Zbývá šest závodů. Kdo bude lepší? Red Bull nebo Mercedes?

Formule 1 vstupuje do své závěrečné části sezony. S tím souvisí i vrcholící souboj o titul mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem, pohár konstruktérů je letos také poměrně vyrovnaný a zatím není jasné, kdo se bude smát na konci sezony. Článek proto pojednává o tom, jak si na nadcházejících tratích mohou aspiranti na titul počínat…

Štítky: Mercedes Red Bull Sezona 2021 Zveřejněno 17. 10 2021 — Vašek Štěpánek

USA

Formulový kolotoč se po roční pauze vrací za velkou louži a na pár dní se usadí nedaleko Austinu v Texasu. Na okruhu COTA (Circuit Of The Americas) se závodí od roku 2012 a z osmi závodů, které se zde uskutečnily, jich pět vyhrál Lewis Hamilton.

Brit sám uvedl, že okruh Amerik se řadí mezi jeho nejoblíbenější, což jej staví do pozice mírného favorita. Red Bull v Austinu vyhrál jen jednou, a to v roce 2013, tedy ještě před hybridní érou.

Dalším důležitým faktorem je povrch trati, který se v posledních letech doslova propadá a vytvořilo se tím velké množství hrbolů. To by mělo díky svému náklonu (rake) opět více sedět černým šípům. Christian Horner sám uvedl, že se stáj z Milton Keynes soustředí spíše na závody po Texasu.

Mexiko a Brazílie

Po Spojených státech se formule 1 přesune do Střední a Jižní Ameriky. Nejprve se uskuteční závod v Mexico City, kde byl historicky velmi silný Red Bull. Vysoká nadmořská výška a řidší vzduch jsou totiž zadobře s motory Honda.

V letech 2017 a 2018 na okruhu bratří Rodriguezů dominoval Max Verstappen s Red Bullem a jen kvůli vnějším vlivům se mu v roce 2019 nepodařilo zkompletovat hattrick. Lze tak poměrně logicky očekávat, že v Mexico City by měl být jasným favoritem zase Red Bull.

Brazílie je podobná Mexiku. Také se jedná o vysoko položený okruh s řidším vzduchem a opět byl tak měl být favoritem tým nápojového giganta. Verstappen má navíc z posledních závodů v Sao Paulu solidní bilanci, když tam v letech 2018 a 2019 skončil druhý a první, a to mu navíc před třemi lety vítězné oslavy překazil kontakt s Estebanem Oconem.

Katar

Okruh Losail, který se nachází v katarské poušti je velkou neznámou, když tam formule 1 letos zavítá vůbec poprvé. O Kataru se ale ví, že jde o poměrně rychlý okruh s dlouhými, a hlavně rychlými zatáčkami.

Tato kombinace by měla podle nejnovějších zpráv a spekulací sedět Mercedesu. Černé šípy totiž ve svých motorech pravděpodobně ‚něco‘ našli a na rovinkách, popř. na okruzích, které jsou náročné pro motory, by měly být ve výhodě díky své rychlosti.

Saúdská Arábie

Další země z blízkého východu, která letos bude poprvé hostit závod formule 1. Okruh v Džiddě se staví velmi rychle a nedávno prošel další velkou zkouškou – testovala se funkčnost osvětlení trati.

Závod v Saúdské Arábii se uskuteční ve městě a i přesto, že se jedná o městský okruh, kde byli letos silnější rudí býci (viz. GP Monaka a GP Ázerbájdžánu), favoritem by měl být opět Mercedes, a to ze stejných důvodů jako v Kataru.

Džidda bude nejrychlejším městským okruhem na světě, kde se z velké části pojede na plný plyn. Dosud neznámá motorová výhoda černých šípů se tak může stát klíčovým nástrojem v boji o titul…

Abu Dhabi

Finále sezony se uskuteční již tradičně v Abu Dhabi na okruhu Yas Marina, který se do F1 přidal v roce 2009. V posledních sedmi letech se jedná o poslední závod sezony a také jde o jeden z okruhů, na kterém měl navrch Mercedes.

Vloni ale po dominantním výkonu v Abu Dhabi zvítězil Max Verstappen, který nedal Mercedesu sebemenší šanci. Proto jsou co do výkonosti jednotlivých týmů (Mercedes a Red Bull) nad finále největší otazníky.

Důležité je také zmínit, že okruh Yas Marina prošel velkými změnami. Rozhraní prvního a druhého sektoru se kompletně předělává, stejně jako prostor mezi druhým a třetím sektorem dráhy. Týmy tak v podstatě vstupují do dalšího neznáma.