Z jakého podvádění vlastně soupeři Ferrari podezřívají?
Ačkoli FIA už vozy Ferrari a jejich pohonnou jednotku a vše, co k ní náleží (včetně softwaru) zkontrolovala několikrát, někteří soupeři nejsou spokojeni. Ve vzduchu tak visí hrozba případného protestu proti legalitě Ferrari SF71H. Co konkrétně jim ale vadí?
V centru pozornosti je systém rekuperace energie (ERS) na vozech Ferrari a jeho zákaznických týmů Sauberu a Haasu. FIA systémy zkontrolovala jak v Baku, tak Barceloně, a prohlásila, že splňují pravidla. Některé týmy jsou ale rychlostí Ferrari tak ohromeni, že podezřívají Ferrari z využívání nahromaděné elektrické energie mimo povolené limity.
Systém Ferrari má zdvojený systém akumulátorů. Na tom není nic divného, tím spíš, že filozoficky stejnou architekturu používá Ferrari již od začátku hybridní éry v roce 2014. Soupeři si ale myslí, že tento zdvojený systém akumulátorů umí navýšit přísun energie do motoru nad povolenou hranici 120 kW. FIA pohonnou jednotku Ferrari monitoruje již od GP Bahrajnu a nenašla nic podezřelého.
Jenomže na začátku víkendu GP Monaka si FIA prosadila, že na vůz Ferrari nainstaluje extra zařízení, které lépe monitoruje fungování ERS. Na vozech Sauberu a Haasu taková zařízení nejsou. Prostřednictvím těchto zařízení FIA sbírá data, která bude analyzovat a pak učiní konkrétní závěry.
Navenek zástupci nespokojených týmů vystupují diplomaticky s tím, že spoléhají na FIA a na její schopnost záležitost správně posoudit. V zákulisí je ale nevraživost vůči Ferrari poměrně velká. Christian Horner z Red Bullu řekl, že pokud dělá Ferrari to, co se říká, že dělá, bylo by to “blízko podvádění” (s elektroměrem). Což, pokud by se potvrdilo, je na vyloučení ze šampionátu nebo zákaz startu v několika velkých cenách.
Další vývoj může obsahovat buď oficiální protest, nebo FIA na základě dat zcela náležitě pochopí situaci, případně záležitost utichne do ztracena. Samozřejmě jednou z možností, kterou si asi přejí všichni, že FIA potvrdí legálnost vozů Ferrari.
Diskuse k článku