Zajímavý návrh: Vyloučit jezdce z minimální váhy auta

Vozy formule 1 tloustnou. A těžknou. Již léta platí pravidlo, podle kterého musí mít auto minimální váhu, aby byly podmínky vyrovnané. Za posledních několik let ale tato váha vyrostla zejména kvůli technologii o více než 100 kilogramů. Důležitým aspektem je skutečnost, že váha samotného pilota se do minimální váhy započítává. Nově by váha pilota mohla být vyloučena.

Štítky: FIA Zveřejněno 17. 01 2018 — Tomáš Richtr

Váha pilota je dlouholetý problém F1. Vyšší jezdci mají přirozeně větší váhu, a jsou tedy vůči těm menším hendikepovaní. Tým s lehčím jezdcem má lepší možnosti rozložení váhy vozu, a tím pádem lepší dynamickou výkonnost auta. Což činí formuli objektivně rychlejší.

S novými technologiemi přibývá auto na váze. A s tím se zvedá požadavek na minimální váhovou úroveň, která přes léta vyrostla o více než 100 kilogramů. S tím rostou nároky na jezdce, aby ztrácely na váze. Ale mnohdy za fyziologické hranice možností. Hodně překvapivé je například vzezření Estebana Ocona, jehož postava se –  bez urážky – vykazuje anorektickými prvky.

V přípravě na sezonu 2018 byl předložen návrh, aby nebyla váha pilota zahrnuta do minimální váhy vozu. Ta pro sezonu 2018 má hodnotu 733 kilogramů. Kromě těžkých pohonných jednotek a akumulátorů inženýrům vrásky na čele přidal ochranný systém Halo. Pokud by byl návrh o vyloučení váhy jezdce z minimální váhy auta schválen, byla by přirozeně snížena hodnota minimálního požadavku na váhu auta.

Jedná se ale pouze o návrh s nejistou budoucností. Schválit by jej musela Strategická skupina F1 a pak následně Komise F1 a Světová rada motorsportu. Každopádně se bude během čtvrtka právě během zasedání Strategické skupiny F1 probírat řada dalších návrhů, jako například úprava harmonogramu závodního víkendu.

Diskuse k článku

Napsat komentář