Závod v Monze se dokončil za Safety carem, vyhrál Verstappen

Vítězné tažení Maxe Verstappena pokračuje, na Monze si Nizozemec dojel už pro pátý triumf v řadě a už jej dělí jen malý kousek k zisku druhého titulu. Na podium se objevil také Leclerc a Russell. Skvělý závod předvedl náhradník De Vries, který skončil devátý.

Štítky: GP Itálie Max Verstappen Zveřejněno 11. 09 2022 — Vašek Štěpánek

Závod na italské Monze byl posledním evropským podnikem letošní sezony. Do samotné velké ceny řada jezdců startovala z netradičních pozic, kvalifikace byla ovlivněna řadou penalizací a startovní rošt nabízel vzrušující podívanou.

Leclerc a Russell z první řady dobře odstartovali, problémy měl Lando Norris, který měl špatný odpich ze startovacího místa a propadl se až za týmového kolegu Ricciarda na šesté místo. Brit poté celý závod napravoval a minimalizoval škody.

Nezastavitelný Max Verstappen byl už ve třetím kole na podiové příčce a o kolo později se bez větších problémů dostal i před druhého Russella. Pořadí se následně od čtvrtého místa dál ustálilo, jediný Sainz na Ferrari byl schopen předjíždět.

V sedmém kole zajel do boxů Sergio Pérez, ihned po zastávce ale měl potíže s přední brzdou. Začalo se z ní kouřit a byly vidět plameny. Naštěstí pro Mexičana, problémy brzy ustaly a mohl pokračovat v závodu. Jen o pár kol později postihla technická porucha Sebastiana Vettela.

Pilot Aston Martinu odstavil svůj monopost na zadní rovince a na trati byl aktivován virtuální Safety car. Toho využilo Ferrari a povolalo lídra závodu Leclerca do boxů. Verstappen a Russell zůstali na trati a pokračovali tak ještě nějakou dobu.

Od devatenáctého kola začala velká vlna pit-stopů. Pierre Gasly se pokusil o undercut a chtěl se dostat před Daniela Ricciarda. O kolo později ale stavělo velké množství jezdců a pokus o předjížděcí manévr přes boxy Gaslymu nevyšel.

Až v polovině závodu zajeli Verstappen s Russellem ke svým mechanikům – Mercedes nasadil tvrdou [bílou] pneumatiku a Red Bull naordinoval svému pilotovi měkčí žlutou sadu. Po pár kolech zajel do boxů také Carlos Sainz.

Netrvalo dlouho a dočkali jsme se dalšího odstoupení – tentokrát to byl Fernando Alonso. Ten si už pár kol předtím stěžoval týmu na ztrátu výkonu. Mezitím stavěl u svých mechaniků také Lewis Hamilton a nasadil nejměkčí červenou sadu.

Za nedlouho musel ze závodu odstoupit také Lance Stroll. Sergio Pérez byl v tu dobu podruhé v boxech pro červenou sadu gum a nasadil rychlé tempo, kterým si zajistil i nejrychlejší kolo závodu. O šest kol později závod de facto skončil.

Daniel Ricciardo musel odstavit svůj monopost a předčasně ukončit své působení ve velké ceně. Byla to škoda, neboť McLaren cílil na zajímavý výsledek a Ricciardo měl konečně zase šanci dojet na bodech. Na trať vyjel skutečný Safety car.

Kvůli pomalejšímu odstranění Ricciardova vozu z trati se poslední kola závodu odjela pod žlutými vlajkami za zpomalovacím vozem. Řada pilotů ještě stavěla pro nové pneumatiky, ale nebylo jim to nic platné.

Závod vyhrál Max Verstappen před Charlesem Leclercem a Georgem Russellem. Velmi pěkný výkon podal Sainz, který po startu z osmnáctého místa skončil čtvrtý před Hamiltonem, který také startoval z konce pole, Pérez dojel šestý.

Nejlepší ze zbytku světa byl opět Lando Norris, osmou pozici ukořistil Pierre Gasly a fantastické deváté místo bral náhradník nemocného Albona Nyck de Vries. Nizozemec přitom v F1 doteď neodjel jediný závod. Poslední bod získal po dlouhé době také Guanyu Zhou.