Za havárie v Baku může fenomén “stojaté vlnění”

Pirelli před začátkem Velké ceny Francie přiblížilo, co může za havárie Lance Strolla a Maxe Verstappena v Baku. Kvůli nižším provozním tlakům vznikl fenomén "stojaté vlnění".

Štítky: Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 18. 06 2021 — Tomáš Richtr

Když je tlak v pneumatikách nižší, váhou vozdila se deformuje bočnice. Ta se zvlní. Některá zvlnění bočnice ale nezůstávají vždy na spodku pneu. Rotují společně s pneumatikou, jak se sama také otáčí. Když se ale – zjednodušeně řečeno – potkají frekvence točení pneu s ‘oběhem’ vlny, ta se najednou jakoby zastaví.

Jedná se o obdobu ve strojírenství známém pojmu “kritických otáček”. Jde o fázi, kdy se – byť sebemenší nevyváženost například brusného kola – potká s frekvencí točení. Vlivem odstředivé síly se pak nevyváženost násobí jedním směrem – neboli u pneu v jednom místě.

Není bez zajímavosti, že obavy ze stojící vlny – standing wave – vytvořil už tehdejší ředitel programu F1 Pirelli Paul Hembery před prvním závodem F1 v Baku.

Současný šéf Pirelli pro formuli 1 Mario Isola vysvětlil, že očekáváné provozní tlaky pneu jsou vypočítávány ze simulací a na základě údajů od týmů. Z těchto simulací jsou pak vypočítány minimální limity, které musí týmy splňovat před startem závodu. Ale během velké ceny už nejsou ze strany Pirelli nebo FIA monitorovány. Byť samotné týmy mají tu možnost.

Pirelli uznává, že tímto přístupem týmy pravidla neporušují, ale kvůli bezpečnosti je nutné dodržovat limity tlaků v pneu nejen na startu závodu, ale i během něj.

Kauza havárií v Baku: týmy podvádějí s pneumatikami, pravidla jsou výrazně zpřísněna

Během víkendu v Baku Pirelli postupně zvýšilo minimální hodnoty tlaku v pneu a pro Velkou cenu Francie je zvýšilo ještě víc.