Zbavte F1 všech hybridních systémů a zjednodušte ji, radí šampion formule E

Formule 1 byla vždy vnímána jako vrchol inženýrského umu v oblasti automobilového průmyslu a potažmo motoristického sportu. Nejinak tomu bylo i po adaptaci hybridních technologií v roce 2014, nicméně těch by se nyní měla podle Lucase di Grassiho vzdát a vydat se samostatnou cestou.


Lucas di Grassi je úřadujícím šampionem formule E, nicméně i on prostředí populárnější formule 1 coby jezdec zná velmi dobře. Nejlepší výsledek zde zaznamenal v GP Malajsie v sezóně 2010 jímž bylo čtrnácté místo. Tehdy jezdil v barvách týmu Virgin Racing, nicméně dlouho ve stáji vizionáře Richarda Bransona nesetrval. Už po tomto ročníku jej nahradil Jerome D’Ambrosio.

Takzvaná éra hybridních pohonných jednotek jej tedy minula. Ta se započala v sezóně 2014 a její konec připadá na rok 2021. V nadcházejícím rámci pravidel, tak, jak jej stanovilo vedení F1, se v rámci snižování nákladů již nepočítá s hybridním systémem MGU-H, který je skrze rekuperaci tepelné energie zodpovědný až za 50% výkonu dodaného hybridními systémy. Dlouho diskutované téma se pro menší týmy stane realitou. Di Grassi se svým názorem zachází ještě dále.

„Hybridní auto je jakousi přechodnou fází. Nejdříve potřebujete vynaložit finanční prostředky na zhotovení auta se spalovacím motorem a pak na elektrické. Až poté je můžete začít propojovat.“ myslí si vítěz posledního závodu formule E. „Hybrid není ve své podstatě transparentní pro komerční účely, a proto se na tento krok chystají.

Čtěte také: ŠÉF MERCEDESU: ZKUŠENOSTI NAŠICH MOTORÁŘŮ Z F1 BUDOU KLÍČOVÉ

Řekněme, že stojí na rozcestí. Buď zvolí cestu absolutní zábavy a vrátí se zpět k prostému spalovacímu motoru, načež budou vystupovat ‚dobře, nejsme relevantní ke komerčně prosazovanému typu aut, ale chceme plně spalovací auta, se kterými budeme dělat dobrou show se spoustou předjížděcích manévrů‘ nebo se vydají směrem elektrifikace, a budou tedy relevantní,“ dodává jedna z ústředních postav elektrického šampionátu.

Brazilec odstranění MGU-H označil za jakousi první fázi při zkvalitňování zábavy. Podle něho si tedy současné vedení vybralo cestu „méně relevantního“ modelu šampionátu jdoucí na ruku fanouška. „Nemyslím si, že je to špatně. Mám za to, že by se měli zbavit všech hybridních systémů a měli udělat auta tak rychlá, jak jen to bude možné. Mělo by to přeci být o extrémním designu a o rychlosti.

Nezáleží na tom, jestli jsou komerčně relevantní nebo ne. Pro tyhle účely tu již máme prostředí formule E, takže si myslím, že by se motorsport měl více rozčlenit do specifických oblastí a ne se překrývat jedna přes druhou,“ doplňuje di Grassi.

Mohlo by vás zajímat: FORMULE E DO DESETI LET PŘEDSTIHNE F1, MÍNÍ VIZIONÁŘ RICHARD BRANSON

Ferrari se nenechá ztrapnit Mahindrou, z F1 proto neodejde