Zak Brawn vysvětluje manažerské změny u McLarenu
Technický vývoj McLarenu neodpovídal jeho ambicím ve formuli 1. To je obrovský důvod pro významnou restrukturalizaci a její první přestavění významné technické oblasti po několika letech.
Po měsících zvažování McLaren sesadil technického ředitele Jamese Keye v rámci širší reorganizace, která jmenuje tři technické vedoucí namísto jednoho jediného vedoucího oddělení. David Sanchez, v současné době na začátku dlouhého období zahradnické dovolené po deseti letech u Ferrari, se vrátí do McLarenu jako součást nové struktury.
McLaren chce být na cestě k boji o tituly F1 v roce 2025. To bylo zacíleno jako bod, kde už nebude mít žádné výmluvy, pokud jde o infrastrukturu, protože do té doby budou fungovat větrný tunel a simulátor, na který léta čekal.
McLaren očividně měl problémy, protože byly odhaleny slabiny v jeho aerodynamických znalostech a vývoji.
„Teď je důležité, abychom zajistili, že máme pevné základy jako další fázi naší cesty,“ říká CEO McLaren Racing Zak Brown.
„Už nějakou dobu mi bylo jasné, že náš technický vývoj nepostupoval dostatečně rychle, aby odpovídal našim ambicím vrátit se do čela startovního pole.
Tyto strategické změny zajišťují dlouhodobý úspěch týmu a jsou nezbytné k tomu, aby se McLaren vrátil na vítězné cesty.”
Key byl součástí snahy investovat do větrného tunelu a simulátoru, ale odešel dříve, než ho mohl vůbec použít.
McLaren začal s touto novou aerodynamickou sadou pomalu minulý rok. Chyběl klíčový vývojový směr na tvaru podlahy, což vedlo k neúspěchu i v designu vozu 2023.
A i když to nemusí souviset, Keyova nepřítomnost v mediálních aktivitách při představení vozu a při testu se vždy zdála kuriózní, protože ostatní, jako je šéf týmu Andrea Stella a Brown, účinně hovořili jeho jménem a hovořili o chybách ve vývojovém procesu a nesplněných cílech.
Je to masivní rozhodnutí pro tým, který pracoval na odstranění kultury obviňování, která byla rozšířená před několika lety, a zjednodušil svou strukturu tak, aby měla jasné linie podávání zpráv a odpovědnosti.
Obviňování a odpovědnost jsou však dvě velmi odlišné věci. Konečné vedení McLarenu ztratilo důvěru, že technický tým ve své současné podobě a pod Keyovým dohledem je schopen fungovat na požadované úrovni.
Ukazování prstem McLaren nikam nedostane. Ale stejně tak bude setrvání se stejnými lidmi a stejnými systémy, které začínají produkovat znepokojivý vzorec nedostatečného úspěchu.
Opakované neúspěchy v nové éře přízemního efektu jsou nepřijatelné. Musí tedy dojít k bodu, kdy se přijme, že McLaren jako kolektiv zaostává a potřebuje změny.
Jsou potřeba nové procesy a nové nápady, a i když to znamená, že někdo v určitém okamžiku skončí vytlačením, pokud se to děje racionálně, nemusí to být nutně otázka viny – je to realita nedostatečného výkonu, když výkon je vším.
Nabízí se tedy otázka, je to racionální? Zdá se, že ano, ale zda je to správný krok, nelze v tuto chvíli zjistit. Vozy 2024 a 2025 pro to budou první skutečné reference.
Nepochybně je zde spojeno riziko. Koneckonců, McLaren má jen pár let od velmi komplikované technické struktury, která sama o sobě způsobovala nejrůznější problémy. Pokud se to nepovede, může to být krok zpět k jinému druhu nepořádku.
Ale i když McLaren nebyl v reálném boji o titul od roku 2012, klesá. A díky novému řediteli týmu, který vše kontroluje, a nové infrastruktuře připravené k prvnímu použití, to vypadá asi stejně příhodně jako jakákoliv jiná doba k provedení akce.
V opačném případě McLaren riskuje, že udělá stejné chyby s lepšími a kvalitnějšími nástroji. A s blížícím se rokem 2025 by mohla minout mnohem větší cíl.
Lexus RZ Sport Concept by mohl být novým ostrým EV od japonské značky