Zápisky ze druhého, revolučního dne testů

Kde kdo měl v úmyslu se hrabat výsledkovou listinou druhého dne testů, kterému co do časů vévodil Kimi Räikkönen s formulí Alfa Romeo. Ale nastala úplně jiná věc. Středeční den předsezonních testů ročníku 2020 vejde do historie. Mercedes totiž začal zkoušet zcela revoluční a inovativní systém, kterému sám říká DAS - Dual Axis Steering. Ačkoli se jeho výkonnostní přínos ukáže až během velkých cen, jedná se o jednu z největších technických novinek v historii formule 1. Piloti Mercedesu totiž už nebudou volantem jenom točit, ale budou jej posouvat k sobě a od sebe.

Štítky: Mercedes Technika Testy Zveřejněno 20. 02 2020 — Tomáš Richtr

Normálně by se na něco takového přišlo až s prvním závodem sezony v polovině března. S nástupem streamovací televize F1 TV Pro jsou dnes zprostředkovávány televizní přenosy z testů, což znamená osm hodin živého vysílání každý den. Úroveň přenosu se už dnes rovná běžnému televiznímu vysílání velkých cen, tedy včetně záběrů z palubních kamer. Bez nich by s největší pravděpodobností neměl o inovativním řešení Mercedesu ani páru, přinejmenším do Velké ceny Austrálie. Jinými slovy: Mercedes asi nebude rád, že soupeři nyní na přemýšlení díky stále se zvyšující úrovně digitálního servisu získali měsíc k dobru! Ke cti týmu Mercedes je potřeba přičíst to, že když přiznal své odhalení, řekl technický ředitel týmu James Allison vše, co mu bylo dovoleno!

Kombinované výsledky prvních dvou dní testů

Tučně je nejrychlejší čas daného dne. Číslo pod časem je počet odjetých kol.

V Barceloně se i o druhém dni kroužilo a kroužilo. Novináři se snažili získat názory zástupců týmu na to, jak nový vůz Racing Point RP20 prakticky zkopíroval loňský W10 týmu Mercedes, se kterým Racing Point technicky velice úzce spolupracuje. Jedni to považují za ‘nefér’, ale ve formuli 1 není nic nefér, pokud to není nelegální. Navíc, proč jít tvrdohlavě svou cestou, když si lze vzít inspiraci z toho, jak vypadá mistrovský vůz?

Hlubší význam této problematice přitiskl Carlos Sainz z McLarenu. Pravdou je, že týmy jako Haas a Alfa Romeo (technická aliance s Ferrari) nebo Alpha Tauri (Red Bull), mají nesporně výhodu v podobě inženýrského komfortu a s tím spojeným know-how. Tak úzké spolupráci se netěší třeba Williams nebo právě McLaren. Carlos Sainz se tudíž obává, že je pro nezávislé týmy jeho typu těžké bojovat s jinými nezávislými týmy, které až zas tak nezávislé nejsou. Pravidla to, co Haas nebo Racing Point dělají, nezakazují, takže proč ne? Na straně druhé je tu filozofická obava, aby se z formule 1 nestal sport dvou kategorií: tovární týmy a jejich satelity. Jenomže… funguje to i jinde, že? A možná lepší, než současná faktická scéna dvou kategorií: F1 a F1.5.

Nicméně Racing Point svým rozhodnutím o konstrukci letošního auta pro poslední sezonu stávající éry regulí podstupuje velké riziko. Pokud mu vyjde, pro tým jenom dobře.

Během dne došlo i k jiným drobnostem. Honda preventivně vysadila motor z vozu Alexe Albona, ale obavy z technických potíží se naštěstí neprojevily. McLaren přiznal, že během prvního dne jezdil tak zběsile, že mu došly pneumatiky! A šéf Red Bullu Christian Horner se zase svěřil, že během testů má tým na místě více inženýrů a mechaniků, než během víkendu velké ceny! To proto, že se pracuje na dvě směny, tedy i v noci, kdy je auto rozebíráno a podrobeno důkladným analýzám.

Ale největší pozornost se stejně soustředila na to, jestli je šokující novinka Mercedesu vůbec legální?

https://twitter.com/TomRichtrF1/status/1230606448578760704

Důvtip inženýrů Mercedesu je vskutku mistrovský. Ano, když se auto pohybuje, nesmí se měnit všelijaké parametry nastavení zavěšení kol nebo se nesmí aktivně měnit aerodynamika vozu s výjimkou předjížděcího systému DRS.

Co se může, samozřejmě, je otáčet koly (a to jen na jediné, přední nápravě), na základě jezdcových impulsů od volantu. A teď přichází ta chytrá myšlenka: se zavěšením kol se neděje nic. Kola se prostě jenom otáčí, jak to ostatně povolují pravidla. Ta totiž nenakazují, že se obě přední kola musí otáčet stejně!

Žijeme ve světě, ve kterém se volantem točí doprava a doleva. S volantem se dnes ale provádí spousta věcí. Třeba ovládá rádio. Možnosti volantu jsou v tomto směru rozličné. Proč by se tedy volantem nemohlo točit předními koly tak, že jedno se otáčí doprava, a druhé doleva?

V jednoduchosti je síla a právě to, že řešení DAS (Dual Axis Steering) není ničím jiným než otáčením kol volantem, z něj nejspíš opravdu dělá naprosto legální řešení. Fascinující. Přínosem tohoto řešení bude nejspíš lepší práce s pneumatikami a management jejich teplot, ale na opravdový benefit si budeme muset počkat.

Soupeři spokojeni nejsou, ale zvrátit to mohou pouze oficiálním protestem. Ale, leda je v tom ještě něco víc, který blázen by chtěl považovat použití volantu k otáčení kol za něco nelegálního?

Diskuse k článku

Napsat komentář