bychom vynechali Ferrari, McLaren je ve většině statistik historickým lídrem. Druhý je v počtu jezdeckých titulů (12), vítězství (188), pole positions (162), nejrychlejších kol (170), pódií (521) nebo odjetých závodů (965). V případě konstruktérských titulů sdílí třetí místo s Mercedesem (8).

Úspěchy britského týmu jsou již řádně vousaté. Posledním mistrem světa s McLarenem je Lewis Hamilton, který zvítězil v roce 2008. Čekání na konstruktérský titul je ještě vousatější, McLaren se naposledy radoval v roce 1998.

Letos má McLaren velkou šanci vrátit konstruktérský pohár do Wokingu. V patách má pět závodů před koncem sezóny Red Bull se ztrátou 40 bodů, třetí Ferrari zaostává o dalších 6 bodů. Ještě zdaleka není rozhodnuto, ale jedno je jisté. Po letech útrap je McLaren zpátky tam, kam jako značka ve formuli 1 patří.

Nejhorší období v historii

Zak Brown naskočil do McLarenu jako výkonný ředitel v roce 2016. O dva roky později generálním ředitelem formulového týmu. V té době byl McLaren pravděpodobně v největší krizi.

“Vešel jsem a nechápal jsem, jak špatné to bylo, protože jsem vyrůstal kolem McLarenu, který byl všemocný,” řekl Brown. “Nemůže to být tak zlé.”

“Zjistil jsem, že tento tým je zažívá nejhorší období v historii McLarenu: prázdný závodní vůz s málo sponzory, jezdci, kteří pro nás nechtějí jezdit a velmi nespokojenou pracovní silou, která postrádala vedení. Takže byl každý sám za sebe.”

“Bylo jasné, že jsme ztratili směr a proto ty výsledky, chaos, negativita. Trvalo nějakou dobu, než jsme tento kurz napravili, provedli nějaké změny, postavili zcela nový tým lídrů, krok za krokem.”

Krach na spadnutí

Rok na to šel McLaren nahoru. V jezdecké sestavě měli talentovaného nováčka Landa Norrise a Carlose Sainze, který dokonale zastoupil končícího krajana Fernanda Alonsa. Na konci sezóny 2019 byl McLaren v tabulce poháru konstruktérů čtvrtý s jedním pódiovým umístěním zásluhou třetího Carlose Sainze při GP Brazílie.

Poté přišel Covid a McLaren se ocitl v nevídané finanční krizi: “Ztráceli jsme více než 100 milionů liber ročně,” řekl Brown. “Byli jsme ve velkých finančních problémech. Sponzorství se zastavilo, prize money se výrazně snížily. Málem nás to dostalo ze hry. Byli jsme měsíc nebo dva od krachu. Takhle jsme byli blízko.”

McLaren byl v té chvíli zachráněn prodejem podílu ve výši 15 % sportovní investiční skupině MSP Sports Capital za 185 milionů liber. Skupina si pomohla také prodejem své továrny za 170 milionů liber, kterou si nyní na 20 let pronajímá.

Brown potvrdil, že tým má nejhorší za sebou a v posledních letech se stal ziskovým. S rostoucí formou McLarenu a vidinou mistrovských titulů to může být v příštích letech ještě lepší.