Zakázal grid girls, zavedl hazard. Marketingový boss F1 odchází bez výrazného úspěchu
Formule 1 je (motor) sportem od zhasnutí červených světel až po šachovnicovou vlajku. Vše mimo to je byznys. Uplynuly tří klíčové roky, ve kterých měly být položeny základy pro zářivou budoucnost formule 1. Jednou z velmi důležitých oblastí jsou finance a marketing. Vysoce postavený manažer Sean Bratches ale svou roli opouští, aniž by dosáhl jakýchkoli hmatatelných výsledků.
Pořadatelem šampionátu F1 je Mezinárodní automobilová federace (FIA). Klíčový krok, který ve své funkci zařídil tehdejší prezident FIA Max Mosley. Ale promotérství sportu dělá někdo jiný, konkrétně společnost Formula One Management (FOM), kterou nyní vlastní v posledních letech hodně diskutovaná Liberty Media. To z FIA a FOM dělá nerozlučné rodiče a manžely formule 1, a ani jeden z rodičů si nemůže bouchnout do stolu. Aby jejich dítko – šampionát formule 1 – byl úspěšný, potřebuje týmy. A to z týmů F1 dělá silně vlivný, pomyslný třetí vrchol trojúhelníku, jehož těžiště hledat je neméně náročné, jako usilovat o světový mír.
Když s příchodem Liberty Media odešel Bernie Ecclestone, noví majitelé komerční FOM nasadili ty nejlepší manažery v oboru: Na pozici výkonného ředitele byl usazen Charles Carey, jeden z důležitějších lidí v mediálním a televizním oboru. FOM přemluvila veleúspěšného technického šéfa týmů F1 Rosse Brawna, aby zastoupil provozní záležitosti FOM. Marketingově – komerční oblast dostal na starosti dnes skoro sedmdesátiletý Američan Sean Bratches, mnohaletý obchodník globální sportovní kabelové a satelitní televizní stanice ESPN.
Carey, Bratches a Brawn dostali za úkol položit nové moderní základy formuli 1 a rozvinout ji dál – takříkajíc k moderním zítřkům. To znamená splnit několik velmi náročných úkolů: nastavit sportovní a technická pravidla tak, aby formule 1 v moderním světě uměla pořád zvednout hladinu adrenalinu a vášně u každodenního fanouška. Aby formule 1 byla smysluplná pro automobilky, které jsou v současné době pod tlakem zejména evropských vládních struktur ve vztahu k proklamovaným ekologickým zájmům. A také to nejdůležitější: upravit finanční model sportu tak, aby vynášel, ale současně našel nové zdroje příjmů. Protože v době internetu už je těžší dostat z televizí tolik peněz. A pořadatelé závodů už se nechtějí nechat vydírat tak, jak tomu bylo za Ecclestonovy éry. Jiné zdroje příjmů znamenají také vyšší komerční výkonnost seriálu: kromě vytváření nových zdrojů příjmu, jako například placené internetové služby, jde zejména o uzavření smluv se silnými partnery formule 1.
“V oblasti sponzorství leží obrovské příležitosti,” řekl v roce 2017 výkonný ředitel Liberty Media Greg Maffei. Jde tedy o oblast, za kterou se stal zodpovědným jeden ze silné manažerské trojky: Sean Bratches.
Ten ale končí. A jeho výsledky nejsou pod přísným dohledem vůbec dobré.
Bratches má rodinu v USA a čtyři děti. Formule 1 má základnu v Londýně a cestování po velkých cenách, kterých s ohledem na pokles poplatků za hostování F1 musí být tedy přirozeně více a více, je věc samozřejmě náročná. A Sean Bratches toho má dost. Jakých úspěchů tedy Sean Bratches během tří kritických let pro F1 dosáhl?
Začněme tím nejnovějším: odloučení indické telekomunikační společnosti Tata Communications z formule 1. Tata byla dlouholetým věrným partnerem F1, která se podílela zejména na digitálním rozmachu sportu se zacílením na přenosy v obrazové kvalitě 4K, také díky pomoci půl milionu kilometrů optických kabelů na dně oceánů. Zpoždění, s jakým začala v roce 2011 formule 1 vysílat v rozlišení HD, bylo ve srovnání se sporty jako fotbal nebo golf dechberoucí. Tata Communications v různých úrovních taktéž spolupracuje nebo spolupracovala s více než dvacítkou televizních společností. Tón, s jakým se Tata s formulí 1 loučí, je nezvykle negativní:
“Rozhodli jsme se ukončit marketingové partnerství s formulí 1, a místo toho objevit nové platformy, které nám umožní demonstrovat náš plný potenciál digitálních služeb pro klíčové partnery.”
V řeči Public Relations je tohle prostě políček do tváře F1 ze strany (indické společnosti) Tata Communications, a jeden se může jen dohadovat, co za tím v zákulisí stojí. Nechtělo se snad Seanu Bratchesovi cestovat do Indie, která měla velkou cenu F1 pouze v letech 2011 až 2013?
Tenhle rozvod stojí formuli 1 v účetnictví miliony dolarů ročně.
Nejvyšší šéfové F1 v posledních letech přiznali, že sehnat zdroje z komerčních partnerství není tak snadné, jak si představovali. Tiše skrývaný problém, který je větší, než je kdokoli ochoten přiznat.
Je totiž nutné si připomenout odchod dalších jiných komerčních partnerů: Allianz a bankovní korporace UBS.
Ale blíže k fanouškovi: technických kapacit mělo být využito k tomu, aby formule 1 zavedla přímý internetový servis prostřednictvím F1 TV rovnou k divákovi. Nominální kalkulace na začátku slibovaly výnosy v řádu desítek milionů dolarů, ale kvůli uživatelské neatraktivnosti a hlavně nespolehlivosti služby se pro formuli 1 jedná o ztrátový byznys! Proti investicím zaznamenala totiž výnosy jen o objemu 6,1 milionů dolarů, což v konečném zúčtování generuje ztrátu 1,9 milionu dolarů. Bernie Ecclestone se na své důchodcovské posteli obrací hrůzou.
Současnými globálními partnery formule 1 jsou dodavatel pneumatik Pirelli, Heineken, Rolex, DHL, Johnie Walker nebo Emirates. Partneři z Ecclestonovy éry. Novodobé partnery jako například Amazon Web Services, Expo 2020 Dubai nebo společnost z kontroverzní oblasti sázek, Interregional Sports Group, nelze brát jako nějaký mega výsledek Seana Bratchese.
A teď to hlavní: jak budou distribuovány peníze z příjmů dál týmům F1, o tom se vlastně teprve jedná. Sean Bratches odchází v době, kdy to nejdůležitější vlastně nebylo vůbec doděláno.
Formuli 1 to určitě nepoloží, přinejmenším ne na dlouhou dobu dopředu. Ale hořkost z promarněných tří let, které měly položit základ finančnímu a hlavně marketingovému vzrůstu F1, to nevymaže.
A to se ke svému odchodu už nějakou dobu chystá ten nejvyšší v manažerské hierarchii: Exekutivní šéf F1 Chase Carey.
Diskuse k článku