Zákaz párty módu je tady. Co od něj očekávat?
Italská Grand Prix bude prvním závodem, ve kterém bude platit zákaz použití kvalifikačních mapování pohonné jednotky. Co přesně se vlastně změní?
Zjednodušeně řečeno už týmy nebudou moci v kvalifikaci navýšit výkon pohonné jednotky na maximum (tzv. párty mód u Mercedesu například označovaný jako režim Strat 2), ale budou muset jet se stejným mapováním, jaké použijí v závodě. Existuje ale několik výjimek.
Stále bude možné motor přepnout do šetřícího režimu, který se používá pro zahřívací kolo, jízdou za safety carem, dojezdovém kole po projetí cílem apod. Stejně tak zůstává v platnosti možnost využít v závodě vyššího výkonu po krátkou chvíli, tzv. předjížděcího tlačítka (až 120 kW ze systémů MGU-K a MGU-H).
To je dobrou zprávou, protože někteří se obávali úplného zákazu změn režimů, což by mohlo vést k nudnějším průběhům velkých den, jejichž součástí je dnes úspora energie a její strategické využití v klíčové chvíli – při obraně nebo útoku.
Red Bull k formě Ferrari: “Pachuť na jazyku” za ztracená vítězství v roce 2019
Maximálního režimu v závodě týmy po celou jeho délku nevyužívají kvůli náročnosti na jednotlivé komponenty pohonné jednotky, kterých mají jen tři kusy na sezonu. Motor by takovou zátěž prostě nevydržel. Se zákazem kvalifikačních režimů si ale stáje budou moci dovolit zvýšit výkon agregátů v závodě. Toto Wolff z Mercedesu prohlásil, že pět kvalifikačních kol, která teď ušetří, znamená přibližně vyšší rychlost až pro 25 okruhů v závodě! To se samozřejmě bude lišit u jednotlivých výrobců.
„Bude zajímavé sledovat, jak to ovlivní pořadí v sobotu a v neděli,“ přiznává Wolff.
Těžko odhadovat, zda se nějak změní rozložení sil, to ukáže až druhá část kvalifikace v sobotu. Ale například týmy s motorem Ferrari letos párty mód k dispozici vůbec nemají, a tak by jim tato technická direktiva minimálně v soubojích proti časomíře mohla pomoci. „Některé týmy to může ovlivnit. Budu zvědavý kolik a jaké,“ tvrdí šéf Ferrari Mattia Binotto.
Páteční program tak bude jakousi nahuštěnou verzí předsezonního testování. Většina motorářů stavěla motory s tím, že párty režim nebude zakázaný, teď se musí ale přizpůsobit nové realitě.
Spolupráce Ferrari a FIA začíná mít dopad i na ostatní výrobce motorů