Z čela na chvost. Bortoleto přiznává, že start v F1 je pro něj těžký

V minulých letech byl zvyklý vyhrávat. Gabriel Bortoleto přiznává, že jezdit ve druhé polovině startovního pole pro něj není jednoduché.

Štítky: Gabriel Bortoleto Sauber Zveřejněno 17. 04 2025 — Dominik Kovář

Roky 2023 a 2024 byly pro Gabriela Bortoleta a jeho kariéru klíčové. Před dvěma lety vstoupil do šampionátu F3, který na první pokus vyhrál. Minulý rok už závodil ve F2, kde slavil také na první pokus.

Jen málokterým pilotům se povede takto suverénně a rychle proklouznout juniorskými sériemi. Ze současných pilotů to kromě Gabriela Bortoleta zvládli také Charles Leclerc, George Russell a Oscar Piastri. Každý z nich je již několikanásobným vítězem závodu F1 a v současnosti závodí každý z nich na špici startovního pole.

Cesta k prvním příčkám ve Formuli 1 je však trnitá a někdy i dlouhá. Například Leclerc po roce v Sauberu již druhý rok seděl ve Ferrari. Oscar Piastri měl již ve své druhé sezóně v McLarenu vůz, který je schopen bojovat o vítězství a v té třetí to vypadá na boj o mistrovský titul. George Russell si na přestup k Mercedesu musel počkat. V pomalém Williamsu se “trápil” tři roky, než nahradil Valtteriho Bottase pro rok 2022.

Situace Russella byla opravdu nepříjemná. Williams byl v té chvíli opravdu nejhorším týmem ve Formuli 1. Důkazem budiž to, že Russell čekal na své první body ve svém 37. startu a to zaskakoval v Mercedesu za nemocného Lewise Hamiltona! S Williamsem bodoval až ve svém 49. startu ve F1.

Podobně nepříjemná a dlouhá trajektorie bez uspokojujících výsledků nyní může potkat Bortoleta. Sauber patří k aktuálně nejhorším týmům, nicméně nemůžeme říci, že je beznadějně posledním. V deštivé Austrálii překvapil Nico Hülkenberg ziskem sedmého místa v cíli a šesti body do tabulky, díky které má Sauber již nyní více bodů než za celý minulý rok.

A co víc – příští rok se stáj přetransformuje v tovární Audi. Nakonec to tedy nemusí být tak zlé. Bortoleto přesto přiznává, že nebojovat o přední příčky je pro něj psychicky náročné: “Je to velmi těžké, mám-li být upřímný. Je to těžké, protože mám za sebou dva dobré roky svého života, kdy jsem vyhrál F3 a F2.”

“Je to těžší ve smyslu čistého závodění. Když jste zvyklí vyhrávat a když letíte na závod, přemýšlíte o tom: ‘Možná mohu tento víkend vyhrát, mám možnost to dokázat’. A v pozici, v níž jsme dnes, tomu tak není. Jsme velmi realističtí, že nejsme schopni vyhrát. A pro každého jezdce a to můžu říci za sebe, je to velmi těžké. Protože tu nejsem, abych byl poslední, nejsem tu proto, abych byl P10. Jsem tu, abych se pokusil vyhrát, jako každý jiný.”

Bortoleto však zároveň zmiňuje, že mu i přes současnou frustraci nechybí trpělivost a plně si uvědomuje, jaký má potenciál projekt Audi: “Nepřišel jsem do Formule 1 s tím, že budu hned bojovat o vítězství v závodech nebo o umístění na stupních vítězů,” vysvětlil. “Je mi ctí být součástí projektu Audi F1 a je zcela jasné, kde chceme být za pár let, kde si myslíme, že můžeme uspět.”