Zajímavé příběhy, ve kterých došlo k předčasnému ukončení smlouvy
McLaren a Daniel Ricciardo před víkendem v Belgii oznámili konec spolupráce na konci roku 2022. Australanovi ale původní smlouva měla platit do konce příští sezony. Stáj z Wokingu se tak rozhodla po sérii neuspokojivých výsledků rodáka z Perthu. V historii se ale najde celá řada případů, ve kterých taktéž došlo k předčasnému ukončení kontraktu…
Sergio Pérez – Racing Point
Aktuální pilot Red Bullu měl v roce 2020 podepsanou smlouvu s týmem Racing Point, dnešní Aston Martin. Kontrakt měl původně trvat do roku 2023, ale nová majitelská struktura pod vedením Lawrence Strolla se rozhodla jinak.
Pérezovi byla v polovině sezony smlouva předčasně ukončena, díky čemuž si Mexičan přišel na solidní balík peněz. V týmu jej potom nahradil Sebastian Vettel končící ve Ferrari. Pérez následně vyhrál jackpot – dohodl se s Red Bullem, se kterým spolupracuje dodnes.
Ayrton Senna – Toleman
Brazilská legenda v F1 debutovala v roce 1984 s týmem Toleman, se kterým měla pokračovat až do roku 1986. Sennovy výkony a nečekané podium v Monaku ale rychle spustily zájem z vyšších týmů – především u Lotusu.
Britský tým proto neváhal, Sennu vyplatil ze smluvních podmínek u Tolemanu a hned od další sezony (1985) oblékal brazilský talent černo-zlatý závodní overal. Podepsání Senny se týmu vyplatilo – hned v první sezoně přišlo Sennovo první vítězství na portugalském Estorilu.
Nikita Mazepin – Haas
Ruský závodník měl v týmu takřka neohrozitelnou pozici, neboť jeho sponzor Haas de facto zachránil a finančně zabezpečil. Délka Mazepinova kontraktu nebyla známá, ale dá se říct, že by měl podobnou situaci jako Lance Stroll u Aston Martinu.
Na konci února ale došlo ke krizi na Ukrajině, což se dotklo i světa formule 1. Závod v Soči byl zrušen, Haas odstranil loga ruského sponzora ze svých vozů a jen pár dní poté vypověděl smlouvu i samotnému Mazepinovi.
Andrea de Cesaris – Ligier
Italský závodník byl v 80. letech minulého století znám pro svou působivou rychlost, ale také pro své časté, nebezpečné a velmi drahé nehody. Vedení týmu Ligier bylo velmi trpělivé a dávalo Italovi dostatek času na zlepšení.
Zlom přišel po velké nehodě v Rakousku v roce 1985. Tým už nebyl schopen dále platit drahé škody na svém voze, a tak de Cesarise propustil. Ital od dalšího roku závodil v Minardi a v F1 zůstal do roku 1994.
Ralf Schumacher – Jordan
Němec v roce 1997 zapůsobil na tým svými kvalitními výsledky a hned zkraje své kariéry dokázal získat stupně vítězů. Rok 1998 ale tak šťastný nebyl. Tým měl problém bodovat a atmosféra uvnitř stáje se rapidně zhoršovala.
Vrcholem byla GP Belgie, ve které se Jordan ocitl v šanci na vítězství. Schumacherovi ale bylo zakázáno bojovat se svým kolegou Damonem Hillem. Německý závodník se následně dohodl s Williamsem, který Jordanu vyplatil 2 miliony dolarů za předčasný konec smlouvy.
Alain Prost – Renault
Francouz na začátku 80. let závodil pro francouzský Renault. O ideální spolupráci ale nemůže být řeč. Obě strany byly vůči sobě v médiích velmi kritické a tříletá spolupráce byla jedním velkým trápením. V roce 1984 pro Prosta přišla záchrana v podobě smlouvy s McLarenem.
Zajímavé bylo, že Renault sám vyplatil Alaina Prosta ze svých služeb, aby mohl odejít do stáje z Wokingu. Francouz následující sezony s McLarenem vyhrál titul a vše se zdálo být ideální, tedy aspoň do doby, než do McLarenu přišel jistý Ayrton Senna…
Heinz-Harald Frentzen – Jordan
Německý závodník nastoupil do týmu v roce 1999 a měl v něm zůstat do roku 2002. V půlce roku 2001 ale došlo k Frentzenovu nečekanému propuštění. Tým uvedl, že se tak rozhodl z důvodu matných a slabých výsledků německého závodníka.
Až později ale vyšlo najevo, že vedení týmu se Frentzena zbavovat nechtělo. K rozhodnutí ale došlo po velkém nátlaku přicházející Hondy, která trvala na angažování japonského pilota Takuma Saty.
Fernando Alonso – Ferrari
Alonso v roce 2010 spojil síly s Ferrari. Po slibném začátku se ale happyend nekonal – Španěl hned dvakrát přišel o titul a atmosféra v týmu začala být výrazně nepříjemná. Poslední hřebík do rakve přinesla sezona 2014.
Tehdy bylo Ferrari značně nekonkurenceschopné, což vítězně naprogramovanému Alonsovi vadilo. Toxické jednání nakonec vyústilo v předčasný konec smlouvy. Alonso se tak na konci roku 2014 poroučel z Ferrari pryč, i přesto, že za něj měl závodit až do roku 2016.
Valtteri Bottas – Williams
Finský závodník měl na rok 2017 podepsanou smlouvu s Williamsem. Po nečekaném ukončení kariéry Nica Rosberga se ale Mercedes ocitl bez druhého pilota. Stáj z Brackley si nakonec vybrala Bottase, kterého musela z Williamsu vyplatit.
Jednání ale nebyla dlouhá a ani náročná. Manažerem Bottase byl Toto Wolff, šéf Mercedesu a ve Williamsu působila na vyšších pozicích Wolffova manželka Susie. Fin se stříbrnými šípy následně strávil pět let.
Kimi Räikkönen – Ferrari
Iceman v roce 2007 vyjel Ferrari zatím polední titul mistra světa. O dva roky později ale došlo ke změně pravidel a Maranello se propadlo. Za celou sezonu se italská mašinérie s Kimim zmohla jen na jedno šťastné vítězství v Belgii.
Ferrari se proto rozhodlo pro změnu – Räikkönena předčasně propustilo a podepsalo Alonsa v naději, že do stáje přinese novou motivaci a čerstvý vítr. O pět let později se ale Räikkönen do Ferrari vrátil a působil v něm do roku 2018.