Záhady a konspirace kolem Hamiltonova vypadnutí z německé kvalifikace
Šéf Mercedes Toto Wolff nechápe úplně přesně příčiny hydraulického selhání formule Lewise Hamiltona, ale trvá na tom, že to nebylo v důsledku pilotova jezdeckého stylu. Výpovědi 'svědků' a aktérů se ale přeci jen trochu rozcházejí. Hamilton je přesvědčen, že k selhání hydrauliky mající vliv na řízení auta došlo ještě před nájezdem na obrubník v první zatáčce. Toto Wolff ale přiznal, že chyba vznikla až na obrubníku, byť by problém neměl nastat, protože nešlo o žádný výjimečný manévr. Ale současně zmiňuje "velká přetížení".
“Vždycky je těžké určit příčiny a následky,” začal Wolff trochu filozofovat. “Z toho, co my jsme viděli, tak v předcházejícím kole byl trochu širší při průjezdu, ale naprosto v mezích toho, co je přijatelné, přesto jsme na datech viděli menší přetížení.
V dalším kole při průjezdu přes obrubníky, únik hydrauliky způsobil závadu na řízení. A tohle selhání řízení vedlo k onomu spektakulárnímu skákání přes obrubníky (při návratu na trať). Právě to auto rozebíráme.
V Rakousku jsme také viděli problémy, nejen u našich aut, ale u jiných. Ale před tím, než to auto rozebereme, nejsem schopen vám říci, jestli to velké přetížení… jestli jsme se trefili do nějaké specifické frekvence, nebo specifického úhlu na obrubníku. Ale určitě to nezpůsobil Lewis svým stylem jízdy.
Vždycky se snažíme vypátrat, jestli jsme konkrétnímu problému nějak nepřispěli. Lewis měl samozřejmě obavy, jestli tomu nějak nepomohl. A my jsme se obávali, jestli jsme to nezpůsobili my. Nyní se snažíme dopátrat, kde to všechno začalo. Ale i když nemám všechny detaily, tak jak ten problém teď chápu, tak za něj pilot nemůže.”
Lewis Hamilton řekl, že z toho, co viděl, tak měl dojem, že první menší skákání na obrubníku způsobilo problém.
“Ale tak to nebylo,” řekl. “Přes ten obrubník jezdí všichni. Došlo k selhání řízení a když se to stane, tak řízení strašně ztěžkne. Stáhlo mě to doleva. Myslel jsem si, že mi praskla pneumatika nebo něco takového. Ale tím to nebylo, mohla za to hydraulika. Proto jsem musel přes ten obrubník takhle přejet. Byl jsem moc rychlý a nešlo zpomalit. Poté jsem absolvoval ty velké skoky, ale ty mému autu nic nezpůsobily. Je samozřejmě snadné dojít k závěru, že tomu tak bylo, ale není to tak.”
Objektivně nebyla Hamiltonova chyba na obrubníku první zatáčky nic neobvyklého. Takových průjezdů je k vidění celá řada. Pokud tedy Mercedes mluví pravdu a k selhání hydrauliky došlo při průjezdu vnějším obrubníkem první zatáčky, a ne při velkém skákání formule při návratu na trať, pak by opravdu neměla hydraulika Hamiltonova auta selhat. Pokud k tomu ale došlo, pak by – jak je pro Mercedes typické – měl mít zájem přijít záhadě na kloub. Vždyť právě tento tým v takových situacích zahajuje “zevrubná vyšetřování s cílem ujistit se, že se něco takového již nebude opakovat”. Tým tedy stoprocentně bude chtít zjistit, proč po relativně nevinném průjezdu po prvním obrubníku následně z auta vyteklo velké množství hydraulické kapaliny. Takhle křehké formule nejsou.
Lewis Hamilton byl nejdříve přesvědčen, že došlo k defektu pneumatiky. V takovém případě vznikne pocit, že je řízení lehčí, než aby ztěžklo, jak vypověděl Hamilton. Pokud řízení ztěžklo, musel si být tak zkušený pilot vědom toho, že je s autem něco špatně a nesnažil by se vrátit na trať způsobem, který předvedl, jako kdyby se snažil pořád dosáhnout rychlého času. Ty tvrdé skoky, které následovaly, už formuli opravdu nesvědčí.
S odstupem času Hamilton vysvětlil, proč se snažil přesto všechno dotlačit formuli… vlastně kam? Jelikož k selhání došlo v první zatáčce, měl snad Hamilton v úmyslu tlačit formuli po celé délce okruhu až do boxů v naději, že ji mechanici opraví? Hamilton přiznal, že poté, co vystoupil z formule, všiml si úniku hydraulické kapaliny. V tuhle chvíli mu přeci muselo být jasné, že toto není oprava na pět minut. Jedna věc je absolutní nasazení ve snaze dosáhnout dobrého výsledku, druhá věc je šílenství. Možná to měl Nico Rosberg na mysli, když nad řečí těla ať už na Hockenheimringu nebo na konci kvalifikace na Silverstonu vyjádřil obavy.
Velmi často funguje jedna dosti mocná poučka: pokud vypadá problém strašně složitě, hledej jednoduchá vysvětlení. Buď opravdu selhala hydraulika ještě v úvodu celého Hamiltonova problémů, pak má Mercedes technický nebo konstrukční problém a musí jeho záhadě přijít na kloub. Protože to je jedním ze základních principů F1.
Nebo svého pilota jen kryje. Pak Mercedes Hamiltonovi dělá jen medvědí službu a nijak mu nepomůže. Vypadá to totiž hloupě. Vždyť i mistr tesař se občas utne, nebo ne?
Diskuse k článku