Za napomenutí šéfa Red Bullu FIA schovává neochotu vlastní sebereflexe

Kdo má moc, je pouze na něm, jak se rozhodne být férový a transparentní. To je případ FIA po kvalifikaci na GP Kataru. Penalizovala Verstappena a Bottase a šéf Red Bullu Christian Horner byl dokonce předvolán k disciplinárnímu řízení a musel se omlouvat za použití termínu "darebácký traťový maršál". Chránit traťové maršály je naprosto správné, protože jsou největším pokladem okruhového motorsportu. Podsud naprosto OK přístup. Ale pod rouškou mediálně atraktivního příběhu byla bohužel schována absence jinak nutné sebereflexe FIA. V čem by spočívala?

Štítky: FIA Pravidla Zveřejněno 23. 11 2021 — Tomáš Richtr

Faktické události: Na konci kvalifikace GP Kataru prasklo Gaslymu (AlphaTauri) křídlo, to mu rozpáralo pneumatiku a Gasly odstavil své auto na cílové rovince. To je objektivně závažná situace a v takovém případě je kvalifikační klání de facto u konce. Měly se rozblikat digitální panely 20 a 19 na obrázku níže a na maršálovských postech (přinejmenším) M23, M24, M25 a M26 mávat žlutou vlajkou – nebo dvěma.

To proto, aby piloti, stoprocentně soustředění na svůj sportovní výkon, byli varováni, že je problém. Jenomže jediné, co blikalo, byl LED panel č. 20 (na plánku). Ten navíc po chvilce úplně zhasl. A o něco později začal maršál na stanovišti M26 mávat jednou žlutou a pak dvěma žlutými vlajkami (de facto za tmy). Tady je ta vhodná vsuvka, že paradoxně tento maršál jako jediný z celého Kataru se snažil dělat poctivě svou práci. Takže jeho kritika je naprosto neoprávněná. Je naopak jakýmsi pomyslným hrdinou v situaci, kdy se léta vyvíjené propracované systémy a procesy jednoduše rozhodly spát.

Světlo nebo tma, zářivé panely nebo ve tmě utopené vlajky, signál je nutné respektovat. O to se FIA opřela, penalizovala Verstappena a Bottase. Ale otázka zní: proč nezářily alespoň panely 20 a 19 (na obrázku), protože ty jsou pro svou LED zářivost – navíc v katarském šeru –  tak nepřehlédnutelné, že by piloti byli doslova oslněni, a nemuseli mžourat po jedné (nebo dvou) žlutých vlajkách na jednom z maršálovských postů. A pak se po nich vozit, když to přehlédnou.

Vždyť co je principem celého systému hustě rozložených maršálovských postů a zářivých LED panelů? Aby to takříkajíc piloty praštilo do očí, když se něco děje. A to se v Kataru jednoduše nestalo. Primárním důvodem bude relativně malá zkušenost pracovníků premiérové velké ceny. A i to se dá přijmout jako argument. Jak řekl šéf F1 Ross Brawn, byla to pro samotného organizátora velká zkušenost. Neodstatek zkušeností není ostuda. Byla to brilantně uspořádaná velká cena. Je to tak častý fenomén, kdy pod tlakem chyby úřadů (kdo je nedělá) se právě tyto úřady stanou ještě agresivnějšími. A takhle se FIA zachovala…

A jakkoli je plesknutí přes prsty Christiana Hornera naprosto na místě, FIA by zapůsobila daleko eleganentěji, kdyby přiznala, že sama má co zlepšovat. Argumentace “dobrovolnictvím” traťových maršálů totiž nemůže v takto profesionálním sportovním byznysu uspět. Tím spíš, když to může potenciálně mít vliv na to, kdo se stane mistrem světa.

Sebereflexe není ostuda. Christian Horner nemá co zesměšňovat traťového maršála. A FIA nemá zapotřebí jeho napomenutí používat jako štít tam, kde přiznat potřebu něco zlepšit je naopak sympaticky fajn.

Tím spíš, že si je FIA popsaných nedostatků vědoma a sama je pro příště bude chtít zlepšit. Tak proč to prostě nepřiznat?

@tomrichtrf1 Význam vlajek #f1rules ♬ původní zvuk – TomRichtrF1