Zabiják kariér Verstappen: Lawson by měl ale přežít
Být týmovým kolegou Maxe Verstappena je největší výzvou, které může v současnosti pilot F1 čelit. Za devět let vedle něj pohořeli hned tři závodníci. Vydrží Lawson tento tlak?
Když přišel Verstappen do Red Bullu, tak zpočátku sekundoval zkušenému Danielu Ricciardovi. Australan je zatím jediným pilotem, který dokázal držet s mladou puškou krok. Ale důležité je zmínit, že tehdy se Verstappen teprve rozkoukával. Avšak v poslední sezoně, kdy tato dvojice jezdila, už měl Nizozemec jasnou převahu. Pro sezonu 2019 vždy usměvavého rodáka z Perthu nahradil Pierre Gasly, jenže se stal první obětí nekompromisního vedení Red Bullu.
Francouz neunesl tlak, z čehož pramenilo velké množství chyb a za Verstappenem extrémně zaostával, proto jej po 12 velkých cenách vyměnili za Alexandera Albona. Britskothajský závodník sice vydržel v rakouské stáji podstatně déle – sezonu a půl -, ale přesto vypadal po jeho boku jako naprostý břídil. Oběma se ale podařilo své kariéry relativně dobře resuscitovat. Gasly je jasným leaderem u Alpine a Albon si napravil reputaci ve Williamsu, kde své týmové kolegy porazil na plné čáře.
V roce 2021 přišel do Red Bullu Sergio Pérez. Byť se první dvě sezony Mexičan obstojně držel a čas od času zvládl Verstappena dokonce porazit, tak zejména poslední sezona dávala připomenout na působení výše zmiňovaných jezdců. Pro tým nebylo jednoduché se Péreze “zbavit”, ale jednoduše pohár trpělivosti přetekl a po sezoně se rozhodli pro změnu již potvrzené sestavy. Do druhého kokpitu se posadí namísto Checa Liam Lawson, jenž je nejrychleji povýšeným pilotem z juniorky (RB) do top týmu. Novozélanďanovi stačilo pouze 11 závodů.
vs. | kvalifikace | závody |
---|---|---|
Ricciardo | 24:23 | 35:22 |
Gasly | 11:1 | 11:1 |
Albon | 25:1 | 17:9 |
Pérez | 80:10 | 79:11 |
Ochranná ruka nad Lawsonem
Šéf stáje Christian Horner zdůrazňuje, že při rozhodování, koho posadit místo Péreze, to bylo mezi Tsunodou a Lawsonem velmi těsné. Nicméně v Liamovi viděli větší potenciál.
“Nikdo nepochybuje o tom, že Yuki je zatraceně rychlý. A nyní sbíral zkušenosti o čtyři roky déle. Také v posezonních testech v Abú Dhabí pro nás odvedl velmi dobrou práci a na inženýry udělal dojem. Ale když se podíváme na závody, tak co se týká závodní rychlosti, na nás udělal větší dojem Liam. V kvalifikacích byli většinou blízko u sebe. Ale skutečnost, že Lawson podával výkony na Tsunodově úrovni po pouhých 11 závodních víkendech, nám ukázala, že má větší potenciál – bude jen silnější. A ukázal velkou mentální sílu.”
Kromě toho Horner vypichuje Lawsonovy působivé výkony v DTM, kde dokonce porážel za volantem Ferrari GT i Alexandera Albona. “Dvakrát byl hozen do hluboké vody, jakožto náhradník za Daniela Ricciarda poté, co si Australan v Zandvoortu zranil ruku, a stejně tak i letos jako Danielův nástupce.”
Jak vidí Lawsonovo postavení vůči Verstappenovi? “Budeme chránit Liama tím, že budeme udržovat nízká očekávání. Navíc je na nás dát dohromady model RB21, který nabídne pilotovi širší pracovní okno. Max a Daniel – to bylo tehdy u RBR velmi silné duo. Potom přišli Gasly a Albon, dva mladí piloti, kteří se trápili. To byl také jeden z důvodů, proč jsme angažovali Péreze, který se dokázal po boku Verstappena lépe s tlakem vypořádat. Ale o Liama se nebojím, je psychicky silný,” připomíná Horner, jehož slova cituje portál speedweek.com.
Už v uplynulé sezoně ukázal, že se na trati nezalekne ani velikánů jako je Fernando Alonso nebo Lewis Hamitlon. Zároveň neměl zábrany ani ve chvíli, kdy se mu do cesty “připletl” Pérez, o jehož sedačku bojoval: “Líbí se nám, jak se na trati nezalekne se proti někomu postavit, je to závodník skrz naskrz, který proti nikomu nepustí nohu z plynu. Mechanici si jeho práci pochvalují a jeho pracovní morálka je prvotřídní. Jsme přesvědčeni, že v Red Bullu odvede skvělou práci.”