Zásadní otázka nové sezony: má Ferrari na boj s dvojicí Mercedes – Red Bull?

Ferrari celkem skromně představilo formuli pro letošní sezonu: SF70-H. Během testů, které se konaly přesně před rokem, byly Ferrari dávány velké šance v tom, že potrápí Mercedes. A v prvních závodech to na takové šance skutečně vypadalo, nebýt strategických chyb a problémů s nespolehlivostí. Jak se ale sezona 2016 začala odvíjet dále, bylo zřejmé, že…

3 Štítky: Ferrari Zveřejněno 26. 02 2017 — Tomáš Richtr

Ferrari celkem skromně představilo formuli pro letošní sezonu: SF70-H. Během testů, které se konaly přesně před rokem, byly Ferrari dávány velké šance v tom, že potrápí Mercedes. A v prvních závodech to na takové šance skutečně vypadalo, nebýt strategických chyb a problémů s nespolehlivostí. Jak se ale sezona 2016 začala odvíjet dále, bylo zřejmé, že místo předpovědí šlo spíše o zbožná a nenaplněná přání. Čím dál větší napětí mezi Sebastianem Vettelem a týmem v Maranellu jen podtrhlo relativně velkou závažnost situace.

Technická podoba nového Ferrari je předmětem obvyklých a vděčných nadšenců mezi fanoušky formule 1, ale také v řadách konkurence. Ale ať už se jedná o T křidélko před zadním spojlerem, tvarování bočnic nebo aerodynamické prvky před ním, to vše ukáže svůj pravý výkon až v Melbourne. Není bez zajímavosti, že motor 2017 je spíš evolucí předchozího modelu, zatímco Mercedes se u své pohonné jednotky rozhodl dle svých slov vyloženě pro revoluci.

Ferrari navíc neúspěšně dohání ztrátu v řešení dynamiky zavěšení kol. Týmy Mercedes a Red Bull využívají chytrých řešení založených na proměnlivých parametrech v závislosti na tom, kde konkrétně na okruhu se auto nachází. Podstatou tohoto nápadu je jakýsi princip hydraulicko-dynamické rekuperace, u kterého ale není zřejmé, zda je nebo není legální. S jeho absencí na vozech Ferrari to představuje ztrátu několika setin až desetin sekundy v každém kole na dvojici Red Bull a Mercedes. Jestli Ferrari nebo některý z dalších soupeřů vyzkouší komisaře FIA nebo případně odvolací soud ze znalosti pravidel a jejich interpretace, na to si budeme muset počkat.

Další citelnou ztrátou Ferrari je odchod uznávaného technického ředitele Jamese Allisona, který Maranello opustil a zakotvil u Mercedesu, který zase ve prospěch Williamsu přišel o Paddyho Lowea. Prezident Ferrari Sergio Marchione odmítl z italské perspektivy panikařit a na úroveň technického ředitele povýšil odborníka přes motory Mattiu Binotta.

Odborníci ze zákulisí tvrdí, že zatímco výkonnostní deficit monopostů F1 Ferrari může být jeden problém, tím druhým je atmosféra strachu a manažerský způsob, jakým je Scuderia řízena. Každý je nahraditelný a úspěch není nikdy zásluhou jednoho člověka. Ale na straně druhé, právě tito výjimeční jedinci, lídři, dokáží napříč týmem (firmou) rozložit tu správnou úroveň motivace, zodpovědnosti, discipliny, kontinuity a nasazení. Výkon auta a způsob smýšlení každého člena týmu, to jsou neoddělitelná siamská dvojčata. A Ferrari tuhle kombinaci nemá na špičkové úrovni, jako je tomu například u Mercedesu (ano, na vlně úspěchu se motivace hledá snadno), případně Red Bullu.

Jestli Mercedes pro letošní rok poskočil o určitý počet výkonnostních jednotek, Ferrari musí poskočit o dvojnásobek těchto jednotek, má-li mít šanci na boj mezi prvními třemi. A nezapomeňte, že právě mezi tyto tři se velmi dravě a sympaticky dere Force India.

Loňské testy a také první závody sezony 2016 se nesly v duchu toho, že Ferrari bude dál stavět na výkonech předchozího ročníku, ve kterém vyhrál třikrát. Nestalo se a vloni nepřišlo vítězství ani jedno. Rok 2016 ukázal, že ačkoli je F1 prý velmi předvídatelná, zjevně není. Také proto je velmi těžké předpovídat, zda se Ferrari podařilo dosáhnout na kýžený výkonnostní skok (a důležitý je postupný rozvoj takového skoku), nebo se Ferrari bude jen závistivě dívat na dravý souboj Mercedes – Red Bull. Jsem si jist, že neexistuje nikdo, kdo by si nepřál, aby Ferrari bojovalo pravidelně o stupínek nejvyšší v cíli velkých cen 2017.

Čtěte dále: Silnější a rychlejší auta donutila piloty změnit životosprávu

Diskuse k článku

Napsat komentář